Gemeente Harenkarspel
14-09-2005
Landbouwverkeer en verkeersveiligheid
In de praktijk heeft vervuiling van de openbare weg in Nederland al
meerdere malen tot ongevallen met dodelijke afloop geleid. De
veroorzakers van die vervuiling zijn in een aantal van die gevallen
veroordeeld wegens "dood door schuld".
Vervuilen? Dan ook weer reinigen!
In beginsel moet worden voorkomen dat de openbare weg wordt vervuild.
Maar als de weg toch wordt vervuild dan moet die weg ook weer worden
gereinigd. Die verplichting ligt niet alleen bij degene die de weg
vervuild heeft maar ook bij degene in wiens opdracht de werkzaamheden
zijn uitgevoerd. Het alleen maar plaatsen van waarschuwingsborden is
beslist onvoldoende.
Het reinigen van de weg moet bij een verkeersgevaarlijke situatie
onmiddellijk gebeuren en in andere gevallen elke dag direct na afloop
van de werkzaamheden (maar in ieder geval vóór zonsondergang). Dat is
bepaald in de Algemene plaatselijke verordening Harenkarspel 1998.
Controle door gemeente en politie
Een aantal landbouwers probeert de wegen zo schoon mogelijk te houden
en ook daadwerkelijk de weg schoon te maken. Maar jammer genoeg doet
nog lang niet iedereen dat. Het gevolg kan zijn dat er
levensgevaarlijke situaties optreden. Daarom is de gemeente (die
verantwoordelijk is voor de veiligheid op de openbare wegen)
genoodzaakt om in samenwerking met de politie nadrukkelijk te
controleren op vervuiling.
Gevolgen voor vervuilers
Vervuilers zullen worden gesommeerd om de weg te reinigen. Als aan een
sommatie geen gevolg wordt gegeven dan schakelt de gemeente een
bedrijf in om de weg te reinigen. De te reinigen weg wordt dan zonodig
voor alle verkeer, dus óók voor alle agrarische voertuigen afgesloten.
De kos-ten van het afsluiten en reinigen worden bij de vervuiler(s) in
reke-ning ge-bracht. Bovendien worden vervuilers aansprake-lijk
gesteld voor alle uit de vervui-ling voort-vloei-ende scha-de.
Daaronder valt ook eventuele letselschade van slachtoffers van
ongevallen.
Vervuiling kan overigens ook leiden tot overtreding van andere
wettelijke bepalingen, bijvoorbeeld de wegenverkeerswetgeving. De
politie heeft een zelfstandige opsporingsbevoegdheid en een sommatie
door de gemeente staat dan ook los van eventuele andere wijzen van
strafvervolging.