Gemeente Utrecht

www.utrecht.nl

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders


1. Ondersteuning kunstuitlenen gebundeld
De ondersteuningstaken voor de kunstuitlenen in de provincie worden onder gebracht bij de Kunstuitleen Utrecht. Dat is het college overeengekomen met Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht. De Kunstuitleen Utrecht, onderdeel van de Gemeentebibliotheek Utrecht, zal vanaf oktober de administratieve taken, automatisering, het collectiebeheer en de ontwikkeling van kunsteducatieve projecten voor zowel stad als provincie verzorgen. Door de bundeling in één grotere organisatie zullen burgers de keuze krijgen uit één grotere collectie en is de kwaliteit en continuïteit van de dienstverlening beter gewaarborgd. De bestaande vestigingen van de kunstuitlenen in de provincie blijven in stand.


2. Wonen op het Jongeneelterrein
Het bedrijventerrein van houthandel Jongeneel in het oostelijk deel van Pijlsweerd kan een aantrekkelijk woongebied langs de Vecht worden. Bakkerij Kamps heeft begin 2005 haar productieactiviteiten gestopt en de houthandel heeft zich enige tijd geleden tot de gemeente gewend om de mogelijkheden van een bestemmingsverandering in verband met eventuele verkoop te onderzoeken. Het college heeft nu - nadat in januari 2005 de Wet voorkeursrecht gemeente gevestigd is - randvoorwaarden vastgesteld waaronder de locatie kan worden herontwikkeld. Bij de herontwikkeling kunnen ook aangrenzende locaties worden betrokken. Inmiddels heeft projectontwikkelaar Bevasta op eigen initiatief een planopzet gemaakt voor het gebied ingesloten door de Westerdijk, David van Mollemstraat, Zeedijk en Kaatstraat.

Randvoorwaarden
Om de kwaliteit van de planontwikkeling voor het Jongeneelterrein en omgeving te bewaken wil het college harde voorwaarden stellen. Een belangrijke randvoorwaarde is versterking van de relatie tussen Vecht en Pijlsweerd. De gemeente kiest voor woonbebouwing in gesloten bouwblokken met groene binnenterreinen. De bouwhoogte mag aan de Vechtzijde en aan de andere randen van het plangebied maximaal vier lagen hoog zijn. In het binnengebied zijn maximaal 6 bouwlagen toegestaan met een incidenteel accent van 8 lagen aan een eventueel aan te leggen plein. Verder wil het college dat de plannen aansluiten bij de oude historische structuur van het gebied. Zo zouden gedempte grachten naar de Vecht toe moeten worden hersteld. Ook moet de nieuwe gevelwand langs de Vecht aansluiten bij de historische gevelindeling van de Bemuurde Weerd. Het monumentale pand Zijdebalenstraat 2 verdient opname in de nieuwe bebouwing. Een andere harde voorwaarden heeft betrekking op de aanleg van (gebouwde) parkeergelegenheid op eigen terrein. Ook de combinatie van wonen en werken langs de Westerdijk en de mogelijkheid van horeca aan de Vechtzijde behoren tot het voorwaardenpakket.

Bouwprogramma
Hoewel het niet zeker is dat het initiatief van Bevasta wordt uitgevoerd, voldoet de opzet aan de te stellen randvoorwaarden van het college. Bovendien beantwoordt het initiatief aan het sfeerbeeld en de uitstraling die het college voor dit stukje stad voor ogen heeft. Zo wordt uitgegaan van gevarieerde nieuwbouw van ongeveer 500 woningen in de vorm van grachtenpanden langs nieuw uitgegraven zijgrachten van de Vecht.

Procedure
Om een strakke regie op de ontwikkeling te houden heeft de gemeenteraad ingestemd met de vestiging van de Wet voorkeursrecht gemeente bij de aankoop van grond in het gebied. Met de gemeenteraad is afgesproken dat er rond de jaarwisseling 2006 een stedenbouwkundige visie voor de locatie ligt, waarover met bewoners en omwonenden is overlegd. Al eerder heeft een klankbordgroep uit de buurt positief gereageerd op de herontwikkeling van het bedrijventerrein tot woongebied. Binnenkort vindt overleg met betrokkenen en omwonenden plaats over de invulling van het gebied. Op basis van deze input wordt een visie ontwikkeld, waarover later inspraak wordt georganiseerd. Daarnaast worden met de huidige eigenaren gesprekken gevoerd over aankoop van deze eigendommen. Deze bereidheid bepaalt mede de haalbaarheid van deze ontwikkeling.


3. Wijziging in verbinding Veldhuizen en De Meern De rotonde waarmee voorheen de C.H. Letschertweg aansloot op de Rijkstraatweg (tussen Veldhuizen en De Meern, ten noorden van De Balije) en het verlengde van de Heldammersingel (nu in gebruik als bouwweg) wordt aan het openbaar verkeer onttrokken. De rotonde wordt verwijderd om de bouw van deelgebied De Heuvels mogelijk te maken. Om ervoor te zorgen dat Veldhuizen en De Meern rechtstreeks met elkaar verbonden blijven, zal in De Heuvels een parallelweg naast de HOV-baan worden aangelegd. Dit is in overeenstemming met het advies van deTask Force over de verkeersbesluiten Rijksstraatweg en Zandweg. (N.B: kaartje ter verduidelijking op verzoek beschikbaar.)

Tijdens de bouw van De Heuvels kan het verkeer gebruik maken van een tijdelijke verbinding ("kortsluiting") van de Rijksstraatweg ten noorden van de huidige rotonde. Deze kortsluiting wordt tijdens de bouw van De Heuvels gebruikt voor autoverkeer en busverkeer. Na openstelling van de parallelweg wordt de tijdelijke kortsluiting omgevormd tot HOV-baan.

De voorbereidende bouwwerkzaamheden starten naar verwachting voorjaar 2006. De bouwwerkzaamheden voor deelgebied De Heuvels vallen deels samen met werkzaamheden aan de HOV-baan. Tijdens deze gecombineerde werkzaamheden wordt de verbinding tussen Veldhuizen en De Meern via de Rijksstraatweg toch in stand gehouden, voor zowel autoverkeer als busverkeer. Voor het fietsverkeer vormen de hoofdfietsroute over de Zandweg en de fietsroute over de Heldammersingel een verbinding tussen Veldhuizen en De Meern. Voor het autoverkeer zijn de route over de Heldammersingel en de Veldhuizerweg, alsook de route over de Europaweg en de Burgemeester Middelweerdweg verbindingen tussen Veldhuizen en De Meern die niet door de bouwwerkzaamheden zullen worden gehinderd.

Secretarie
Communicatiebureau/Bestuur
informatie

|14 september 2005                 |Postbus 16200                              |
|                                  |3500 CE Utrecht                            |
|                                  |Telefoon: (030) 286 1132                   |
|                                  |Fax: (030) 286 1143                        |