AutoRai

Fiesta en Fusion in 2006 extra sprankelend

(9/14/2005)
Een glimlach op het gezicht van de Fiesta en een stoere, nieuwe look voor de Fusion zijn de uiterlijke tekenen van de aanzienlijke verbeteringen die zijn aangebracht in Fords succesvolle compacte auto's.
Zo krijgen deze auto's, in hun overvolle marktsegment, een nog sprankelendere persoonlijkheid.

De nieuwe versies van de Fiesta en de Fusion tonen een herziene exterieurstyling waarmee beide auto's een frisse uitstraling krijgen en hun verschillende karakter duidelijker tot uiting komt.

Ook van binnen is de look fris en vrolijk. Beide auto's hebben een compleet nieuw dashboard van uitstekend materiaal, met anders vormgegeven en gemakkelijker af te lezen instrumenten. Het bovengedeelte van het dashboard is voorzien van een zacht aanvoelende laag als een tweede huid, die verkrijgbaar is in diverse kleuren.

Klanten hebben nu echt de mogelijkheid om hun stempel te drukken op hun nieuwe auto. Een ander belangrijk onderdeel van de verbeteringen is de grotere keuze aan kleuren en materialen. Kopers kunnen uit de opvallende nieuwe bekledingsmaterialen, de dashboardkleuren en de paneelkleuren hun eigen combinatie samenstellen, precies zoals zij zelf mooi vinden.

Terecht kan worden gesteld dat de Fiesta en de Fusion zijn afgestemd op de behoeften van hun eigenaar, want ook de elektrische voorzieningen zijn aanzienlijk verbeterd. Beide auto's hebben nu technologisch hoogstaande elektrische systemen, die men normaal alleen in grotere auto's zou verwachten, waaronder enkele primeurs voor het B-segment. Er zijn bijvoorbeeld diverse spraakgestuurde functies en meer mogelijkheden voor de eigenaar om de manier waarop sommige systemen werken, aan te passen aan de persoonlijke voorkeur.

In de zomer van 2006 bereikt de Fiesta zijn 30-jarig jubileum, en de huidige vijfde generatie van het model wordt nu vier jaar verkocht. In die periode verdiende de Fiesta vele onderscheidingen, als erkenning van de in deze klasse toonaangevende rijeigenschappen en uitrusting van het interieur. Ook de Fusion heeft prijzen gewonnen, voor de praktische aspecten en het gemak van deze auto. De meest recente onderscheiding is die voor 'Beste vrouwenauto', toegekend door het Russische tijdschrift Autopilot.

Beide modellen hebben zich snel ontwikkeld en uitgebreid. Nauwelijks een jaar geleden werden de sportieve nieuwe Fiesta ST en Fiesta S (in Nederland Sport genoemd) geïntroduceerd, alsmede de 1.6 TDCi turbodieselmotor voor zowel de Fiesta als de Fusion.

In het voetspoor van die uitbreidingen, zorgen de huidige veranderingen en verbeteringen dat zowel de Fiesta als de Fusion zich staande blijven houden in deze scherp bevochten klasse.

"De verwachtingen van de klant ten aanzien van compacte auto's blijven stijgen, dus voor fabrikanten is dit een bijzonder harde markt. De huidige veranderingen en verbeteringen rusten de Fiesta en de Fusion uit met voorzieningen die een paar jaar geleden nog ongehoord zouden zijn in het B-segment. We willen de koper meer bieden: meer stijl, meer kwaliteit, meer voorzieningen en meer keuzes. Het doel was dus om te voldoen aan alle verwachtingen van de klant", aldus Mark Ovenden, Small Cars Brand Manager van Ford of Europe.

Ford Fusion in India
Bijkomend verschijnsel is dat in India, net als in andere jonge markten, auto's steeds vaker méér zijn dan slechts een transportmiddel.

De moderne Indiase klant koopt een auto op basis van specifieke, persoonlijke behoeften en een eigen levensstijl, net als Europese kopers. Er heeft een explosieve groei plaatsgevonden van nieuwe auto's in verschillende stijlen en met meer voorzieningen. Als bewijs daarvan is het middensegment, waarin Ford is vertegenwoordigd met de Fusion en de Ikon, zelfs met meer dan 45 procent gegroeid in de afgelopen 12 maanden; een veel snellere groei dan die van de automarkt als geheel.

De Fusion is in het bijzonder geïntroduceerd met het oog op de nieuwe en snel groeiende groep jonge, stedelijke middenklassenfamilies Dit is een bijzonder veeleisende doelgroep,

uitstekend geïnformeerd over stijlen en trends dankzij de massale groei van het internetgebruik in het land. Het is ook een doelgroep waarin vrouwen en kinderen een belangrijke rol spelen bij de aankoopbeslissing.

De Fusion, die sinds oktober 2004 wordt verkocht in twee uitvoeringen aangedreven door de 1.6-liter benzinemotor, is de eerste compacte multifunctionele auto op de Indiase markt. Ford India verwacht deze auto met een volume van ongeveer 16.000 exemplaren per jaar te kunnen maken.

David Friedman, Managing Director en President van Ford India meent dat "Ford klaar is om een revolutie teweeg te brengen in de personenauto-industrie in India, met de introductie van de Ford Fusion. Deze auto weerspiegelt de toenemende diversiteit en veranderende verwachtingen van de stedelijke consument in India."