Ministerie van Financiën

Persbericht

PERS-2005-105

Den Haag, 13 september 2005

Beursgang beste methode voor verkoop aandelen Schiphol

Een beursgang is de beste route om een minderheidsbelang in Schiphol te verkopen, om als overheid de zeggenschap te behouden die aan een meerderheidsbelang is verbonden. Dit blijkt uit een onderzoek dat het ministerie van Financiën heeft laten uitvoeren naar de beste wijze van verkoop.

Op 30 juni jl. stemde een meerderheid van de Kamer in met het kabinetsvoorstel om een minderheidsbelang in Schiphol te verkopen. Daarbij werden twee methoden besproken: een beursgang en onderhandse plaatsing van de aandelen. Uit het verrichte onderzoek is gebleken dat een beursgang het meest voor de hand ligt, gegeven de wens van de Tweede Kamer dat een meerderheidsbelang in overheidshanden blijft. Door de keuze voor een beursgang behouden de overheden meer zeggenschap en is een eventuele toekomstige kapitaalbehoefte eenvoudiger in te vullen. Wat de opbrengst betreft, biedt een beursgang goede vooruitzichten, afgaande op de huidige waarderingen van beursgenoteerde luchthavens, die in historisch perspectief op een hoog niveau staan. Een keuze voor onderhandse plaatsing zou weliswaar kunnen leiden tot een hogere opbrengst bij verkoop, maar alleen onder voorwaarden die niet wenselijk lijken te zijn. Namelijk een zeer forse verhoging van de schuldpositie van de onderneming, waardoor een grotere kans op financiële instabiliteit zou ontstaan.

Minister Zalm heeft de Kamer daarom, mede namens staatssecretaris Schultz, in een brief laten weten te kiezen voor beursgang.

De brief aan de Tweede Kamer (http://www.minfin.nl/FIN05-802.doc) en het rapport (http://www.minfin.nl/FIN05-802A.pdf) staan op de website van het ministerie van Financiën.