Kia Magentis beleeft wereldprimeur in Frankfurt
(9/14/2005)
Kia introduceert een belangrijke nieuwkomer in het zakelijke segment:
de compleet nieuwe Magentis.
Een exclusief ontwerp dat speciaal is aangepast om aan de veeleisende
Europese consument tegemoet te komen. Het resultaat is een zeer
luxueuze zaken-sedan met sportieve aspiraties.
Het is bekend dat Kia en Hyundai bepaalde technische componenten
delen. Echter, de Magentis onderscheidt zich nu met een unieke
zelfdragende carrosserie, sportievere zelfdragende wielophanging en
uiterst geavanceerde motoren. Kia daagt de gevestigde orde in het
competitieve D-segment uit met verrassend krachtige pluspunten. De
Magentis behoudt de naam van zijn voorganger als eerbetoon.
Tegelijkertijd is de sprong vooruit in design, techniek, comfort en
prestaties zo groot dat absoluut van een volledig nieuw model sprake
is.
Exclusief hi-tech ontwerp voor Kia
Voor de nieuwe Magentis ontwikkelde Kia een eigen platform, dat in de
komende jaren ook toegepast zal worden in de opvolger van de huidige
Carens. De elegante en dynamische vormgeving spreekt voor zich, maar
verwijst ook naar de vele hi-tech oplossingen van Kia ingenieurs. Om
de comfortabel en tegelijk sportief rijdende Magentis te realiseren,
is elk onderdeel letterlijk gewogen en meestal te zwaar bevonden. De
zelfdragende structuur is in alle dimensies gegroeid en, door sterk
toegenomen gebruik van staal met hoge treksterkte, niettemin
nauwelijks zwaarder. De stijfheid van de carrosserie is veel groter
dan voorheen.
Samenvattend is de nieuwe Magentis te kenschetsen als een grotere
middenklasse sedan met hoger comfort, betere prestaties en lager
brandstofverbruik dan men in deze klasse verwacht.
Comfort en prestaties vooraan in de business class
De Magentis werd langer, breder en hoger met de wielen verder naar
buiten geplaatst. De verbeterde aërodynamica zorgt voor gunstigere
cijfers voor brandstofverbruik en bovendien minder windgeruis. De
onafhankelijke voorwielophanging werd niet alleen lichter, maar ook
compacter. Dit maakte het mogelijk om het passagierscompartiment te
vergroten en de vooroverbouw te verkleinen. De
tandheugel-stuurinrichting is afgestemd op de Europese sportieve
smaak: direct en exact, zonder nerveus te worden. De onafhankelijke
achterwiel-ophanging is eveneens lichter, zodat de wielen bij hoge
snelheid en slechter wegdek meer contact met de weg houden. Het
remsysteem is geheel overeenkomstig wat men in deze klasse mag
verwachten: schijven rondom, vooraan geventileerd, en tenminste
voorzien van vierkanaals ABS plus EBD.
Effectieve geluidsisolatie is slechts het sluitstuk van alle
maatregelen die NVH (Noise, Vibration, Harshness) terugdringen. In de
Magentis worden geluid en vibraties zoveel als mogelijk tegengegaan
bij de bron: de motor en de wielophanging. De hardheid van het
onderstel is verregaand verminderd door isolatie op kritische
plaatsen, zodat trillingen worden gesmoord in plaats van versterkt
en/of doorgegeven.
Stoelen op Europees XL formaat
Kia heeft speciaal voor de lange Europeanen stoelen ontwikkeld die
alleen hier âen niet in de USA, Japan en eldersâ aangeboden worden.
Deze bieden meer zijdelingse steun, zowel voorin als achterin, passend
bij de snellere rijstijl die in Europa gebruikelijk is. Bovendien is
de ondersteuning van de bovenbenen verlengd. Het stuurwiel is in
hoogte (radiaal) verstelbaar en kan ook in diepte (axiaal) verstelbaar
geleverd worden. Hiermee kunnen kleinere en juist grotere bestuurders
in dezelfde auto allebei een perfect ontspannen zitpositie innemen.
Verder is er voor Europa een nieuwe kleurstelling die afwijkt van de
mondiale gewoonte om beige en grijs aan te bieden. De sportievere
keuze voor Europa is all-black of two-tone zwart met grijs. De overige
details van het interieur worden op deze keuze afgestemd.
Drie sterke, zuinige en schone Euro-4 motoren
Alle motoren voldoen nu al ruimschoots aan de toekomstige Euro-4 norm
voor emissies. De prestaties zullen daar allerminst onder te lijden
hebben. Het vermogen kan tot bijna 190 pk (2.7 V6) oplopen en de
trekkracht boven 300 Nm (2.0 CRDi) uitstijgen. Naar verwachting wordt
een acceleratie ruim onder 10 seconden uit stilstand tot 100 Km/h
haalbaar, evenals een topsnelheid van circa 215 km/h (beide 2.7 V6).
De exacte waarden worden na de Europese homologatie bekend.
De nieuwe viercilinder tweeliter benzinemotor maakt gebruik van CVVT
(Continuously Variable Valve Timing). Een handgeschakelde vijfbak
zorgt voor sportieve acceleratie, met een overdrive voor ontspannen
toeren in de hoogste versnelling. Een viertraps automatische
transmissie is optioneel.
De 2.7 V6 is ingrijpend herzien, met hogere prestaties en duurzaamheid
bij lager benzine-verbruik als doelstelling. Deze motor geeft de
Magentis zijn absolute topprestaties en biedt ook maximaal comfort
voor de inzittenden. Niet in de laatste plaats door een nieuwe
vijftraps automaat.
2.0 CRDi dieselmotor met roetfilter sterk in zakelijk segment
Vooral zakelijke veelrijders zullen met de Magentis turbodiesel veel
rijplezier hebben, nog vermeerderd door de extreem gunstige
exploitatiekosten. De handgeschakelde zesbak is voorzien om de hoge
trekkracht van de tweeliter turbodiesel adequaat in snelheid om te
zetten. Optioneel is een viertraps automaat. Het Diesel Particle
Filter (DPF) vangt schadelijke roetdeeltjes af, zodat de Magentis
diesel zich kan meten met de schoonste autoâs op de weg.
AutoRai