SNN oneens met het Rijk over delen Uitvoeringsagenda Nota Mobiliteit
Martinikerkhof 12
Postbus 610
9700 AP Groningen
telefoon 050 - 316 49 11
fax 050 - 316 49 33
info@provinciegroningen.nl
SNN oneens met het Rijk over delen Uitvoeringsagenda Nota Mobiliteit
8 september 2005
De drie noordelijke provincies, verenigd in het Samenwerkingsverband
Noord-Nederland (SNN) kunnen zich niet vinden in bepaalde onderdelen
van de Nota Mobiliteit die vandaag door minister Peijs is
gepresenteerd. In de Nota Mobiliteit staat vermeld dat er zich in het
Noorden tot 2020 geen infrastructurele knelpunten bevinden. Het SNN
bestrijdt deze stelling en is tevens van mening dat hiermee eerder
gemaakte afspraken niet nagekomen worden.
In de inhoudelijke visie van de nota - het werken aan een samenhangend
netwerk van wegen en openbaar vervoer - kan het SNN zich vinden. Zo
ook in de stelling dat betrouwbare bereikbaarheid alleen realiseerbaar
is door nauwe samenwerking tussen Rijk en regio. Het SNN vindt het
juist daarom zo vreemd dat de minister in haar nota aangeeft dat er
tot 2020 geen knelpunten in het Noorden zouden zijn, een stelling
waarover geen overleg met de regio is gevoerd.
Het Noorden is het om en aantal redenen niet eens met de opvatting van
de minister:
* Bij haar analyse naar knelpunten heeft de minister eenzelfde
methodiek gebruikt voor zowel de Randstad als het Noorden. Dit
terwijl de ijle structuur van het hoofdwegennet in Noord-Nederland
om een eigen onderzoeksmethodiek vraagt.
* In de dragende hoofdstructuur van het netwerk van auto(snel)wegen
zitten nog teveel discontinuĂŻteiten (zoals rotonde Joure (A6/A7),
Zuidelijke Ringweg Groningen) en ontbrekende stukken (zoals N33).
Het SNN zou graag zien dat het hoofdwegennet afgemaakt wordt. Mede
ook om de verkeersonveiligheid op sommige stukken van het wegennet
te verminderen. De minister heeft vaak aangegeven
verkeersveiligheid als een absolute prioriteit te beschouwen bij
het ontwikkelen van haar plannen.
* Door het SNN reeds uitgevoerde netwerkstudies laten zien dat er in
de periode 2010-2020 wel degelijk knelpunten zijn op het
rijkswegennet in Noord-Neder-land.
Voorzitter van het SNN, Relus ter Beek, wijst er in een reactie op dat
het kabinet eer-der wel vond dat er in de periode 2010 c.q.2014
knelpunten zijn in Noord-Nederland. "In het landsdelig overleg van
2004 zijn nog afspraken gemaakt met het kabinet over de uitwerking van
een aantal knelpunten in Noord-Nederland! Dan kan het toch niet zo
zijn dat er een jaar later niets meer van die afspraken over is?"
Vanaf medio 2005 wil het SNN de verkenning van de Europese Noordelijke
Ontwik-kelingsas uitwerken. Verder is er de afspraak gemaakt dat in de
periode juni 2005 - april 2006 de structuurvisie voor de Zuiderzeelijn
wordt opgesteld. In dat kader komen probleemanalyse en
oplossingsrichtingen voor onder meer de bereikbaarheid van het Noorden
aan de orde. Met het oog hierop kan het volgens het SNN niet zo zijn
dat het Rijk in de Nota Mobiliteit op voorhand vastlegt dat er in
Noord-Nederland in de periode 2010-2020 geen knelpunten zouden zijn.
13 september 2005