Wereldpremière voor Cadillac BLS in Frankfurt
(8/30/2005)
De productieversie van de Cadillac BLS, de nieuwe troef in de luxe
middenklasse van het Amerikaanse merk, maakt zijn werelddebuut op de
internationale autotentoonstelling IAA in Frankfurt, 15-25 september
aanstaande.
De vierdeurs BLS is het eerste model van Cadillac in het belangrijke
mid-premium segment; het is bovendien de eerste Cadillac die leverbaar
wordt met een turbodieselmotor.
Met de komst van de BLS zet Cadillac een belangrijke volgende stap in
haar internationale productoffensief, dat in 2003 begon met de
introductie van de CTS. Deze werd in 2004 gevolgd door de XLR roadster
en de SRX crossover en begin dit jaar door de STS. Over een paar
maanden worden de krachtige STS-V en XLR-V geïntroduceerd. De
Europese verkoopstart van de Cadillac BLS is gepland in het voorjaar
van 2006.
Vier turbomotoren, waaronder een diesel
De Cadillac BLS biedt de keuze uit vier turbomotoren, die de
voorwielen aandrijven: drie benzineversies en een diesel. De
turbobenzinemotoren zijn twee tweeliter viercilinders met
respectievelijk 129 kW (175 pk) en 154 kW (210 pk), en een 2,8-liter
zescilinder, die is voorzien van een twin-scroll turbo (met dubbele
luchtinlaat) en variabele nokkenastiming (VCP). Deze krachtbron levert
188 kW (255 pk).
De eerste diesel van Cadillac is de 110 kW (150 pk) 1,9-liter
viercilinder common-rail turbodiesel in de BLS. De motor is uitgerust
met een onderhoudsvrij dieselpartikelfilter en voldoet aan de
EU4-emissienorm. Er zijn, afhankelijk van de motorvariant, vier
transmissies beschikbaar voor de BLS: een handgeschakelde vijf- of
zesversnellingsbak en een vijf- of zestraps automaat.
Nadruk op rijdynamiek zowel als comfort
Het onderstel van de BLS, met McPherson veerpoten vóór en een
multi-link constructie achter, is optimaal afgestemd op de
motorprestaties. Omdat in het mid-premium segment de rijeigenschappen
en het comfort zwaar wegen, is tussen beide een uitstekende balans
gerealiseerd. Het Europese karakter van de jongste Cadillac
accentueert de ambities van het merk op deze zwaar bevochten markt.
âDe BLS is ontwikkeld voor klanten in de luxe middenklasse, waarbij
sterk rekening is gehouden met specifieke wensen en verwachtingen
vanuit de Europese marktâ, zegt Cadillac General Manager Jim Taylor.
âDit belangrijke segment biedt ons goede gelegenheid om verder te
groeien in vooraanstaande internationale markten.â
Karakteristieke Cadillac stijl
De Cadillac BLS is ontworpen door een internationaal team onder
leiding van Ed Welburn, GM Vice President of Design. De auto heeft de
unieke Cadillac stijl, wigvormig met duidelijke, scherpe contouren.
âDe verticale lijnen aan de voor- en achterzijde, de V-vorm in zowel
de grille als het kofferdeksel, en de hoge flanklijn met zijn
krachtige, solide uitstraling zijn karakteristiek voor Cadillacâ,
aldus Welburn. Typerende kenmerken zijn ook de staande, rechthoekige
koplampen met helder glas. In de carrosseriekleurige voorbumper van de
BLS zijn mistlampen geïntegreerd en onder de grille is een brede
luchtinlaat opgenomen. De onderste rand van de portierruiten wordt
geaccentueerd door een chroomstrip.
De sfeer in de cockpit wordt bepaald door onder meer het met leder
beklede driespaaks stuurwiel met geïntegreerde functietoetsen, de
ronde instrumenten met witte cijfers en rode wijzers tegen een zwarte
achtergrond, en het analoge klokje in de middenconsole. Het
infotainmentsysteem omvat onder andere een Bose audio-installatie,
dvd-navigatie en een beeldscherm met touch-screen bediening, en een
mobiele telefoon met Bluetooth-techniek en handsfree set met bediening
vanaf het multifunctionele stuurwiel.
AutoRai