Ingezonden persbericht


Persbericht van de Universiteit Utrecht

Wetenschapswinkel Geneesmiddelen

15 september 2005

De apotheker als persoonlijk adviseur

Apotheker moet zichtbaarder worden

Patiënten weten niet goed wat ze kunnen verwachten van hun apotheek op het gebied van voorlichting. Ze beschouwen apothekers wel als zeer deskundig op het gebied van geneesmiddelen, maar zijn toch eerder geneigd vragen hierover te stellen aan de huisarts. Dat blijkt uit het onderzoek 'Knelpunten bij voorlichting in de apotheek', uitgevoerd door de Utrechtse Wetenschapswinkel Geneesmiddelen. De apotheker moet zich volgens het rapport meer profileren als persoonlijk adviseur. Goede voorlichting door apotheken kan verkeerd geneesmiddelengebruik voorkomen en therapietrouw verhogen.

Niet alleen bij de huisarts, maar ook bij de Wetenschapswinkel Geneesmiddelen stellen mensen vaak vragen over de geneesmiddelen die ze gebruiken. Terwijl ze hiervoor eigenlijk gewoon bij de apotheek terecht kunnen. Aanleiding voor de Wetenschapswinkel om te onderzoeken waarom patiënten niet bij hun apotheker aankloppen.

Meer vragen
Patiënten zijn in eerste instantie wel tevreden over de apotheek: de apotheek doet wat zij verwachten, namelijk het verstrekken van geneesmiddelen. Patiënten zouden wel allerlei zaken anders willen, maar ze weten vaak niet dat deze dingen nu al mogelijk zijn. Patiënten blijken bijvoorbeeld behoefte te hebben aan meer en betere informatie over o.a. gebruik, werking en bijwerkingen van een geneesmiddel. En mensen blijken het vaak als vervelend te ervaren dat anderen met hen kunnen meeluisteren aan de balie. Onbekend is dat zij bij een apotheek terecht kunnen voor een persoonlijk consult in een aparte ruimte. Het is volgens onderzoekster Dayenne van Bergeijk vooral belangrijk om mensen duidelijk te maken wat er allemaal kan in de apotheek. Er ligt hier een grote rol voor de apotheek zelf. Deze moet zich actiever opstellen op het gebied van voorlichting door gerichte vragen te stellen aan de patiënt en patiënten ook meer uitnodigen om zelf vragen te stellen. Van Bergeijk baseert haar conclusies op literatuuronderzoek, interviews met acht deskundigen op het gebied van voorlichting, en vijftig door patiënten ingevulde vragenlijsten.

Aanbevelingen
Gebrek aan ondersteuning door de apotheker, wat onzekerheid veroorzaakt bij het personeel, tijdgebrek en drukte worden door de onderzoekster genoemd als oorzaken voor knelpunten in de voorlichting. En dat terwijl goede voorlichting verkeerd gebruik van geneesmiddelen kan voorkomen. Voorbeelden zijn het te lang gebruiken van het middel, onnodige bijwerkingen, slechte therapietrouw en verkeerd toedienen van het middel. Van Bergeijk geeft de apothekers een uitgebreide lijst met aanbevelingen mee. Van oefenen met voorlichtingsgesprekken, vergroten van de beschikbaarheid van de apotheker aan de balie en (betere) registratie van patiëntencontacten, tot hechtere samenwerking tussen arts en apotheker en verbeteren van bekendheid van de mogelijkheden in de apotheek.

Meer informatie
Knelpunten bij voorlichting in de apotheek. D. van Bergeijk, publicatienummer: PUG/04-5, ISBN 90-74772-70-6 Begeleiders: Drs. E.C.G. van Geffen (Wetenschapswinkel Geneesmiddelen) en dr. R. van Hulten, (Farmacoepidemiologie en -therapie) Eindredactie: D. Philbert
De publicatie is te bestellen door overmaking van ¤ 9,00 op giro 228947 t.n.v. U.U., faculteit Farmaceutische Wetenschappen, Utrecht o.v.v. het publicatienummer (PUG-nummer), uw naam en adres. Het rapport is ook te downloaden via www.uu.nl/wetenschapswinkels/geneesmiddelen.

Voorlichter Roy Meijer (030) 253 3705, r.e.t.meijer@uu.nl

De Wetenschapswinkel Geneesmiddelen (www.uu.nl/wetenschapswinkels/geneesmiddelen) beantwoordt onderzoeks- of adviesvragen over geneesmiddelen uit de samenleving. Zij doet dit meestal op verzoek van patiënten- of consumentenorganisaties. Studenten voeren het onderzoek uit onder begeleiding van een deskundig wetenschappelijk medewerker van de faculteit Farmaceutische Wetenschappen van de Universiteit Utrecht.