Stichting van de Arbeid adviseert over arboregelgeving op nationaal niveau
| |Aan de Staatssecretaris van Sociale | | | |Zaken en Werkgelegenheid | | | |De heer mr. H.A.L. van Hoof | | | |Postbus 90801 | | | |2509 LV DEN HAAG | | | | | | | | | | B/1237 | | | | | AC/2319 | | | | | | | |P&R/84 | | | | | | | | | | | | | | | | | | |Den Haag |:|13 september 2005 | | |Ons |:|S.A.05.062.47 EB/JS | | |kenmerk | | | | |Uw Kenmerk|:|- | | |Betreft |:|Nationale kop Arbowetgeving |Geachte heer Van Hoof,
De SER pleit in zijn advies Evaluatie Arbowet 1998 voor een uniform Europees regelgevingkader op het gebied van arbeidsomstandigheden in overeenstemming met de door hem geschetste nieuwe arbostructuur. De SER meent dat op de weg naar het bereiken van die uniforme Europese arbostructuur in nationaal verband (nog) niet zal kunnen worden volstaan met (alleen) het bestaande Europese regelgevingskader. Enerzijds zal het door de SER voorgestane stelsel dienen te voorzien in heldere, concrete doelvoorschriften waaraan zoveel mogelijk gezondheidskundige of veilig-heidskundige grenswaarden gekoppeld zijn; anderzijds zal moeten worden bezien welke van de huidige niet door Europese richtlijnen afgedwongen bepalingen in de arboregel-geving als niet relevant voor de bescherming van werknemers kunnen worden geschrapt.
Het geschetste langetermijnperspectief laat naar het oordeel van de SER onverlet dat nu al een begin gemaakt kan worden met het doorlichten van de regelgeving voorzover het de nationale kop betreft. De SER beveelt in zijn advies aan dat sociale partners hierover met de overheid in overleg treden en dit overleg bij voorkeur vóór 1 september 2005 afronden. Dit overleg heeft geresulteerd in een nader advies van sociale partners over door u gedane voorstellen met betrekking tot die 'nationale kop'. Werkgevers- en werknemersorganisaties, verenigd in de Stichting van de Arbeid, bieden u dit advies aan door middel van dit schrijven.
Bij de beoordeling van die voorstellen met betrekking tot de 'nationale kop' heeft de Stichting van de Arbeid als uitgangspunt genomen, dat een herziening van de Arbowet 1998 gericht moet zijn op een vereenvoudiging van de arboregelgeving en het vermijden van doublures. Als bijlage bij deze brief ontvangt u een tabel met onderwerpen uit de 'nationale kop', waarover in de Stichting van de Arbeid tussen werkgevers en werknemers overeen-stemming is bereikt met betrekking tot de vraag of deze elementen in de nieuwe wetgeving moeten worden behouden, gewijzigd moeten worden behouden dan wel moeten worden geschrapt.
De Stichting van de Arbeid wijst er overigens op dat het in de visie van de SER tot de verantwoordelijkheid van de overheid behoort om het beschermingsniveau op het arbeidsomstandighedenterrein vast te stellen en dat zij dat onder meer dient te doen door met dat beschermingsniveau samenhangende heldere concrete doelvoorschriften te formuleren. Meer in het bijzonder verwijst zij naar wat de SER opmerkt over de opeenvolgend te nemen stappen om tot de beoogde nieuwe arbostructuur te komen: 1. De bestaande globale doelvoorschriften worden geherformuleerd tot heldere, concrete en handhaafbare doelvoorschriften, waaraan duidelijke, wetenschappelijk onderbouwde gezondheids- of veiligheidskundige grenswaarden zijn gekoppeld. 2. Waar dergelijke heldere en concrete, handhaafbare doelvoorschriften al zijn geformuleerd in bijvoorbeeld beleidsregels of normalisatienormen, worden die voorschriften opgenomen in het publieke domein van regelgeving. 3. Zodra de globale doelvoorschriften zijn geherformuleerd als hiervoor aangegeven, kunnen de corresponderende middelvoorschriften uit de regelgeving in het publieke domein worden geschrapt. 4. Voor een aantal doelvoorschriften zal het herformuleren in concrete en heldere, handhaafbare doelvoorschriften (nog) niet mogelijk zijn. In dergelijke gevallen kan worden voorzien door het formuleren van een procesnorm. 5. Vooraleer middelvoorschriften, toelichtingen en onnodige detailleringen uit de handhaafbare doelvoorschriften naar het private domein worden verplaatst, dienen de mogelijke maatregelen helder in een Arbocatalogus te zijn verwoord. Bij de overgang naar de nieuwe arbostructuur moeten een duidelijke invoeringsdatum en een daaraan gekoppelde overgangstermijn worden aangegeven, opdat werkgevers en werknemers in staat worden gesteld methoden of middelen vast te stellen waarmee aan de publieke doelvoorschriften kan worden voldaan.
Volledigheidshalve zij vermeldt, dat de Stichting van de Arbeid helaas geen over-eenstemming heeft bereikt over de gewenste behandeling van de volgende elementen in de 'nationale kop' van de arboregelgeving: - Schriftelijke voortgangsrapportage over uitvoering plan van aanpak; - Aanvullende voorschriften benzinestations;
- Drinkwater, kookgelegenheid, verkeer en vervoer bij mijnbouwinstallaties; - ARIE, regime voor beperking zware ongevallen met gevaarlijke stoffen; - Aanvullende voorschriften m.b.t. veiligheid aan, op of in tankschepen; - Strafbepaling voor ernstig gevaar, voorwaardelijk opzet; - Aanvullende eisen arbeidsmiddelen winningsindustrie; - V&G-systeem winningsindustrie m.b.v. boringen; - Artikel 1. Reikwijdte Arbowet i.h.b. vrijwilligers; - Artikel 8 lid 4, waar het gaat om 'werkgever ziet toe op naleving instructies'; - Artikel 3.33 lid 2, winningsindustrie, beschikbaarheid instructies voor werknemers; - Artikel 4.1, definitie gevaarlijke stoffen. Deel van definitie (stoffen die . dan wel hinder kunnen opleveren') is nationale kop; - Artikel 5.3, artikel 1.1 lid 4 sub a, definitie 'fysieke belasting' is breder dan EU 'manueel hanteren van lasten' (met het oog op met name rugletsel); omvat in aanvulling op EU met name ook werkhouding.
Een afschrift van deze brief met bijlage is verzonden aan de Vaste Commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid uit de Tweede Kamer.
Hoogachtend,
STICHTING VAN DE ARBEID
drs. E.H. Broekema
secretaris
-----------------------
Zie daarvoor met name paragraaf 5.4: Naar een Europese arbostructuur. Zie in dat verband de paragrafen 5.5: Uitgangspunten nieuwe arbostructuur en 5.6: Nadere uitwerking
nieuwe arbostructuur.
Het hierna volgende is een weergave van enkele belangrijke elementen uit de genoemde paragrafen van
het desbetreffende SER-advies die niet beoogt de inhoud en samenhang van het SER-advies zelf op
enigerlei wijze te wijzigen.
---- --