AutoRai

Veel nieuws van Renault tijdens IAA 2005

(9/13/2005)
Ter gelegenheid van de Salon van Frankfurt 2005 blijft Renault haar gamma vernieuwen en onthult het merk de Clio III die groter is dan ooit tevoren.

Verder is er de concept-car Egeus, de visie van Renault op het SUV-topsegment, en de Clio Renault Sport Concept, de perfecte sportieve variant van de Clio III. De Kangoo Génération 2006 verschijnt in een nieuw jasje, maar heeft zijn sympathieke en speelse karakter niet verloren. Naast al deze nieuwe modellen, worden er ook nieuwe motoren onthuld, waaronder de 2.0 dCi motor van de Renault â Nissan Alliantie. Ook de autosport komt goed naar voren met de uitstekende resultaten die Renault behaald heeft in de Formule 1.

Een uitgebreid en op de toekomst gericht productaanbod Renault presenteert op de salon van Frankfurt de Clio III als wereldprimeur. De ruime, sportieve en veilige Clio III is groter dan ooit. Het onderstel verzekert het rijcomfort van de hogere klassen. Dit aangename rijgedrag gaat gepaard met een beperkt brandstofverbruik dankzij de weldoordachte aërodynamica.

Vanaf de introductie is de Clio III leverbaar met een groot aantal benzine- en dieselmotoren die conform de nieuwe Euro 4 emissienorm zijn. Het aanbod benzinemotoren bestaat uit een 1.2 16V (65pk) en een
1.2 16V (75 pk), een 1.4 16V (100 pk) en een 1.6 16V (110 pk). Van de dieselmotoren is de 1.5 dCi leverbaar met drie vermogens die ieder met 5 pk verhoogd zijn: 70 pk, 85 pk en 105 pk. De motoren kunnen gekoppeld worden aan dezelfde versnellingsbakken als die van de Modus.

De Clio III zal er in de loop van het eerste half jaar van 2006 een gerobotiseerde versnellingsbak bij krijgen, voorzien van schakelflippers achter het stuur. Deze versnellingsbak zal gekoppeld kunnen worden aan de 1.2 16V 80 pk en de 1.5 dCi 85 pk motoren. Met zijn vijf sterren bij de Euro NCAP crashtests bevestigt de Clio III het leiderschap van Renault op het gebied van veiligheid.

De op de salon van Frankfurt gepresenteerde concept-car Egeus is een luxe SUV met de flair van een hatchback. Zijn verleidelijke voorkomen en comfortabele en luxe interieur is een geslaagde combinatie van elegantie, sportiviteit, vermogen en duurzaamheid. Dankzij zijn SUV-afmetingen biedt de Egeus veel ruimte in een robuust en dynamisch jasje.

Renault onthult verder de showcar Clio Renault Sport Concept met duidelijke lijnen, een sterke persoonlijkheid en een exclusief interieur. De achterspoiler en de luchthappers in de zijschermen weerspiegelen het sportieve karakter van de Clio III en zullen terug komen in een seriegeproduceerd model dat in de loop van het eerste halfjaar van 2006 op de markt gebracht zal worden. De referentie in het segment van de âludospacesâ, de Kangoo, is in een nieuw jasje gestoken en heeft toch zijn sympathieke en speelse karakter behouden. De nieuwe Kangoo, die Génération 2006 genoemd is, heeft nieuwe kleuren en bekledingen gekregen, plus nieuwe uitrustingsniveaus. Het motorengamma blijft het meest uitgebreide in het segment van de âludospacesâ, met twee benzinemotoren (1.2 16V 75 pk en 1.6 16V 95 pk) en drie Dieselmotoren (1.5 dCi 60, 70 en 85 pk). Er zijn ook LPG- (1.2 LPG) en aardgasversies (1.6 16V aardgas) leverbaar.

Motoren en versnellingsbakken
Renault komt ook met nieuwe motoren, waaronder de 2.0 dCi dieselmotor van de Renault-Nissan Alliantie. Deze motor profiteert van de laatste technieken van de dieselmarkt. In combinatie met een nieuwe handgeschakelde 6-versnellingsbak zal deze motor geleidelijk, en afhankelijk van de verschillende markten, op steeds meer modellen uit het gamma verschijnen.
De 1.9 dCi motor is voorzien van een microfilter en ontwikkelt nu een vermogen van 130 pk. Deze motor wordt aangeboden op de Mégane en de Laguna en wordt gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een pro-actieve 4-trapsautomaat.
Renault vergroot het aanbod van gerobotiseerde versnellingsbakken in het segment van de kleine autoâs. Na de Twingo en de Clio II, worden nu ook de Modus en de Clio III voorzien van de gerobotiseerde versnellingsbak op de motoren 1.2 16V 80 pk en 1.5 dCi 85 pk.

Veiligheid
Renault beschikt over het veiligste gamma van de markt: acht van haar modellen hebben de maximale score van 5 sterren behaald bij de crashtests van de onafhankelijke organisatie Euro NCAP. Niettemin blijft Renault innoveren op het gebied van veiligheid, met een geheel van energieabsorberende stoelen en hoofdsteunen, en op de middelste zitplaats achter een nieuw concept voor de veiligheid van kinderen van 6 tot 10 jaar.

Sportbeleid
Renault leidt na 14 races het wereldkampioenschap van de Formule 1 voor zowel coureurs als constructeurs. Met behulp van een goede auto en snelle coureurs kan het Renault F1 Team rekenen op veel troeven op weg naar de titel van wereldkampioen van de Formule 1, een streven dat de stal zich aan het begin van het seizoen ten doel had gesteld.