TASKFORCE LUCHTKWALITEIT 9 SEPTEMBER
De taskforce luchtkwaliteit is door de overheden (VROM, V&W, EZ, IPO,
VNG) ingesteld om de huidige knelpunten ten aanzien van
luchtkwaliteit aan te pakken. De taskforce komt maandelijks bijeen.
Tijdens de bestuurlijk taskforce luchtkwaliteit op 9 september zijn de
volgende punten aan de orde gekomen.
Prinsjesdag 2005: Extra geld voor maatregelen luchtkwaliteit
Minister Dekker en Staatssecretaris van Geel geven aan dat op
Prinsjesdag duidelijkheid komt over de beschikbare middelen voor de
maatregelen voor verbetering van de luchtkwaliteit. Globaal trekt het
kabinet voor de periode tot 2015 900 mln uit voor verbeteren van de
luchtkwaliteit. 500 was reeds toegezegd in de Nota verkeersemissies
en in de Nota mobiliteit (zgn verlengde MIT) Uit de extra
aardgasopbrengsten (de zgn FES-middelen) wordt in totaal 400 miljoen
inclusief de 100 miljoen, die in augustus is toegezegd- beschikbaar
gesteld voor voor roetfilters, retrofitfilters voor vrachtwagens,
bussen, schepen en auto's. 100 miljoen hiervan gaat naar oplossingen
voor lokale knelpunten. Op verzoek van IPO en VNG wordt dat verdeeld
naar rato van de ernst van de knelpunten.
Wet Luchtkwaliteit
De Wet luchtkwaliteit ligt inmiddels ter advisering bij de Raad van
State. Minister Dekker gaf aan dat in de wet:
* De term 'betekenende mate' wordt ingevoerd. Een lijst van
besluiten voor kleinschalige woningbouwprojecten en kleine
infrastructurele werken, die bij voorbaat slecht beperkt
bijdragen aan de verslechtering van de luchtkwaliteit. Deze hoeven
niet getoetst te worden.
* Een programma aanpak is opgenomen. Ruimtelijke ontwikkelingen
worden getoetst aan een (nationaal) programma. Hierop kan over een
periode van 5 jaar de saldering plaatsvinden. VNG wil dit
verlengen naar de looptijd van een bestemmingsplan van gemiddeld
10 jaar. Verder is afgesproken dat IPO en VNG de programma-aanpak
verder uit werken.
Pilots uitvoering besluit luchtkwaliteit
Sinds 5 augustus is het herziene Besluit luchtkwaliteit in werking
getreden. De taksforce heeft besloten ca. 10 pilots op te starten om
ervaring op te doen met het nieuwe besluit en gemeenten te
ondersteunen bij de uitvoering van het besluit. Deze tien pilots
hebben betrekking op herstructurering in de steden, realisatie van
nieuwe woonwijken en bedrijventerreinen. VNG en IPO betreuren dat V&W
niet meedoet met de pilot A73. Er is nu geen enkele pilot met nieuwe
infrastructuur als doel. Minister Peijs maakte bekend dat haar
ministerie eigen pilots gaat opstarten. Het integrale karakter van de
pilots dreigt volgens de VNG verloren te gaan omdat V&W een eigen
traject in gaat terwijl het Rijk juist hier samen moet optrekken.
Meet- en rekenmethoden
De VNG heeft aandacht gevraagd voor de verschillende meet- en
rekenvoorschriften. De verschillende methoden leiden tot verschillende
uitkomsten. Dit maakt de discussie over luchtkwaliteit lastig.
Staatssecretaris van Geel zegt toe dat in januari 2006 er een uniform
protocol vastgelegd wordt in een AMvB. In het volgende overleg komt
dit punt terug.
Europa
IPO en VNG overhandigden aan Staatssecretaris Van Geel de position
paper herziening Europees Beleid voor luchtkwaliteit. Gemeenten en
provincies pleitten hierin voor strengere eisen aan de uitstoot van
personenautos en vrachtwagens (euro-normen). Van Geel gaf aan blij te
zijn met deze input van IPO en VNG en nam deze mee naar de Europese
milieuraad. Daarnaast gaf hij aan dat ook VROM er bij de Europese
commissie op aan dringt dat de autobranche stevig betrokken wordt bij
de verbetering van de luchtkwaliteit. De autobranche moet de nodige
maatregelen nemen om de normen te kunnen halen.
Daarnaast pleit, net als IPO en VNG, ook VROM voor uitstel van de fijn
stof normen. Het uitstel zou moeten gelden tot 2010.
Position paper herziening Europees Beleid voor luchtkwaliteit (355KB)
Vereniging Nederlandse Gemeenten