Ingezonden persbericht


15 september 2005

Salesforce.com introduceert AppExchange - nieuwe dienst voor on-demand delen van applicaties ~ Een stap dichterbij het delen van álle informatie on-demand ~ ~ 70 nieuwe applicaties beschikbaar bij start ~

Salesforce.com (NYSE: CRM), technologie- en marktleider op het gebied van on-demand customer relationship management (CRM), heeft tijdens Dreamforce '05, zijn derde jaarlijkse gebruikersconferentie, AppExchange geïntroduceerd. AppExchange is het eerste platform voor het on-demand delen van applicaties.

Met AppExchange introduceert salesforce.com toegang tot nieuwe applicaties in alle afdelingen van een bedrijf. Alle bedrijfsinformatie is er on-demand mee te beheren en te delen. Met AppExchange kunnen klanten snel en gemakkelijk nieuwe applicaties toevoegen aan hun bestaande implementatie van Salesforce. De kracht en creativiteit van salesforce.com en zijn klanten en partners zijn zo met één muisklik beschikbaar.

De eerste applicaties breiden niet alleen salesforce.coms on-demand CRM-portfolio uit, maar hebben ook betrekking op nieuwe gebieden als financiën, elektronische handtekeningen, documentmanagement, projectmanagement, databeheer, human resources, en veel meer.

AppExchange en previews van zijn eerste zeventig beschikbare applicaties zijn onmiddellijk beschikbaar. Na de release van Winter '06 in het vierde kwartaal zullen klanten applicaties kunnen installeren en gebruiken. Het uitproberen van alle applicaties en het gebruik van AppExchange is gratis. De meeste applicaties van partners zullen tegen een vergoeding te downloaden zijn voor gebruik. De applicaties die salesforce.com beschikbaar stelt, zijn allemaal kostenloos. Voor de verkoop van applicaties door partners ontvangt salesforce.com geen commissie.

"AppExchange betekent een revolutie voor de manier waarop applicaties worden ontwikkeld, gedistribueerd en geïmplementeerd. Met AppExchange kunnen onze klanten het succes dat ze kennen van onze CRM-applicaties verder uitbouwen. Ze kunnen nu al hun informatie on-demand delen", zegt Marc Benioff, voorzitter en CEO van salesforce.com. "Niets staat het ontwikkelen en aanbieden van nieuwe producten via AppExchange in de weg, behalve de fantasie van onze klanten en partners."

In zijn keynote tijdens Dreamforce gaf Benioff aan dat AppExchange voor salesforce.com-gebruikers zal zijn wat iTunes is voor de iPod. Door een groot aantal applicaties in alle soorten en maten aan te bieden wordt AppExchange een forum voor alle leden van de Salesforce-gemeenschap: klanten, partners, ISV's en ontwikkelaars over de hele wereld.

Met de Salesforce Summer '05-release breidde salesforce.com de mogelijkheden van zijn platform flink uit door een omgeving beschikbaar te stellen voor het aanpassen, ontwikkelen en integreren van applicaties. Klanten hebben daarmee niet alleen de bestaande salesforce.com-applicaties aangepast aan hun eigen eisen, maar ook geheel nieuwe applicaties gebouwd om tegemoet te komen aan al hun zakelijke behoeften. Het Appforce-platform bestaat nu uit Appforce Builder (voorheen Customforce), Appforce DB, Appforce API (eerder onderdelen van Sforce), Appforce Integration en Appforce OS (eerder Multiforce). Met AppExchange biedt salesforce.com zijn gemeenschap de mogelijkheid om met Appforce ontwikkelde applicaties te delen, uit te wisselen en te verkopen. Klanten, partners en ISV's gebruiken Appforce al om de nieuwe generatie on-demand applicaties te ontwikkelen. Voor een complete lijst van applicaties, zie www.salesforce.com/appexchange.

"Met AppExchange heeft salesforce.com de code gekraakt van 'application syndication' - een efficiënte manier om een brede waaier aan on-demand applicaties te maken en distribueren", zegt Sheryl Kingstone van The Yankee Group. "Geen enkele andere vendor komt ook maar in de buurt van deze visie."

(514 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over AppExchange
Een revolutie voor klanten - Bezoekers aan www.salesforce.com/appexchange kunnen applicaties zoeken op categorie. Bij iedere applicatie hoort een beschrijving en een beoordelingssysteem dat lijkt op dat van populaire marktplaatsen. Gebruikers kunnen onmiddellijk applicaties testen, zonder iets te hoeven downloaden. Met "Get It Now" is een applicatie beschikbaar voor alle abonnees binnen het salesforce.com-account van een klant. Eenmaal geïnstalleerd werken Appforce-applicaties samen met de bestaande. Ook kunnen ze verder worden aangepast aan de behoeften van de gebruiker. Meer dan zeventig applicaties zijn nu beschikbaar. Een revolutie voor partners, ontwikkelaars en ISV's - AppExchange biedt een complete omgeving voor het op de markt brengen en verkopen van producten. Alle 308 duizend abonnees van salesforce.com zijn het klantenbestand. Alle applicaties voor het Appforce-platform zijn on-demand, waardoor ontwikkelaars en partners geen datacenters of infrastructuur hoeven opzetten. Ze profiteren van salesforce.com-kwaliteit beveiliging, schaalbaarheid en betrouwbaarheid. Samen veranderen Appforce en AppExchange applicatieontwikkeling. Zonder dure toolkits, hardware, IT-omgevingen of training democratiseert salesforce.com de definitie van ontwikkeling. Met Appforce is een complete ontwikkelkit beschikbaar via een webbrowser. Onafhankelijke softwareontwikkelaars krijgen de mogelijkheid om een snelle start te maken in on-demand computing, zonder initiële investeringen. Salesforce.com verwacht dat ontwikkelaars en experts over de hele wereld applicaties zullen toevoegen aan AppExchange.

Over salesforce.com
Salesforce.com is markt- en technologieleider in on-demand customer relationship management (CRM). Met de Salesforce-familie aan on-demand applicaties kunnen klanten al hun sales-, support-, marketing- en partnerinformatie beheren en delen. Met Appforce, salesforce.coms on-demand platform, kunnen klanten de Salesforce-familie customiseren en integreren om tegemoet te komen aan hun eigen behoeftes, en snel nieuwe, krachtige applicaties ontwikkelen. Appforce-applicaties zijn beschikbaar via AppExchange, salesforce.com's on-demand service voor het delen van applicaties. Klanten hebben daarbij voordeel van salesforce.coms training, ondersteuning, consulting en best-practices. Vanaf 31 juli 2005 beheert salesforce.com de klantinformatie van circa 16.900 klanten en circa 308.000 betalende abonnees, waaronder klanten als Advanced Micro Devices (AMD), America Online (AOL), Automatic Data Processing (ADP), Avis/Budget Rent A Car (Cendant Rental Car Group), Dow Jones Newswires, Nokia, Polycom en SunTrust. Alle nog niet aangekondigde diensten of features waar in dit of andere persberichten en openbare verklaringen aan wordt gerefereerd, zijn momenteel nog niet beschikbaar en hoeven niet op tijd of helemaal niet te worden geleverd. Klanten die onze diensten aanschaffen moeten de aankoopbeslissing maken gebaseerd op de features die momenteel aanwezig zijn. Het hoofdkantoor van salesforce.com is gevestigd in San Francisco. Daarnaast heeft salesforce.com kantoren in Europa en Azië. Het bedrijf is genoteerd aan de New York Stock Exchange met het 'ticker' symbool 'CRM'. Bezoek voor meer informatie www.salesforce.com

Voor verdere persinformatie, fotografie of een interview kunt u contact opnemen met Kim van Bokhoven van LEWIS Communicatie: Tel: +31 (0)40 235 46 00 Fax: +31 (0)40 235 46 01 E-mail: kimv@lewispr.com Website: http://www.lewispr.com

Voor overige informatie kunt u contact opnemen met Amanda Fennell, marketing manager bij salesforce.com EMEA: Tel: +44 870 351 5472
E-mail: afennell@salesforce.com Website: http://www.salesforce.com

LEWIS - Global Public Relations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com
Agency blog: www.lewis360.com

PRWEEK UK - Top ten all-sector agency, 2005
The Sunday Times - Top 100 best small companies to work for, 2005 The Holmes Report - Best consultancy to work for, 2004 Financial Times - Top 20 best places to work, 2004 PRWEEK UK - Top ten all-sector agency, 2004
PRWEEK US - Fastest climbing technology agency, 2004