Gemeente Utrecht

2005 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
85 Vragen van mevrouw N.R. Schipper
(ingekomen 11 augustus 2005)

Toelichting

Woningbouw
Op 28 augustus 2003 heeft de gemeenteraad Visie Wonen vastgesteld. Hierin is een visie opgenomen t.a.v. de Merwedekanaalzone en Kanaleneiland. Het Merwedekanaal kan een belangrijke drager worden voor nieuwe ontwikkelingen. Voor de ontwikkeling tot woongebied is de aanwezigheid van het water van groot belang. Met name het gebied tussen de Graadt van Roggenweg en de Balijelaan heeft veel kansen voor het realiseren van een 'centrumstedelijk woonmilieu'.

Op 24 juni 2004 heeft de gemeenteraad van Utrecht de Structuurvisie vastgesteld . Hierin wordt een ontwikkelingsbeeld geschetst voor de Merwedekanaalzone en Kanaleneiland Noord, As Kanaleneiland, Graadt van Roggenweg, Weg der Verenigde Naties, M.L. Kinglaan. . Voor de Merwedekanaalzone is de opgave voor 2000-2015: Het versterken van de woonfunctie via transformatie en intensivering. Hierdoor zal sterkere menging van functies ontstaan. Het gewenst stedelijk milieu is: Hoogstedelijk milieu - accent wonen Actie tot 2015: Transformatie en herontwikkelen van het gebied met een gemengd stedelijk intensief milieu. Dit houdt in het toevoegen van (hoog) stedelijke woonmilieus, stimuleren van kleinschalige bedrijvigheid, intensiveren van huidige extensieve bedrijven en opwaarderen van arbeidsintensieve werkgelegenheid. Voor Kanaleneiland Noord, As Kanaleneiland, Graadt van Roggenweg, Weg der Verenigde Naties, M.L. Kinglaan is de opgave voor 2000-2015: Transformatie en intensivering op basis van het lange termijn perspectief. Het gewenst stedelijk milieu is: Hoogstedelijk milieu - accent wonen. Actie tot 2015: Herstructurering, intensivering en functiemening. Consequenties tot 2015 zijn het creëren van een bijzondere architectonische vormgeving en openbare ruimte, een goede auto-ontsluiting van het gebied, toevoegen van een hoogstedelijk woonprogramma en functiemenging op kleine schaal.

Het College heeft op 26 april 2005 besloten tot versnelling van de herontwikkeling van een deel van de Merwedekanaalzone. Door een ontwikkelingsstrategie op te zetten voor het gebied tussen de Graadt van Roggeweg en de Beneluxlaan voor de komende 10 jaar. De westkant van de kanaalzone is nu een extensief bebouwd bedrijventerrein. De hele Merwedekanaalzone komt door de bouw van Leidsche Rijn centraal in de stad te liggen. Deze strategische positie maakt het gebied interessant voor transformatie en herontwikkeling.

Jaarbeurs
Op 2 maart 2004 heeft het College besloten tot verlenging van de tijdelijke vestiging Holland Casino via het maken van een nieuw bestemmingsplan specifiek voor deze locatie. Het voorontwerp-bestemmingsplan voorziet in een regeling die het casino tijdelijk toestaat. Na die termijn geldt op de locatie de definitieve bestemming jaarbeursdoeleinden. Een bestemming die aansluit bij de omgeving van het plangebied.

IPvE/FO Overste den Oudenlaan
Op 5 april 2005 heeft het College het Integraal Programma van Eisen/Functioneel Ontwerp (IPvE/FO) vastgesteld van de Overste den Oudenlaan en vrijgegeven voor inspraak. Halverwege dit jaar besluit het College over het Definitief Ontwerp. De start van de uitvoering staat gepland voor medio 2006 en de reconstructie is naar verwachting in 2007 klaar.

Het College heeft hierbij een keuze gemaakt uit 5 varianten en gekozen om variant 4 verder uit te werken tot een Definitief Ontwerp. Deze variant houdt in het kort het volgende in: De aansluiting van de Overste den Oudenlaan met de Weg der VN wordt uitgebreid. Middels een gelijkvloerse kruising zal het linksafslaand verkeer komend vanaf de Overste den Oudenlaan in de richting van het 24 oktoberplein worden afgewikkeld. De Overste den Oudenlaan wordt uitgebreid tot 2 x 2 rijstroken welke middels een middenberm van elkaar zullen worden gescheiden. Voor het langzaamaan verkeer wordt een apart fiets- en voetpad uitgevoerd; De Overste den Oudenlaan wordt daarmee onderdeel van een herkenbare stadsradiaal.

Milieuaspecten
In het Functioneel Ontwerp voor de Overste den Oudenlaan geeft het College t.a.v. de milieuaspecten het volgende aan.

Lucht.
Bij alle varianten zal ondanks de toename van verkeer de luchtkwaliteit over de vingerende plandrempels voor stikstofdioxide (NO2) blijven. De luchtkwaliteit aan de Graadt van Roggenweg zal voor 2015 niet voldoen aan de normen stikstofdioxide. Bij niet uitvoeren van dit plan is de normoverschrijding nog groter.

Geluid
Door de toename van de verkeersintensiteit op de route langs de Kanaalweg is er sprake van een forse toename van de geluidsbelasting. De geluidsbelasting draagt in 2015 maximaal 63,4 dB(A). Daarom moet als bronmaatregel een geluidsreducerend wegdek worden toegepast. Het College als wegaanlegger moet ervoor zorgen dat het binnenniveau (woon - en slaapkamers) niet meer dan 45 dB(A) bedraagt. Het toepassen van DZAOB op de Overste den Oudenlaan moet worden overwogen op het moment dat de toekomstige ontwikkelingen langs de Overste den Oudenlaan daadwerkelijk worden gerealiseerd.

Verkeer
In het Functioneel Ontwerp voor de Overste den Oudenlaan geeft het College verkeerskundig ten aanzien van variant 4 het volgende aan.

De Overste den Oudenlaan maakt deel uit van de hoofdfietsroute. Dit betekent dat het huidige in twee richtingen bereden fietspad aan de westzijde van de Overste den Oudenlaan wordt gehandhaafd . Op het gedeelte van de Overste den Oudenlaan tussen de Weg der VN en de Adm. Helfrichlaan wordt er naar gestreefd aan beide zijden fiets- en voetpaden aan te leggen .

Volgens het ontwerp bedraagt de verkeersintensiteit op Overste den Oudenlaan in 2005 7.000 mvt/etm en 2015 12.700 mvt/etm. De verkeersintensiteit van de Weg der VN wordt niet genoemd. Volgens de Uitwerking bereikbaarheidsvisie stationsgebied bedraagt de verkeersintensiteit op de Weg der NV 37.000 in 2003 en in 2015 69.000 mvt/etm, en de Overste den Oudenlaan 2002 9.000 mvt/etm naar 16.000 in 2015.

De huidige aansluiting van het snelverkeer vanaf de Weg der VN rechtsafslaand naar de Overste den Oudenlaan kent één opstelstrook. Het snelverkeer komend vanaf de Overste den Oudenlaan rechtsafslaand op de Weg der VN kent ook één opstelstrook. Daarnaast is er in de huidige situatie één opstelstroom voor de bus vanaf de Overste den Oudenlaan rechtsafslaand naar de Weg der VN. Al dit afslaand snelle verkeer kruist hierbij het twee richtingsverkeer fietspad langs de Weg der VN. Dit is geregeld door middel van voorgangsborden, haaientanden, een op het wegdek geschilderd voorrangsbord. In de praktijk betekent dit dat fietsers langs de Weg der VN voorrang moeten afdwingen.

In variant 4 komen er twee opstelstroken voor autoverkeer dat vanaf de Weg der VN rechtsaf de Overste den Oudenlaan op wil. Voor de toekomstige gelijkvloerse oversteek vanaf de Overste den Oudenlaan naar de Weg der VN staduitwaarts komen twee opstelstroken. Het verkeer wat vanaf de Overste den Oudenlaan stadinwaarts op de Weg der VN wil krijgt één opstelstrook rechtsaf. Dan is er nog een opstelstrook voor de bus die komend vanaf de Overste den Oudenlaan de stad in wil. Kortom een toename van 3 rijstroken. Het fietspad in tweerichtingen langs de Weg der VN stadinwaarts blijft voorrang houden op het kruisende snel verkeer. Op de tekening van variant 4 zijn op deze kruising haaientanden ingetekend.

Ten aanzien van het kruispunt Overste den Oudenlaan Truus van Lierlaan wordt aangegeven dat deze zal moeten worden uitgebreid als de verkeersintensiteit op de Overste den Oudenlaan toeneemt. Hier zijn voor het rechtdoorgaand verkeer twee opstelvakken nodig, en twee afrijvakken naar de Truus van Lierlaan nodig. Het kruispunt gaat in de vormgeving uit van een verkeersbelasting waarbij regelmatig grote verkeersstromen vanaf het parkeerterrein langs de Truus van Lierlaan komen .

Vragen:


1. Waaruit blijkt dat, ondanks een grote toename van het snelle verkeer, de kwaliteit van de lucht op en rond de Overste den Oudenlaan, Weg der VN, Gershwinlaan binnen de plangrenswaarde blijft? Zowel in het IPvE/FO, als in de rapportage luchtkwaliteit 2004 zijn geen controleerbare gegevens of berekeningen door het College aangeleverd. De fractie van GroenLinks wil deze graag in bezit krijgen. Kan het College deze bij de antwoorden voegen?


2. Hoe denkt het College de bestaande woningen aan de Kanaalweg, behalve door DZOAB, in 2015 voldoende te beschermen tegen de toename van geluid? Aan welke saneringsmaatregelen denkt het College? Worden deze ook in 2006/2007 uitgevoerd?


3. Welke milieukundige beperkingen legt de verbreding van de Overste den Oudenlaan en de toename van het snel verkeer op aan de woningbouwontwikkeling van de Merwedekanaalzone en Kanaleneiland? Of eigenlijk andersom, gezien de volgorde van de besluitvorming, in hoeverre wordt bij het opstellen van het Definitief Ontwerp Overste den Oudenlaan rekening gehouden met de beelden (hoogstedelijk milieu - accent wonen) die de gemeenteraad heeft vastgelegd in de structuurvisie en de visie wonen t.a.v. de Merwedekanaalzone en Kanaleneiland?


4. GroenLinks is van mening dat de tijdelijke bestemming van Holland Casino, en op termijn de bestemming jaarbeursdoeleinden, niet overeen komen met de beelden (hoogstedelijk milieu - accent wonen, stimuleren van kleinschalige bedrijvigheid, functiemenging op kleine schaal) die de gemeenteraad heeft vastgelegd in de structuurvisie en de visie wonen t.a.v. de Merwedekanaalzone en Kanaleneiland. Deelt het College deze visie? Zo nee, hoe ziet zij een combinatie?


5. GroenLinks is van mening dat handhaving van de parkeerfaciliteit aan de Truus van Lierlaan en de uitbreiding van de wegcapaciteit, niet past in de beelden (hoogstedelijk milieu - accent wonen), die de gemeenteraad heeft vastgelegd in de structuurvisie en de visie wonen t.a.v. de Merwedekanaalzone en Kanaleneiland. Deelt het College deze visie? Zo nee, hoe ziet zij een combinatie?


6. Voor welk gebied van de Merwedekanaalzone precies gaat het College over tot versnelling van de herontwikkeling? De Graadt van Roggenweg en de Beneluxlaan sluiten niet op elkaar aan en de Beneluxlaan is vrij lang.


7. Is er, op de kruising Weg der VN en Overste den Oudenlaan naast de haaientanden op de weg, een verkeersregelinstallatie gepland, rekening houdend met het tweerichtingen langzaamaan verkeer stadinwaarts op de Weg der VN?

Antwoorden van Burgemeester en wethouders
(verzonden 13 september 2005)


1. In oktober 2004, is voor het IPvE van het project reconstructie Overste den Oudenlaan een indicatief onderzoek gedaan naar de luchtkwaliteit van de verschillende varianten. Het onderzoek was gebaseerd op de toen geldende uitgangspunten: namelijk het berekenen t.b.v. de gevoelige bestemmingen woningen en trottoir. Sindsdien is de interpretatie van de regelgeving over luchtkwaliteit aangescherpt, o.a. door uitspraken van de Raad van State. De door de bestuursrechter geboden ruimte voor compensatie (saldering) zou een eventuele overschrijding acceptabel kunnen zijn. Uit de verkeersintensiteiten van de diverse modellen blijkt dat de voorgestelde reconstructie van de Overste den Oudenlaan een significante ontlasting van de Graadt van Roggeweg betekent. Er wordt op het moment gewerkt aan een nieuw onderzoek luchtkwaliteit, op basis van een verbeterd dynamisch verkeersmodel. De voorkeursvariant (4 - directe gehele aansluiting van de Overste den Oudenlaan op de Weg der Verenigde Naties) wordt doorgerekend en getoetst aan de huidige vigerende wetgeving en beleid ten aanzien van luchtkwaliteit. Dit onderzoek zal bij het Definitief Ontwerp gereed zijn.


2. Het college heeft besloten de bij antwoord 1 genoemde variant 4 verder uit te werken. Hierbij is geen sprake van een wegreconstructie aan de Kanaalweg. Een eventuele aanpak van de woningen in het kader van de Wet geluidhinder is om die reden niet meer nodig.


3. Voor de stadsradiaal Overste den Oudenlaan-Europalaan is een dwarsprofiel uitgewerkt dat aansluit bij de gestelde ambities van de Visie Merwedekanaalzone en de Structuurvisie (hoogstedelijk milieu - accent wonen). Naast de verkeerskundige eisen is ook nadrukkelijk gekeken naar de kwaliteit van deze ontsluitingsweg. Ingrediënten van de hoogwaardige inrichting zijn een ruimtelijk continue profiel, een brede groene middenberm en zijbermen met een continue bomenrij. Omdat voor het gehele tracé, van A12 tot Weg der Verenigde Naties, hetzelfde dwarsprofiel wordt gehanteerd, wordt de samenhang en continuïteit gewaarborgd. Bij herontwikkeling van de Merwedekanaalzone zullen wellicht nieuwe verkeersaansluitingen op het tracé Overste den Oudenlaan-Europalaan noodzakelijk zijn. Door de gekozen breedte van de bermen biedt het ontwerp hiervoor voldoende flexibiliteit, zonder de bomenrij in de zijberm aan te tasten. Bij de herontwikkeling van de Merwedekanaalzone zal rekening gehouden moeten worden met de geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Overste den Oudenlaan. Wat de mogelijkheden voor woningbouw op termijn zullen zijn in het kader van de luchtkwaliteit is nu nog niet te zeggen. Op basis van het te verrichten onderzoek voor het Definitief Ontwerp kan hier meer duidelijkheid over komen.


4. Nee, het college deelt deze visie niet. Het gaat om een tijdelijke bestemming voor het casino welke op termijn een plaats moet krijgen binnen het stationsgebied. Het college staat voor de langere termijn achter de beleidswensen zoals vastgelegd in Structuurvisie en de Visie wonen voor een hoogstedelijk milieu met accent op wonen, stimuleren van kleinschalige bedrijvigheid en functiemenging in het deelgebied van de Merwedekanaalzone tussen Weg der Verenigde Naties en Van Zijstweg.


5. Nee. De parkeerfaciliteit aan de Truus van Lierlaan bevindt zich op gronden van de Jaarbeurs en wordt grotendeels gebruikt door de Jaarbeurs zelf. Zolang Jaarbeurs en gemeente niet gezamenlijk andere plannen voor het terrein hebben c.q. overeenkomen, zal deze situatie zijn huidige functie behouden. Binnenstedelijke ontsluiting en ontsluiting van het stationsgebied is ook via de Overste den Oudenlaan en de Van Zijstweg van groot belang. Daarnaast is het uiteraard ook van belang dat de gebieden die daaraan grenzen zich functioneel en kwalitatief hoogwaardig ontwikkelen.


6. Voor deelgebied 4 'Stedelijk Wonen' ter hoogte van Dichterswijk-west en deelgebied 5 'Hoogwaardig werken' ter hoogte van Rivierenwijk van de Visie Merwedekanaalzone wordt nu een Ontwikkelingsplan opgesteld. Daarin wordt bezien of en in hoeverre in die twee deelgebieden de transformatie van dat deel van de Merwedekanaalzone is te versnellen. Het gebied waarvoor het Ontwikkelingsplan wordt opgesteld wordt begrensd door M.L. Tellingenlaan, Kanaalweg, Beneluxlaan, Europalaan en Overste den Oudenlaan.


7. Ja. Op dit kruispunt zal een verkeerslichteninstallatie worden geplaatst. Alleen dan kan het geprognosticeerde verkeersaanbod goed en veilig worden verwerkt. Het fietsverkeer, dat op de Weg der VN in twee richtingen rijdt, wordt sepraat geregeld ten opzichte van het rechtsafslaande autoverkeer naar de Overste den Oudenlaan en het verkeer vanaf de Overste den Oudenlaan.


-----------------------
Zie www.utrecht.nl Programma uitvoering tot 2015 IPvE/FO Kraanfunctie Weg der Verenigde Naties Overste den Oudenlaan pag. 24. IPvE/FO Kraanfunctie Weg der Verenigde Naties Overste den Oudenlaan pag. 11. IPvE/FO Kraanfunctie Weg der Verenigde Naties Overste den Oudenlaan pag. 12. Uitwerking Bereikbaarheidsvisie voor Stationsgebied, pag. 20. IPvE/FO Kraanfunctie Weg der Verenigde Naties Overste den Oudenlaan pag. 18/19

---- --