Trefwoorden: onderwijs, competenties, arbeidsmarktsucces
Promotie van mw.drs. Judith H. Semeijn
in de Faculteit der Economische Wetenschappen & Bedrijfskunde.
Titel: Academic Competences and Labour Market Entry studies among Dutch graduates .
Promotores: Prof.dr. J.A.M. Heijke, Prof.dr. C.P.M v.d. Vleuten; Co-promotor: dr. R.K.W. van der Velden.
Donderdag 15 september 2005, 14.00 uur
Het succes waarmee afgestudeerde academici hun intrede doen op de arbeidsmarkt wordt beter voorspeld door generieke competenties dan door specifieke, zo blijkt uit vier empirische studies die in dit proefschrift worden beschreven. Generieke competenties zijn bijvoorbeeld leerstijl, persoonlijkheid en groepsfunctioneren, terwijl meer specifieke competenties zijn: verworven domeinkennis, scriptiecijfer en relevante werkervaring. Verder blijken individuele verschillen in leerresultaten belangrijker voor breed georiënteerde opleidingen zoals economie, dan voor smalle opleidingen zoals geneeskunde. Uit het onderzoek kan geconcludeerd worden dat vanwege hun arbeidsmarktwaarde leerstijl, persoonlijkheid en groepsfunctioneren meer aandacht verdienen in onderwijs.
Het onderzoek werd medegefinancierd door NWO (Nederlandse organisatie voor Weteschappelijk Onderzoek).
Hans Hasker
Universiteit Maastricht
Communicatie & Relatiebeheer
Bezoekadres: Bonnefantenstraat 2, Maastricht
Postadres: Postbus 616, 6200 MD Maastricht
Tel: +31 43 388 5243 Fax: +31 43 388 5225
e-mail: hans.hasker@ssc.unimaas.nl
website: http://www.unimaas.nl
Universiteit Maastricht