Daihatsu op de IAA in Frankfurt
(9/14/2005)
Sinds zijn debuut in 1981 heeft de Cuore, vanwege zijn praktische
eigenschappen en modieuze styling, wereldwijd en in het bijzonder
onder vrouwelijke bestuurders veel fans gekregen.
Om verder aan hun wensen tegemoet te komen, heeft de Cuore recentelijk
een vernieuwing van zowel delen van het exterieur als het interieur
ondergaan. De 3-deursversie is nu sportiever dan ooit en de
5-deursversie straalt nu nog meer kwaliteit uit. De zeer gewaardeerde
basiseigenschappen van de Cuore blijven ongewijzigd.
De Cuore is Daihatsuâs belangrijkste compacte auto en staat voor zowel
zuinigheid en praktische hanteerbaarheid als klassenloze kwaliteit en
prestaties. De nieuwe Cuore is ons beeld van een basisauto met een
innovatief concept voor de nieuwe generatie.
De essentie van de Cuore komt tot uitdrukking in comfortabele
rijeigenschappen en een hoog gebruiksgemak. Het interieur gaan alle
voorstellingen die men normaal gesproken van een compacte auto heeft,
te boven. Het in- en uitstappen gaat probleemloos, omdat de deuren tot
90 graden geopend kunnen worden en de zittingen een comfortabele
hoogte hebben. Dankzij het in hoogte verstelbare stuur kan iedere
bestuurder een geschikte positie innemen. Ook het manoeuvreren in
smalle straten is vanwege de kleine draaicirkel kinderspel. En vanwege
de behoorlijke bagageruimte is de Cuore zeer geschikt voor dagelijks
gebruik.
Wereldpremière: D-Compact 4x4 â meer dan alleen een conceptmodel
SUVâs zijn populair vanwege hun sterke en macho uitstraling, maar
tegelijkertijd zijn veel automobilisten van mening dat deze autoâs
niet handig zijn in het alledaagse gebruik. Zij kiezen liever voor een
reguliere personenauto vanwege de praktische hanteerbaarheid.
Niettemin zouden veel van deze automobilisten er geen bezwaar tegen
hebben om bijvoorbeeld bij zware sneeuwval wél een SUV te rijden,
omdat deze bij zware weersomstandigheden meer veiligheid biedt.
Daihatsu heeft een antwoord op dit dilemma: de D-Compact 4x4, een
nieuwe, compacte SUV, met een krachtig, dynamisch en modern uiterlijk.
Met zijn zorgvuldig vormgegeven carrosserie combineert de D-Compact
4x4 de eigenschappen van een SUV met praktische hanteerbaarheid in
het stadsverkeer. Door deze schijnbaar tegenstrijdige eigenschappen
samen te voegen, presenteert de D-Compact 4x4 een totaal nieuw SUV
concept. Het verenigt de kracht van een typische SUV met een
hanteerbaarheid waardoor zelfs in het drukke stadsverkeer zonder
stress gereden kan worden.
Wereldpremière: HVS (Hybrid Vehicle Sports) Concept
Een lichte sportwagen die sportief rijden en milieubewust rijden op
een ongekend niveau weet te combineren. De HVS biedt het krachtige
rijplezier van een 2.0 litermotor, gecombineerd met een
brandstofverbruik van een 1.0 litermotor. Bochten kunnen met hoge
snelheid ingereden worden, vanwege de elektromagnetische
koppelcontrole die op beide achterwielen afzonderlijk werkt.
U houdt van sportwagens, maar vindt u milieubewust rijden belangrijker
dan ultiem rijplezier? Begrijpelijk. Toch is het niet moeilijk om
milieubewustzijn te combineren met een sportieve rijstijl. Door
hybridetechnologie toe te passen, is Daihatsu erin geslaagd een hoog
niveau van milieuvriendelijkheid te bereiken zonder dat hiervoor het
acceleratievermogen en het rijplezier van een sportwagen ingeleverd
hoeft te worden.
De HVS is zo praktisch en efficiënt als een compacte auto, maar
tegelijkertijd zo aantrekkelijk als een sportwagen. Deze auto
combineert de ultieme rijeigenschappen van een sportauto met de wens
het milieu zo min mogelijk te belasten. Het is een nieuwe lichtgewicht
sportwagen, die geboren is uit de passie van de Daihatsu ontwerpers om
een milieuvriendelijke sportwagen te creëren.
De nieuwe Copen â Een evolutie
De mini-roadster Copen is in Europa een unieke sportwagen. Daihatsu
heeft voor de IAA een nieuwe versie van deze bijzondere compacte
sportwagen meegenomen. Deze is voorzien van een krachtige nieuwe motor
en het stuur aan de linkerkant.
De nieuwe 1.3 liter 4-cilinder motor met twee bovenliggende
nokkenassen (DOHC) biedt continue dynamische variabele kleptiming
(DVVT). In het lagere en middelste toerengebied levert de motor
voldoende koppel, terwijl hij bij hoge snelheden verrassend snel
accelereert. De motor (type K3-VE) wordt ook toegepast in andere
Daihatsu modellen en is vanwege zijn compacte afmetingen, zijn goede
prestaties en lage brandstofverbruik zeer populair. De versie van de
Copen is speciaal getuned en afgestemd op sportief rijgedrag.
De Copen is zeker geen auto die uitsluitend bedoeld is voor een
bepaalde groep autorijders. De jonge ingenieurs bij Daihatsu hebben
getracht een sportwagen te ontwikkelen voor ongecompliceerd
rijplezier. Daarom moest alleen de styling al zo bijzonder zijn, dat
deze veel autoliefhebbers zou aanspreken: men ziet de Copen en wil hem
simpelweg hebben.
Wereldpremière: Copen ZZ â Concept Car
De Copen is zowel de belichaming van Daihatsuâs technologieën van
compacte autoâs, als de verwezenlijking van onze dromen. Maar, zoals
dit prototype aangeeft, gaan onze dromen verder.
Ook de nieuwe Copen ZZ is het resultaat van onze dromen die nooit
zullen eindigen. Zoals de naam impliceert â âZâ betekent hier
âonbekendâ â is de Copen ZZ een studiemodel dat voortborduurt op het
grenzeloze rijplezier waar de Copen voor staat.
Terwijl het druppelvormige design behouden blijft, is de Copen ZZ 110
millimeter langer en 125 millimeter breder dan de huidige Copen. Zijn
stevige en aantrekkelijke styling geven de Copen een sterk en
vastberaden uitstraling.
De Copen ZZ wordt door een nieuw ontwikkelde 1.5 liter DVVT-motor
aangedreven, die de auto goed laat presteren. Om het rijplezier, dat
door het lichte en extreem stugge koetswerk van de Copen mogelijk
gemaakt wordt, te perfectioneren, is de Copen ZZ van een speciale
ophanging voorzien.
AutoRai