AutoRai

De Renault-groep blijft groeien in 2005

(9/14/2005)
In de eerste helft van 2005 maakte Renault een omzet van 21.324 miljoen euro, een stijging van 3,8% in vergelijking met diezelfde periode in 2004.
De operationele marge bereikte 943 miljoen euro en vormde 4,4%1 van de omzet tegenover 1.106 miljoen euro in het eerste semester van 2004 (5,4% van de omzet). Ondanks dalende verkopen in Europa profiteert de Groep van de voortdurende kostenbesparingen op de inkoop met uitsluiting van grondstoffen en de beheersing van de garantiekosten als ook de sneller dan verwachte stijging van de omzet uit internationale activiteiten. De groep behaalde een netto resultaat van 2.211 miljard euro, een stijging van 52% en verminderde zijn schuldenlast met 780 miljoen euro. De cijfers van de eerste helft van het jaar vormen volgens Renault een weerspiegeling voor de rest van dit jaar.

Een vernieuwd en uitgebreid gamma voor alle markten In 2005 profiteert de Renault-groep van de introductie van nieuwe autoâs en uitbreidingen van het gamma. De nieuwe Laguna en de nieuwe Vel Satis werden respectievelijk in februari en maart geïntroduceerd. De Clio III, die in september 2005 in West-Europa op de markt wordt gebracht, breidt Renault's aanbod van kleine autoâs, samen met de Modus en de Twingo, uit in een segment dat meer dan een derde van de Europese markt vertegenwoordigd.

De Mégane bleef â met zijn zeven carrosserieën - het best verkochte model in West-Europa in de eerste helft van 2005 met een verkoop van 361.571 personenautoâs. Sinds de introductie in 2002 zijn meer dan 1,7 miljoen Méganes verkocht over de hele wereld.

De Logan zal in 2005 op de markt worden gebracht in meer dan dertig landen waaronder acht in West-Europa. De productie van de Logan wordt dit jaar bovendien opgestart in drie nieuwe fabrieken (Rusland, Marokko en Colombia). In april 2005 werd in het Russische Moskou de Avtoframos fabriek officieel in gebruik genomen. In Marokko kwam de Logan vanaf juli 2005 op de markt. De autoâs worden ter plaatse geassembleerd in de SOMACA fabriek in Casablanca. In Colombia zal de productie van de Logan in de tweede helft van 2005 worden opgestart.

De Logan is een moderne, betrouwbare en betaalbare auto en momenteel de enige van zijn soort op de markt. In landen waar hij al in de verkoop is gegaan is de auto een doorslaand succes. Na zijn introductie in Libanon, Slovenië en Polen in de eerste helft van het jaar is de Logan enthousiast ontvangen in Frankrijk, Spanje en Duitsland.

Begin juli 2005 rolde de 100.000ste Logan van de band in de Pitesti fabriek in Roemenië.

De Alliantie â âs werelds vierde grootste automotive groep De Renault-Nissan Alliantie vierde in 2005 zes jaar samenwerking. In 2004 was de Alliantie op het verkoopgebied de vierde grootste automotive groep in 2004 met een totaal van 5.785.231 verkochte autoâs en een marktaandeel van 9,6%, een stijging van 8% ten opzichte van 2003.

De Alliantie biedt de mogelijkheid tot samenwerking van beide merken op allerlei gebieden. Met name met betrekking tot het beleid inzake de platforms en de ontwikkeling van organen werd er in 2005 in toenemende mate samengewerkt.

Na de Modus in 2004 zal ook de Clio III geassembleerd worden op het B-platform van de Alliantie.

De gezamenlijke ontwikkeling van mechanische organen is weer een voorbeeld van de succesvolle samenwerking binnen de Alliantie. Op de IAA van Frankfurt presenteert Renault de eerste gezamenlijk ontwikkelde dieselmotor. Deze nieuwe 2.0-liter dCi dieselmotor zal in eerste instantie leverbaar zijn voor de Laguna aandrijven en in een later stadium geleidelijk aan voor andere modellen uit het programma worden aangeboden. De eerste gezamenlijk ontwikkelde handgeschakelde versnellingsbak werd geïntroduceerd op de Modus in april 2005 en op de Mégane in juni 2005.

In februari 2005 kondigden Renault en Nissan de gezamenlijke ontwikkeling aan van een nieuw navigatie- en communicatiesysteem. Het systeem zal voor het eerst worden aangeboden op de Europese markt op de nieuwe Laguna. Later zal het systeem geleidelijk aan geïntroduceerd worden op de Vel Satis, de Espace en de Scénic. Ten slotte openden Renault en Nissan het nieuwe Europese distributiecentrum in Györ, Hongarije van waaruit onderdelen van Renault, Dacia en Nissan in Midden-Europa worden verstuurd.