De Renault-groep blijft groeien in 2005
(9/14/2005)
In de eerste helft van 2005 maakte Renault een omzet van 21.324
miljoen euro, een stijging van 3,8% in vergelijking met diezelfde
periode in 2004.
De operationele marge bereikte 943 miljoen euro en vormde 4,4%1 van de
omzet tegenover 1.106 miljoen euro in het eerste semester van 2004
(5,4% van de omzet). Ondanks dalende verkopen in Europa profiteert de
Groep van de voortdurende kostenbesparingen op de inkoop met
uitsluiting van grondstoffen en de beheersing van de garantiekosten
als ook de sneller dan verwachte stijging van de omzet uit
internationale activiteiten. De groep behaalde een netto resultaat van
2.211 miljard euro, een stijging van 52% en verminderde zijn
schuldenlast met 780 miljoen euro. De cijfers van de eerste helft van
het jaar vormen volgens Renault een weerspiegeling voor de rest van
dit jaar.
Een vernieuwd en uitgebreid gamma voor alle markten
In 2005 profiteert de Renault-groep van de introductie van nieuwe
autoâs en uitbreidingen van het gamma. De nieuwe Laguna en de nieuwe
Vel Satis werden respectievelijk in februari en maart geïntroduceerd.
De Clio III, die in september 2005 in West-Europa op de markt wordt
gebracht, breidt Renault's aanbod van kleine autoâs, samen met de
Modus en de Twingo, uit in een segment dat meer dan een derde van de
Europese markt vertegenwoordigd.
De Mégane bleef â met zijn zeven carrosserieën - het best verkochte
model in West-Europa in de eerste helft van 2005 met een verkoop van
361.571 personenautoâs. Sinds de introductie in 2002 zijn meer dan 1,7
miljoen Méganes verkocht over de hele wereld.
De Logan zal in 2005 op de markt worden gebracht in meer dan dertig
landen waaronder acht in West-Europa. De productie van de Logan wordt
dit jaar bovendien opgestart in drie nieuwe fabrieken (Rusland,
Marokko en Colombia). In april 2005 werd in het Russische Moskou de
Avtoframos fabriek officieel in gebruik genomen. In Marokko kwam de
Logan vanaf juli 2005 op de markt. De autoâs worden ter plaatse
geassembleerd in de SOMACA fabriek in Casablanca. In Colombia zal de
productie van de Logan in de tweede helft van 2005 worden opgestart.
De Logan is een moderne, betrouwbare en betaalbare auto en momenteel
de enige van zijn soort op de markt. In landen waar hij al in de
verkoop is gegaan is de auto een doorslaand succes. Na zijn
introductie in Libanon, Slovenië en Polen in de eerste helft van het
jaar is de Logan enthousiast ontvangen in Frankrijk, Spanje en
Duitsland.
Begin juli 2005 rolde de 100.000ste Logan van de band in de Pitesti
fabriek in Roemenië.
De Alliantie â âs werelds vierde grootste automotive groep
De Renault-Nissan Alliantie vierde in 2005 zes jaar samenwerking. In
2004 was de Alliantie op het verkoopgebied de vierde grootste
automotive groep in 2004 met een totaal van 5.785.231 verkochte autoâs
en een marktaandeel van 9,6%, een stijging van 8% ten opzichte van
2003.
De Alliantie biedt de mogelijkheid tot samenwerking van beide merken
op allerlei gebieden. Met name met betrekking tot het beleid inzake de
platforms en de ontwikkeling van organen werd er in 2005 in toenemende
mate samengewerkt.
Na de Modus in 2004 zal ook de Clio III geassembleerd worden op het
B-platform van de Alliantie.
De gezamenlijke ontwikkeling van mechanische organen is weer een
voorbeeld van de succesvolle samenwerking binnen de Alliantie. Op de
IAA van Frankfurt presenteert Renault de eerste gezamenlijk
ontwikkelde dieselmotor. Deze nieuwe 2.0-liter dCi dieselmotor zal in
eerste instantie leverbaar zijn voor de Laguna aandrijven en in een
later stadium geleidelijk aan voor andere modellen uit het programma
worden aangeboden. De eerste gezamenlijk ontwikkelde handgeschakelde
versnellingsbak werd geïntroduceerd op de Modus in april 2005 en op
de Mégane in juni 2005.
In februari 2005 kondigden Renault en Nissan de gezamenlijke
ontwikkeling aan van een nieuw navigatie- en communicatiesysteem. Het
systeem zal voor het eerst worden aangeboden op de Europese markt op
de nieuwe Laguna. Later zal het systeem geleidelijk aan
geïntroduceerd worden op de Vel Satis, de Espace en de Scénic.
Ten slotte openden Renault en Nissan het nieuwe Europese
distributiecentrum in Györ, Hongarije van waaruit onderdelen van
Renault, Dacia en Nissan in Midden-Europa worden verstuurd.
AutoRai