Vereniging Nederlandse Gemeenten

TASKFORCE LUCHTKWALITEIT 9 SEPTEMBER

De taskforce luchtkwaliteit is door de overheden (VROM, V&W, EZ, IPO, VNG) ingesteld om de huidige knelpunten ten aanzien van luchtkwaliteit aan te pakken. De taskforce komt maandelijks bijeen. Tijdens de bestuurlijk taskforce luchtkwaliteit op 9 september zijn de volgende punten aan de orde gekomen.

Prinsjesdag 2005: Extra geld voor maatregelen luchtkwaliteit

Minister Dekker en Staatssecretaris van Geel geven aan dat op Prinsjesdag duidelijkheid komt over de beschikbare middelen voor de maatregelen voor verbetering van de luchtkwaliteit. Globaal trekt het kabinet voor de periode tot 2015 900 mln uit voor verbeteren van de luchtkwaliteit. 500 was reeds toegezegd in de Nota verkeersemissies en in de Nota mobiliteit (zgn verlengde MIT) Uit de extra aardgasopbrengsten (de zgn FES-middelen) wordt in totaal 400 miljoen inclusief de 100 miljoen, die in augustus is toegezegd- beschikbaar gesteld voor voor roetfilters, retrofitfilters voor vrachtwagens, bussen, schepen en auto's. 100 miljoen hiervan gaat naar oplossingen voor lokale knelpunten. Op verzoek van IPO en VNG wordt dat verdeeld naar rato van de ernst van de knelpunten.

Wet Luchtkwaliteit

De Wet luchtkwaliteit ligt inmiddels ter advisering bij de Raad van State. Minister Dekker gaf aan dat in de wet:
* De term 'betekenende mate' wordt ingevoerd. Een lijst van besluiten voor kleinschalige woningbouwprojecten en kleine infrastructurele werken, die bij voorbaat slecht beperkt bijdragen aan de verslechtering van de luchtkwaliteit. Deze hoeven niet getoetst te worden.
* Een programma aanpak is opgenomen. Ruimtelijke ontwikkelingen worden getoetst aan een (nationaal) programma. Hierop kan over een periode van 5 jaar de saldering plaatsvinden. VNG wil dit verlengen naar de looptijd van een bestemmingsplan van gemiddeld 10 jaar. Verder is afgesproken dat IPO en VNG de programma-aanpak verder uit werken.

Pilots uitvoering besluit luchtkwaliteit

Sinds 5 augustus is het herziene Besluit luchtkwaliteit in werking getreden. De taksforce heeft besloten ca. 10 pilots op te starten om ervaring op te doen met het nieuwe besluit en gemeenten te ondersteunen bij de uitvoering van het besluit. Deze tien pilots hebben betrekking op herstructurering in de steden, realisatie van nieuwe woonwijken en bedrijventerreinen. VNG en IPO betreuren dat V&W niet meedoet met de pilot A73. Er is nu geen enkele pilot met nieuwe infrastructuur als doel. Minister Peijs maakte bekend dat haar ministerie eigen pilots gaat opstarten. Het integrale karakter van de pilots dreigt volgens de VNG verloren te gaan omdat V&W een eigen traject in gaat terwijl het Rijk juist hier samen moet optrekken.

Meet- en rekenmethoden

De VNG heeft aandacht gevraagd voor de verschillende meet- en rekenvoorschriften. De verschillende methoden leiden tot verschillende uitkomsten. Dit maakt de discussie over luchtkwaliteit lastig. Staatssecretaris van Geel zegt toe dat in januari 2006 er een uniform protocol vastgelegd wordt in een AMvB. In het volgende overleg komt dit punt terug.

Europa

IPO en VNG overhandigden aan Staatssecretaris Van Geel de position paper herziening Europees Beleid voor luchtkwaliteit. Gemeenten en provincies pleitten hierin voor strengere eisen aan de uitstoot van personenautos en vrachtwagens (euro-normen). Van Geel gaf aan blij te zijn met deze input van IPO en VNG en nam deze mee naar de Europese milieuraad. Daarnaast gaf hij aan dat ook VROM er bij de Europese commissie op aan dringt dat de autobranche stevig betrokken wordt bij de verbetering van de luchtkwaliteit. De autobranche moet de nodige maatregelen nemen om de normen te kunnen halen.

Daarnaast pleit, net als IPO en VNG, ook VROM voor uitstel van de fijn stof normen. Het uitstel zou moeten gelden tot 2010.

Position paper herziening Europees Beleid voor luchtkwaliteit (355KB)