Fiesta en Fusion in 2006 extra sprankelend
(9/14/2005)
Een glimlach op het gezicht van de Fiesta en een stoere, nieuwe look
voor de Fusion zijn de uiterlijke tekenen van de aanzienlijke
verbeteringen die zijn aangebracht in Fords succesvolle compacte
auto's.
Zo krijgen deze auto's, in hun overvolle marktsegment, een nog
sprankelendere persoonlijkheid.
De nieuwe versies van de Fiesta en de Fusion tonen een herziene
exterieurstyling waarmee beide auto's een frisse uitstraling krijgen
en hun verschillende karakter duidelijker tot uiting komt.
Ook van binnen is de look fris en vrolijk. Beide auto's hebben een
compleet nieuw dashboard van uitstekend materiaal, met anders
vormgegeven en gemakkelijker af te lezen instrumenten. Het
bovengedeelte van het dashboard is voorzien van een zacht aanvoelende
laag als een tweede huid, die verkrijgbaar is in diverse kleuren.
Klanten hebben nu echt de mogelijkheid om hun stempel te drukken op
hun nieuwe auto. Een ander belangrijk onderdeel van de verbeteringen
is de grotere keuze aan kleuren en materialen. Kopers kunnen uit de
opvallende nieuwe bekledingsmaterialen, de dashboardkleuren en de
paneelkleuren hun eigen combinatie samenstellen, precies zoals zij
zelf mooi vinden.
Terecht kan worden gesteld dat de Fiesta en de Fusion zijn afgestemd
op de behoeften van hun eigenaar, want ook de elektrische
voorzieningen zijn aanzienlijk verbeterd. Beide auto's hebben nu
technologisch hoogstaande elektrische systemen, die men normaal alleen
in grotere auto's zou verwachten, waaronder enkele primeurs voor het
B-segment. Er zijn bijvoorbeeld diverse spraakgestuurde functies en
meer mogelijkheden voor de eigenaar om de manier waarop sommige
systemen werken, aan te passen aan de persoonlijke voorkeur.
In de zomer van 2006 bereikt de Fiesta zijn 30-jarig jubileum, en de
huidige vijfde generatie van het model wordt nu vier jaar verkocht. In
die periode verdiende de Fiesta vele onderscheidingen, als erkenning
van de in deze klasse toonaangevende rijeigenschappen en uitrusting
van het interieur. Ook de Fusion heeft prijzen gewonnen, voor de
praktische aspecten en het gemak van deze auto. De meest recente
onderscheiding is die voor 'Beste vrouwenauto', toegekend door het
Russische tijdschrift Autopilot.
Beide modellen hebben zich snel ontwikkeld en uitgebreid. Nauwelijks
een jaar geleden werden de sportieve nieuwe Fiesta ST en Fiesta S (in
Nederland Sport genoemd) geïntroduceerd, alsmede de 1.6 TDCi
turbodieselmotor voor zowel de Fiesta als de Fusion.
In het voetspoor van die uitbreidingen, zorgen de huidige
veranderingen en verbeteringen dat zowel de Fiesta als de Fusion zich
staande blijven houden in deze scherp bevochten klasse.
"De verwachtingen van de klant ten aanzien van compacte auto's blijven
stijgen, dus voor fabrikanten is dit een bijzonder harde markt. De
huidige veranderingen en verbeteringen rusten de Fiesta en de Fusion
uit met voorzieningen die een paar jaar geleden nog ongehoord zouden
zijn in het B-segment. We willen de koper meer bieden: meer stijl,
meer kwaliteit, meer voorzieningen en meer keuzes. Het doel was dus om
te voldoen aan alle verwachtingen van de klant", aldus Mark Ovenden,
Small Cars Brand Manager van Ford of Europe.
Ford Fusion in India
Bijkomend verschijnsel is dat in India, net als in andere jonge
markten, auto's steeds vaker méér zijn dan slechts een
transportmiddel.
De moderne Indiase klant koopt een auto op basis van specifieke,
persoonlijke behoeften en een eigen levensstijl, net als Europese
kopers. Er heeft een explosieve groei plaatsgevonden van nieuwe auto's
in verschillende stijlen en met meer voorzieningen. Als bewijs daarvan
is het middensegment, waarin Ford is vertegenwoordigd met de Fusion en
de Ikon, zelfs met meer dan 45 procent gegroeid in de afgelopen 12
maanden; een veel snellere groei dan die van de automarkt als geheel.
De Fusion is in het bijzonder geïntroduceerd met het oog op de nieuwe
en snel groeiende groep jonge, stedelijke middenklassenfamilies Dit is
een bijzonder veeleisende doelgroep,
uitstekend geïnformeerd over stijlen en trends dankzij de massale
groei van het internetgebruik in het land. Het is ook een doelgroep
waarin vrouwen en kinderen een belangrijke rol spelen bij de
aankoopbeslissing.
De Fusion, die sinds oktober 2004 wordt verkocht in twee uitvoeringen
aangedreven door de 1.6-liter benzinemotor, is de eerste compacte
multifunctionele auto op de Indiase markt. Ford India verwacht deze
auto met een volume van ongeveer 16.000 exemplaren per jaar te kunnen
maken.
David Friedman, Managing Director en President van Ford India meent
dat "Ford klaar is om een revolutie teweeg te brengen in de
personenauto-industrie in India, met de introductie van de Ford
Fusion. Deze auto weerspiegelt de toenemende diversiteit en
veranderende verwachtingen van de stedelijke consument in India."
AutoRai