FNV

Discriminatie ook uit cao voor wegvervoer weren

Maak nu ook de aparte cao voor buitenlanders in het wegvervoer ongedaan. Dat verzoek legt FNV Bondgenoten neer bij minister De Geus die dinsdag geen dispensatie gaf voor een aparte cao voor uitzendbureaus die zich op buitenlanders, met name Polen, richten. Ook de zogenoemde Altro-VIA-cao is door een aantal transportbedrijven afgesloten met de `vakbond' LBV die zich ervoor leent om met werkgevers kale en dus goedkope cao's af te sluiten. De LBV heeft geen representatieve achterban. De omstreden cao maakt het mogelijk buitenlandse chauffeurs volgens de normen van het thuisland te betalen.

De oproep van FNV Bongenoten aan de minister komt aan de vooravond van de eerste onderhandelingsronde van de cao voor de 135 duizend werknemers in het beroepsgoederenvervoer. Daaronder vallen ook de 26 duizend internationale vrachtwagenchauffeurs, waarvan er al vierduizend uit het buitenland komen.

De werkgeversorganisatie TLN legt donderdag in de eerste ronde het voorstel op tafel om buitenlandse chauffeurs - in navolging van de Altro-VIA-cao - volgens de normen van het thuisland te betalen. FNV Bondgenoten is daar mordicus op tegen. "Wij willen deze praktijken niet als een gegeven beschouwen", reageert vakbondsbestuurder Jan Heilig. "Dit is discriminatie op grond van nationaliteit."

De Geus verklaarde de aparte cao voor buitenlandse uitzendkrachten ongeldig, onder meer op grond van de Wet Gelijke Behandeling. FNV Bondgenoten is van mening dat op grond van discriminatie nu ook stappen tegen de Altro-VIA-cao gezet kunnen worden.

De procedure is de eerste van een serie maatregelen die de vakbond gaat nemen om de valse concurrentie op arbeidsvoorwaarden tussen Nederlandse en Oost-Europese chauffeurs tegen te gaan. Heilig: "Wij willen werkzekerheid voor de Nederlandse chauffeurs. We willen dat alle illegale praktijken om Oost-Europese chauffeurs tegen een hongerloontje bij Nederlandse bedrijven te laten werken worden aangepakt."

FNV Bondgenoten laat door een advocatenkantoor in kaart brengen welke praktijken precies worden toegepast en welke juridische stappen er tegen te ondernemen zijn. Heilig: "Daarnaast willen we dat de gaten in de wetgeving worden gedicht en dat de Arbeidsinspectie en de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst de naleving van onze cao beter controleren."

FNV Bondgenoten stelt donderdag aan de werkgeversorganisaties TLN en KNV voor samen te onderzoeken welke kansen het Nederlandse wegvervoer in de toekomst heeft. "Het is zeker dat een groot deel van het internationale transport in de Europese Unie naar Oost -Europese bedrijven gaat", beseft Heilig. "Maar door de uitbreiding van de EU zal de vraag naar transport enorm toenemen. Het is verkeerd om Nederlandse chauffeurs uit de sector te verdringen door goedkope collega's uit Oost Europa als we ze straks weer hard nodig hebben."

Zie hier de voorstellen van FNV Bondgenoten voor een nieuwe cao in het beroepsgoederenvervoer. Zie het origineel