EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

14 september 2005

Gezamenlijk persbericht van EVO, VNO-NCW West, Kamer van Koophandel, TLN, Deltalinqs en KNV

Bedrijfsleven zet bereikbaarheid regio Rijnmond op de kaart

De economische ontwikkeling in de regio Rijnmond staat onder druk. Om de regionale economie te stimuleren, moet de bereikbaarheid van de regio voor goederenvervoer verbeterd worden. Het gezamenlijk bedrijfsleven in de regio Rijnmond constateert dat er een kloof is tussen het schrijvenover maatregelen die de bereikbaarheid voor goederenvervoer verbeteren, en het daadwerkelijke uitvoerenvan de maatregelen.

Het gezamenlijk bedrijfsleven, vertegenwoordigd door EVO, TLN, Kamer van Koophandel, Deltalinqs, VNO-NCW West en KNV heeft daarom de notitie 'Van woorden naar daden' aangeboden aan wethouder Hulman van de gemeente Rotterdam, gedeputeerde Van Nieuwenhoven van de Provincie Zuid-Holland en directeur (HID) Heuer van Rijkswaterstaat Zuid-Holland. Hierin staan de belangrijkste vertragende factoren en suggesties om sneller de schop in de grond te krijgen.

De organisaties hebben onderzocht wat de oorzaken van vertraging zijn. De procedures die de betrokken overheden moeten doorlopen voordat gestart kan worden met de aanleg van een weg zorgen voor de meeste vertraging. Verder blijkt dat de overheden de benodigde financiering van de projecten pas jaren na de beslissing tot uitvoering beschikbaar stellen. Scherpe eisen op het gebied van milieu hebben bovendien gezorgd voor het stilleggen van projecten zoals spitsstroken. Bovendien zijn rijk, provincies en gemeenten het vaak wel eens dat de aanleg van een weg een oplossing biedt voor een knelpunt, maar vertragen zij vervolgens de besluitvorming door te komen met eigen verlanglijstjes. Een gemeente kan bijvoorbeeld een extra op- of afrit verlangen die niet in de originele plannen staat.

Het samenwerkend bedrijfsleven bepleit maatregelen om verdere vertraging te voorkomen. Dat kan onder andere door het aanstellen een regionale vervoersautoriteit, die moet zorgen voor een goede afstemming tussen rijk, provincie en gemeente. Nu ontbreekt het aan één onafhankelijke autoriteit die boven de partijen staat. Een partij die zowel de regie voert als de vaart erin houdt. Daarnaast adviseert het gezamenlijk bedrijfsleven meer te kijken naar mogelijkheden voor PPS en voorfinanciering van de belangrijkste regionale projecten, doorlooptijd van procedures te verkorten, zoals bij de Spoedwet Wegverbreding is gebeurd.