Tiscali

Tiscali opnieuw hoofdsponsor jubilerend 'nederlands film festival'

Utrecht, 13 september 2005 - Tiscali, het Europese internetcommunicatiebedrijf, is samen met het AD Utrechts Nieuwsblad / AD Amersfoortse Courant en Nederland Drie hoofdsponsor van het Nederlands Film Festival dat dit jaar zijn vijfentwintigjarig bestaan viert. Deze jubileumeditie staat deels in het teken van filmregisseur Theo van Gogh. Een speciaal programma met zijn speelfilms en bekroond televisiedrama wordt vertoond. Sinds de moord op de cineast op 2 november 2004 is zijn werk nog niet eerder in samenhang vertoond. De film 06/05 en de tv-serie MEDEA zijn ook geselecteerd voor de Gouden Kalf Competitie. Tiscali liet de laatste film van Theo van Gogh 06/05 in december 2004 als eerste Europese speelfilm met succes op het internet in première gaan. Tiscali lanceert een speciale site, www.filmfestival.tiscali.nl , waarop het Film Festival op de voet te volgen is.

Het Nederlands Film Festival is hét publieksfestival rond de Nederlandse Film met ruim 106.000 bezoekers. Tien dagen lang staat 'de Nederlandse film' centraal; filmvertoningen, talkshows, filmfeesten, exclusieve premières, special events, discussies, seminars en natuurlijk de uitreiking van de Gouden Kalveren. Tijdens het festival wordt het Gouden Kalf voor de Tiscali Publieksprijs uitgereikt aan de regisseur van de winnende speelfilm. Dit Gouden Kalf voor de Tiscali Publieksprijs wordt gekozen door het festivalpubliek en tijdens het Gala van de Nederlandse Film op 7 oktober overhandigd. De prijs bestaat uit een waardecheque van ¤ 25.000 te besteden aan een online mediacampagne en weerspiegelt hoe Tiscali een platform creëert voor filmmakers om hun werk op vernieuwende wijze te promoten.

Als sponsor van het Film Festival wil Tiscali de veelzijdigheid, de toegevoegde waarde en het ondersteunende karakter van internet voor de filmwereld benadrukken. Tiscali is ook sponsor van het International Film Festival Rotterdam. Met 06/05 introduceerde Tiscali de video-on-demand dienst Tiscali Videoclub. Tiscali is daarnaast de stuwende kracht achter de Nederlandse filmportals www.ditmoetjezien.nl en www.tigeronline.nl. Ook heeft Tiscali via live streams Dance Valley en SAIL toegankelijk gemaakt via het internet. Tiscali probeert internet overzichtelijk en helder te maken voor de consument. Daartoe werd onlangs de totaaldienst tiscali.plus gelanceerd, waarmee de gebruiker o.a.foto-albums en eigen websites kan maken. Ook kan er al getelefoneerd worden via het internet met Tiscali Telefonie.

Over Tiscali
Tiscali B.V. is de Nederlandse dochter van Tiscali S.p.A. (Nuovo Mercato, Milan: TIS; Nouveau Marché, Paris: 005773), 'the Internet Communication Company'. Tiscali biedt breedband- en inbelinternettoegang voor consumenten en zakelijk gebruik, innovatieve communicatiediensten en content. Op 31 maart 2005 had Tiscali 5,2 miljoen actieve gebruikers in Italië, Duitsland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Tsjechië waarvan 1,2 miljoen met een ADSL-abonnement. Daarvan zitten 235.000 gebruikers op het eigen netwerk van Tiscali. De corporate website van Tiscali is www.tiscali.com . De Nederlandse website van Tiscali is www.tiscali.nl