Print
Cadillac STS-V en XLR-V maken Europees debuut in Frankfurt
(24-8-2005)
Op de internationale autotentoonstelling IAA in Frankfurt, 15-25
september aanstaande, toont Cadillac voor het eerst in Europa de STS-V
en de XLR-V, uitvoeringen met nog krachtigere motorisering.
Beide modellen zijn uitgerust met de krachtigste motor die Cadillac
ooit heeft geproduceerd, de 4,4-liter Northstar V8 die is voorzien van
een compressor. In de STS-V levert deze krachtbron 350 kW (476 pk) en
in de XLR-V 330 kW (448 pk). De Cadilacs STS-V en XLR-V maken in het
eerste kwartaal van 2006 hun opwachting bij de Europese dealers. De
prijzen zullen in een later stadium bekend worden gemaakt.
âMet de V-serie brengt Cadillac de combinatie van onderscheidend
design en luxueuze uitrusting op een nog hoger niveauâ, vertelt
Cadillac General Manager Jim Taylor. âDaarmee zijn de V-serie
uitvoeringen concurrerend met de performance varianten van andere
merken en bieden we nieuwe alternatieven voor Europese klanten.â De
âVâ in de typeaanduiding verwijst naar de klassieke aanduidingen van
het merk in het verleden. Het eerste model in deze nieuwe reeks, de
CTS-V met 298 kW (400 pk), werd in maart van dit jaar in Europa
geïntroduceerd. Begin 2006 komen de STS-V en XLR-V op de Europese
markt. Zowel de STS sedan als de sportieve XLR roadster wordt aan de
achterwielen aangedreven door de bekende 4,4-liter Northstar V8-motor,
die in de V-serie echter is voorzien van een compressor.
In de STS-V levert deze krachtbron 350 kW (476 pk) bij 6.400 t/min;
het maximum koppel bedraagt 595 Nm bij 3.900 t/min. De XLR-V heeft een
vermogen van 330 kW (448 pk) bij 6.400 t/min en het maximum koppel
komt op 561 Nm bij 3.900 t/min. Dat de DOHC-compressormotor met
variabele kleptiming nog betere prestaties levert in de STS-V dan in
de XLR-V, is te danken aan het ruimere motorcompartiment van de sedan,
die een grotere capaciteit van het in- en uitlaattraject mogelijk
maakt. Daar staat tegenover dat de XLR-V een gunstigere
pk-gewichtsverhouding heeft.
Beide modellen zijn uitgerust met GMâs nieuwe Hydra-Matic automatische
zestraps transmissie, die ook handmatig kan worden bediend. Voor de
STS-V en de XLR-V bedraagt de acceleratietijd van 0-100 km/h minder
dan 5 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/h.
Straffere onderstelafstemming
In vergelijking met de Cadillac STS heeft de STS-V grotere wielen (18
inch voor en 19 inch achter), grotere remschijven, -klauwen en
âblokken en straffer afgestemde stabilisatoren. De Cadillac ingenieurs
kozen voor de fijnafstemming van het onderstel onder meer de
Nürburgring-Nordschleife. Ondanks de sportievere wegligging kon het
hoge comfortniveau blijven gehandhaafd.
Het interieur van de STS-V onderscheidt zich door de grotere
toepassing van leder. Zo is ook het dashboard aan de boven â en
onderzijde bekleed met nappaleder. In het midden is het dashboard,
evenals de console en portierdetails, bekleed met donker
olijven-ebbenwortelhout, terwijl aan de passagierszijde in het
dashboard aluminium accenten is toegepast, waarin ook het kleurrijke
V-serie embleem is gevat.
Soortgelijke ontwikkeling
Ook de XLR-V onderscheidt zich al optisch van de XLR, bijvoorbeeld
uiterlijk door de gaasinzet van de grille en de 19-inch wielen en in
het interieur door ebbenhouten en aluminium accenten. Wat het
onderstel betreft heeft de XLR-V een soortgelijke ontwikkeling
doorgemaakt als de STS-V. Dit heeft geresulteerd in onder andere een
straffere vering, groter gedimensioneerde remmen en stabilisatoren, en
een aangepast Magnetic Ride Control (MR) systeem. Ook hier is de
sportiviteit niet ten koste gegaan van het comfort.
AutoRai