ProRail
Persbericht
13-09-2005
Hekken langs spoor in Limburg, Brabant en Gelderland
ProRail plaatst van september tot december 13 kilometer
vandalismebestendig hek langs het spoor in Zuid-Nederland. De nieuwe
hekken moeten verhinderen dat mensen te dicht bij de rails komen. De
vandalismebestendige hekken zijn 1m80 en 1m40 hoog en sluiten aan op
bestaande hekken, poorten, sloten of gebouwen.
Langs het spoor ontstaan soms levensgevaarlijke situaties door
spoorlopers, vandalen en kinderen die bij het spoor spelen. Er
ontstaan vertragingen in het treinverkeer, want treinen moeten
afremmen als er mensen bij het spoor zijn gesignaleerd. ProRail treft
verschillende maatregelen om de veiligheid te verbeteren en
vertragingen terug te dringen. Zo waarschuwt ProRail omwonenden per
brief voor de gevaren en gevolgen van langs het spoor lopen. Ook zijn
er borden langs het spoor geplaatst om te voorkomen dat mensen
sluiproutes nemen. In oktober start een campagne op middelbare
scholen.
De acties lijken succesvol: in Zuid-Nederland is het aantal
vertragingen door vandalisme en spoorlopers afgenomen met 31 procent.
Locaties Limburg (9140 meter)
Er komen nieuwe hekken bij de Kelpenerbrug in Roermond, langs het
fietspad en de autoweg in Venlo en Blerick, in Lutterade langs de
nieuwe Rijksweg, in Sittard bij het station (zuidzijde) en rond
station Reuver.
Locaties Noord-Brabant (2950 meter)
Er komen nieuwe hekken bij de stations Oss-West, Ravenstein, Helmond
Brandevoort en Den Bosch Oost, bij dierenpark Nuenen en bij de markt
aan de Tongelresestraat in Eindhoven.
Locatie Gelderland (700 meter)
Er komt een nieuw hek in Wadenoyen, ter hoogte van de volkstuinen en
de JOP (Jongeren Ontmoetingsplaats)
Achtergrond problematiek
Ongeveer 10 procent van alle storingen in het treinverkeer wordt
veroorzaakt door derden. Daaronder verstaan we: aanrijdingen,
zelfdoding, spoorlopers en vandalisme. Een machinist remt abrupt
wanneer hij iemand op of vlakbij het spoor ziet. Hij schrikt en weet
niet of de persoon op het spoor de trein ziet aankomen. Tot de
spoorloper weg is, moeten alle treinen in beide richtingen stapvoets
rijden en dit zorgt voor vertragingen. ProRail werkt er samen met NS,
gemeentes en spoorwegpolitie aan om dit soort vertragingen terug te
dringen.
Voor algemene informatie over ProRail zie www.prorail.nl
Einde bericht
Noot aan de redactie