Discriminatie ook uit cao voor wegvervoer weren
Maak nu ook de aparte cao voor buitenlanders in het wegvervoer
ongedaan. Dat verzoek legt FNV Bondgenoten neer bij minister De Geus
die dinsdag geen dispensatie gaf voor een aparte cao voor
uitzendbureaus die zich op buitenlanders, met name Polen, richten.
Ook de zogenoemde Altro-VIA-cao is door een aantal transportbedrijven
afgesloten met de `vakbond' LBV die zich ervoor leent om met
werkgevers kale en dus goedkope cao's af te sluiten. De LBV heeft geen
representatieve achterban. De omstreden cao maakt het
mogelijk buitenlandse chauffeurs volgens de normen van het thuisland
te betalen.
De oproep van FNV Bongenoten aan de minister komt aan de vooravond van
de eerste onderhandelingsronde van de cao voor de 135 duizend
werknemers in het beroepsgoederenvervoer. Daaronder vallen ook de 26
duizend internationale vrachtwagenchauffeurs, waarvan er al
vierduizend uit het buitenland komen.
De werkgeversorganisatie TLN legt donderdag in de eerste ronde het
voorstel op tafel om buitenlandse chauffeurs - in navolging van de
Altro-VIA-cao - volgens de normen van het thuisland te betalen. FNV
Bondgenoten is daar mordicus op tegen. "Wij willen deze praktijken
niet als een gegeven beschouwen", reageert vakbondsbestuurder Jan
Heilig. "Dit is discriminatie op grond van nationaliteit."
De Geus verklaarde de aparte cao voor buitenlandse uitzendkrachten
ongeldig, onder meer op grond van de Wet Gelijke Behandeling. FNV
Bondgenoten is van mening dat op grond van discriminatie nu ook
stappen tegen de Altro-VIA-cao gezet kunnen worden.
De procedure is de eerste van een serie maatregelen die de vakbond
gaat nemen om de valse concurrentie op arbeidsvoorwaarden tussen
Nederlandse en Oost-Europese chauffeurs tegen te gaan. Heilig: "Wij
willen werkzekerheid voor de Nederlandse chauffeurs. We willen dat
alle illegale praktijken om Oost-Europese chauffeurs tegen een
hongerloontje bij Nederlandse bedrijven te laten werken worden
aangepakt."
FNV Bondgenoten laat door een advocatenkantoor in kaart brengen welke
praktijken precies worden toegepast en welke juridische stappen er
tegen te ondernemen zijn. Heilig: "Daarnaast willen we dat de gaten in
de wetgeving worden gedicht en dat de Arbeidsinspectie en de Sociale
Inlichtingen- en Opsporingsdienst de naleving van onze cao beter
controleren."
FNV Bondgenoten stelt donderdag aan de werkgeversorganisaties TLN en
KNV voor samen te onderzoeken welke kansen het Nederlandse wegvervoer
in de toekomst heeft. "Het is zeker dat een groot deel van het
internationale transport in de Europese Unie naar Oost -Europese
bedrijven gaat", beseft Heilig. "Maar door de uitbreiding van de EU
zal de vraag naar transport enorm toenemen. Het is verkeerd om
Nederlandse chauffeurs uit de sector te verdringen door goedkope
collega's uit Oost Europa als we ze straks weer hard nodig hebben."
Zie hier de voorstellen van FNV Bondgenoten voor een nieuwe cao in het
beroepsgoederenvervoer.
Zie het origineel
FNV