Ingezonden persbericht
Nederlander is trots op nationaliteit
Welvaart, sociale zekerheid en onderwijs geprezen
Nederlanders zijn blij met hun nationaliteit, ruim 90% is er trots op om een Nederlander te zijn. Het merendeel (46,3%) voelt zich dan ook in de eerste plaats Nederlander, meer dan inwoner van een stad of gemeente (23,6%). Slechts 9% zegt zich allereerst Europeaan te voelen. Acht procent voelt zich in de eerste plaats inwoner van een Nederlandse provincie. Ruim 85% zegt het eerste couplet van het Wilhelmus mee te kunnen zingen en bijna de helft van de bevolking beschouwt de nationale vlag als symbool van Nederland bij uitstek. Traditionele Hollandse iconen als de Nederlandse leeuw (11,2%), molens (6,5%) en tulpen (6,3%) volgen op ruime afstand en lijken op hun retour als nationale symbolen. Dit blijkt uit het onderzoek Nationale Trots dat De Vos & Jansen Marktonderzoek uitvoerde in opdracht van het tijdschrift Reader's Digest.
Voor- en nadelen Nederland
Volgens 61,1% van de Nederlanders is het grootste voordeel van hun nationaliteit het algemene welvaartspeil. Ook de goede sociale zekerheid (57%) en het onderwijs(52,1%) worden geprezen. Verder worden de Nederlandse huisvesting (47,2%) en het wegennet (33,2%) gezien als argumenten om trots te zijn op ons land.
Opvallend is dat de inwoners van de noordelijke provincies de huisvesting in Nederland erg hoog (65,4%)aanslaan. Inwoners van de drie grote steden zijn relatief het meest enthousiast over het tolerante drugsbeleid in Nederland. Ruim een kwart ziet dit als een pluspunt van het Nederlanderschap.
Ondanks het enthousiasme voor hun nationaliteit, blijken Nederlanders vrij collectief in hun mening over de nadelen van het wonen in dit land. Ruim 55% hekelt de hoge belastingen (tweederde van de dertigers doet dit!) en 50% vindt de bevolkingsdichtheid een nadeel. Verder heeft 48,2% een negatief oordeel over de wachtlijsten in de zorg. Onder Nederlanders boven de 60 ligt het percentage dat genoeg heeft van de wachtlijsten zelfs op 60%. De fileproblemen (47,6%) en de criminaliteit (45,2%) werken ook sterk negatief door.
Nationale verbondenheid
Op de vraag welke gebeurtenis in de afgelopen 15 jaar voor de meeste nationale verbondenheid heeft gezorgd, komt de moord op Pim Fortuyn (15,1%) op de eerste plaats. Als tweede wordt de nationale inzamelingsactie voor de slachtoffers van de Tsunami in Zuidoost Azië genoemd. Ook het overlijden van Prins Claus (8,7%) en de moord opTheo van Gogh (8,6%), op een derde en vierde plaats, zorgden voor een gevoel van nationale saamhorigheid. Het huwelijk van Willem-Alexander en Maxima komt wat dit betreft op de vijfde plek met 8,2%.
Architectuur en landschap
Als de Nederlander op vakantie is, vertelt hij in het buitenland met de meeste trots over de Deltawerken; bijna de helft roemt de Deltawerken als ons meest imposante nationale openbare werk.Tieners zijn het meest trots op Schiphol (ruim een kwart). Wat betreft kenmerkende gebouwen, zijn de Amsterdamse grachtenpanden volgens bijna 50% de meest Hollandse architectuur uiting. De molens aan de Kinderdijk staan met bijna 40% op de tweede plaats, gevolgd door Het Paleis op de Dam (37,8%). Het meest typerende landschap van Nederland is een weide met koeien (36,2%). De polders zijn voor ruim een kwart het meest typerende Nederlandse landschap, terwijl de grote rivieren voor 8,7% op de derde plaats komen. Amsterdam is de meest typerende Nederlandse stad (41%) op grote afstand gevolgd door Delft met 8,0%
Tradities en gewoonten
Erwtensoep met rookworst is voor ruim eenderde van de Nederlanders het meest kenmerkende Hollandse gerecht. Bijna een kwart noemt boerenkool gevolgd door haring (bijna 20%).
Op de vraag wat de Nederlandse levenswijze het meest typeert, antwoordt 25% het nuchtere karakter van de gemiddelde Nederlander. Daarnaast wordt het dagelijkse leven volgens 17,4% gekenmerkt door fietsen en de Nederlandse gezelligheid (10%). De vierde en vijfde plek worden bezet door zegeltjes sparen(9,8%) en Hollandse zuinigheid (7,6%). Sinterklaas is de meest geliefde Nederlandse traditie (32,2%). Een andere feesttraditie het eten van oliebollen met Oud en Nieuw staat op de tweede plaats met 18,8%, op de voet gevolgd door Koninginnedag met 18,5%. De Elfstedentocht staat met bijna 12% op de vierde plaats, uiteraard met veel voorkeurstemmen uit de noordelijke provincies. Datzelfde geldt voor nummer 5 carnaval op de lijst van meest geliefde tradities en de beleving daarvan in de zuidelijke provincies.
Imago
Als buitenlanders aan Nederland denken, zien ze volgens de gemiddelde Nederlander coffeeshops (58,7%), klompen (57,8%) en tulpen (57,7%) voor zich. Windmolens (43,2%) en de Amsterdamse Wallen (35,8%) maken de top 5 compleet. Opvallend is te zien dat Nederlanders tot 50 jaar heel vaak de coffeeshops, de Wallen en de XTC handel noemen, ervan uitgaande dat deze fenomenen ons buitenlands imago hebben gekleurd.
Dat Nederlanders hun volkskarakter goed kunnen plaatsen in internationaal verband blijkt uit volgende het rijtje van typeringen: heel veel regeltjes (44,5%), vooral gewoon doen (43,8%), alles beter weten (33,8%), compromissen sluiten (31,7%) en direct je mening geven (28,3%).
Over Reader's Digest
Reader's Digest is een internationale uitgeverij die in 1922 in de Verenigde Staten werd opgericht met de publicatie van het gelijknamige tijdschrift. In Nederland is het tijdschrift bekend als Reader's Digest, Het Beste voor Nederland'. Dit tijdschrift is uitgegroeid tot het grootste ter wereld met 48 edities in 19 talen en 100 miljoen lezers wereldwijd. Inmiddels is The Reader's Digest Association Inc. een vooraanstaande uitgeverij met een compleet assortiment aan onderhoudende en informatieve producten als boeken, muziekcollecties, video's, special interest bladen en multimediaproducten. Informatie over Reader's Digest is te vinden op de internetsite: http://www.readersdigest.nl of http://www.rdnl.nl
---