Gemeente Utrecht

2005 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
89 Vragen van mevrouw A. van Rooij
(ingekomen 18 augustus 2005)

De fietsenstalling op het Vredenburg moet eind 2006 voor twee jaar weg in verband met de bouw van het Muziekpaleis/Muziekcentrum Vredenburg en de verdere uitvoering van het Masterplan. Volgens U-stal en de Fietsersbond afdeling Utrecht moet er ruimte gevonden worden voor 600 fietsparkeerplaatsen. D66 vindt het belangrijk dat ook in de periode van de uitvoering van het Masterplan in en rond Vredenburg de binnenstad van Utrecht aantrekkelijk blijft voor het ruimtebesparend en milieuvriendelijke vervoer per fiets. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat fietsers vaker een winkel bezoeken en dat het bestedingspatroon hoger ligt dan van een automobilist. D66 vindt het ook belangrijk dat de omzet van de winkels in de omgeving zo min mogelijk hinder ondervindt van de uitvoering van het Masterplan.

Dit brengt de fractie van D66 tot de volgende vragen:


1. Is het College het met D66 eens dat er vervangende fietsenstalling dient te komen voor de fietsenstalling op het Vredenburg?
2. Is het College het met D66 eens dat er 600 parkeerplaatsen voor fietsen gezocht moeten worden?
3. Is het College bereid te onderzoeken of gebruik van de parkeergarage La Vie een optie is? Zo ja, hoe ziet de kosten-batenanalyse er uit?
4. Is het College bereid te onderzoeken of gebruik van het voormalig kraakpand aan het Vredenburg een optie is? Zo ja, hoe ziet de kosten-batenanalyse er uit?
5. Is het College het met D66 eens dat er naast deze opties extra fietsklemmen geplaatst dienen te worden, op een redelijke loopafstand van de huidige stalling? Zo ja, hoeveel denkt het College er te kunnen realiseren, en op welke plek?

Antwoord van Burgemeester en Wethouders
(Verzonden 13 september 2005)


1. Ja, het college is van mening dat er vervangende fietsenstalling dient te komen. Wij zoeken daarom naar een andere oplossing.
2. Ja. Op basis van een gehouden enquête onder gebruikers van de fietsenstalling Vredenburg lijkt een schatting van de behoefte op 600 fietsparkeerplaatsen een goed uitgangspunt.
3. Dat is inmiddels onderzocht. De eigenaar/ exploitant heeft laten weten om verschillende redenen hier geen medewerking aan te willen en kunnen verlenen. Dat houdt o.a. verband met verkeersonveiligheid door menging van gemotoriseerd en fietsverkeer op een klein oppervlak en technische verstoringen van de slagboom voor auto's door de aanwezigheid van fietsen.
4. Het is vooralsnog onduidelijk wat de plannen van de eigenaar met het gebouw zijn. Op dit moment is het gebouw onbewoonbaar (gemaakt). Op basis van een inschatting van het vloeroppervlak van het pand, verwachten we dat het gebouw onvoldoende groot is om een fietsenstalling met een capaciteit van 600 plaatsen te huisvesten. Wel lijkt het pand geschikt voor het huisvesten van een fietsenstalling met een aanzienlijk kleinere capaciteit.
5. Wij onderzoeken of tijdens de sloop- en de bouwperiode op Vredenburg rond de bouwafrastering fietsenklemmen geplaatst kunnen worden. De verwachting is dat rond deze afrastering 100+ tijdelijke fietsklemmen geplaatst kunnen worden.

---- --