Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

Nieuwe SUV gevaar op de weg

Bestuurder dood in Chinese auto

De bestuurder van de nieuwe Chinese terreinauto Jiangling Landwind zal een frontale botsing met een snelheid van 64 km per uur niet overleven. Dat valt af te leiden uit een serie crashtests, die de ANWB samen met Europese zusterclubs heeft laten uitvoeren.

De resultaten zijn zo slecht dat deze auto naar de mening van de ANWB niet op de Europese markt moet worden toegelaten. De Landwind is de eerste Chinese SUV die binnenkort in Nederland te koop is.

De ANWB vindt dat een zo onveilige en vervuilende auto niet in aanmerking zou mogen komen voor een Europese typegoedkeuring. In de Europese Unie worden veel inspanningen gepleegd om de verkeersveiligheid te verbeteren en het milieu in stand te houden. Een nieuw autotype toelaten met een technisch niveau van meer dan 30 jaar geleden doorkruist die inspanningen. Dat dat formeel wellicht toch mogelijk is geeft aan dat de Europese regelgeving hiaten vertoont. Personenauto's met een maximale toelaatbare massa van meer dan 2500 kg - bij de Landwind is dat 2510 kg - zijn ontheven van een aantal toelatingseisen. Er is betere Europese wetgeving nodig om dit soort auto's te weren.

De Landwind is een gevaar op de weg. Dat geldt in de eerste plaats voor inzittenden bij de crashtest. In de meer dan 20 jaar dat de ANWB over crashtest publiceert heeft nog nooit een auto zo slecht gescoord als deze. Bij de frontale botsing wordt het compartiment van de bestuurder totaal samengedrukt. Na de botsing zit de testdummy volledig klem tussen dashboard, stuurwiel en autostoel. Het stuurwiel schiet via het hoofd van de bestuurder tegen het dak. Bij de zijdelingse botsing , die voor een SUV gemakkelijk te verwerken moet zijn, ontstaan zeer ernstige verwondingen aan het hoofd van de bestuurder. Het hoofd van de bestuurder slaat zo hard tegen de dakstijl dat de gevolgen van de klap dodelijk zijn.

Ook in de rijtests is het oordeel slecht: zeer duidelijke slingerneigingen, gevoelloze besturing, lange remweg, met 11,6 liter super per 100 km een hoog verbruik en een slordige afwerking. De emissietest toont ook aan dat niet wordt voldaan aan de huidige eisen voor uitlaatgassen voor personenauto's. Pas met de nieuwe emissie-eisen in 2010 moeten ook de SUV's en andere zware personenauto's ook schoon zijn.