Ingezonden persbericht


|CNV Taxi faliekant tegen CDA plan                          |
|                                                           |
CNV Taxi vindt het door kamerlid Mastwijk (CDA) gelanceerde idee om de wettelijke eisen voor een deel van taxichauffeurs blijvend te versoepelen een onzalige gedachte die fraude, oneerlijke concurrentie en een slechte kwaliteit in de hand werkt.

Peter de Ridder, vakgroepbestuurder van CNV Taxi: "Hiermee dwarsboom je de plannen van de overheid en de taxibranche zelf om een beter kwalitatief taxivervoer in Nederland te krijgen. Het CDA zegt nu dat dit in de toekomst tot extra bureaucratie leidt. Terwijl het kabinet nu juist goede stappen heeft gezet om de regels beknopt en helder te houden." Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft namelijk op 1 juli 2004 een wettelijk examen ingesteld om de kwaliteit van het taxivervoer te verbeteren. Een examen dat in overleg met werkgevers en werknemers uit de taxibranche tot stand is gekomen. En waarin chauffeurs worden geëxamineerd op rijvaardigheid, routekennis en sociale vaardigheden. De Ridder: "Kortom een goede zaak." Echter destijds is ook afgesproken dat de taxibranche tot 1 januari 2006 de tijd krijgt om via een zogenoemd 'ingroei-model', een soort tijdelijke ontheffing, te wennen aan het wettelijk verplicht examen. Een ontheffing waar het CDA nu blijvend aan vast wil houden in plaats van tot 1 januari. Met de tijdelijke ontheffing krijgen nieuwe chauffeurs acht weken de tijd om zonder het wettelijk examen toch te mogen rijden als chauffeur. Binnen die acht weken moeten zij het examen hebben gehaald en moet de werkgever een chauffeurspas voor hen hebben aangevraagd. De Ridder: "Ik heb inmiddels geleerd dat deze tijdelijke ontheffing fraude in de hand werkt. Werkgevers nemen nieuwe chauffeurs aan en sturen ze op pad onder het mom van: ga maar rijden, wij vragen de chauffeurspas aan en sturen je naar een opleiding. Vervolgens meldt de werkgever na 7 weken dat het niet gelukt is om een chauffeurspas aan te vragen en wordt het arbeidscontract van twee maanden niet verlengd." Het gevolg van deze tijdelijke ingroeimogelijkheid is dus kwaliteitsvermindering. En slechte taxibedrijven willen deze ontheffing blijvend gebruiken als concurrentiemiddel om zodoende goedkoper te kunnen werken dan de taxibedrijven die zich wel netjes aan de wet houden. "Ik vrees dat deze oneerlijke concurrentie van 'goedkope' bedrijven leidt tot een negatieve kwaliteitsspiraal. Kortom: Het is een slecht onwerkbaar voorstel. Mede omdat je dan met twee verschillende eisen je vak uitoefent. Want in bijvoorbeeld het ziekenvervoer of luchthavenvervoer moet je wel bij je indiensttreding je examen op zak hebben, want daar is geen tijdelijke ontheffing."

Voor nadere informatie
Peter de Ridder, vakgroepbestuurder van CNV Taxi: 06 - 5160 1997; Nancy Abelskamp, persvoorlichter: 06 - 22 39 29 64.