Veel nieuws van Renault tijdens IAA 2005
(9/13/2005)
Ter gelegenheid van de Salon van Frankfurt 2005 blijft Renault haar
gamma vernieuwen en onthult het merk de Clio III die groter is dan
ooit tevoren.
Verder is er de concept-car Egeus, de visie van Renault op het
SUV-topsegment, en de Clio Renault Sport Concept, de perfecte
sportieve variant van de Clio III. De Kangoo Génération 2006
verschijnt in een nieuw jasje, maar heeft zijn sympathieke en speelse
karakter niet verloren. Naast al deze nieuwe modellen, worden er ook
nieuwe motoren onthuld, waaronder de 2.0 dCi motor van de Renault â
Nissan Alliantie. Ook de autosport komt goed naar voren met de
uitstekende resultaten die Renault behaald heeft in de Formule 1.
Een uitgebreid en op de toekomst gericht productaanbod
Renault presenteert op de salon van Frankfurt de Clio III als
wereldprimeur. De ruime, sportieve en veilige Clio III is groter dan
ooit. Het onderstel verzekert het rijcomfort van de hogere klassen.
Dit aangename rijgedrag gaat gepaard met een beperkt brandstofverbruik
dankzij de weldoordachte aërodynamica.
Vanaf de introductie is de Clio III leverbaar met een groot aantal
benzine- en dieselmotoren die conform de nieuwe Euro 4 emissienorm
zijn. Het aanbod benzinemotoren bestaat uit een 1.2 16V (65pk) en een
1.2 16V (75 pk), een 1.4 16V (100 pk) en een 1.6 16V (110 pk). Van de
dieselmotoren is de 1.5 dCi leverbaar met drie vermogens die ieder met
5 pk verhoogd zijn: 70 pk, 85 pk en 105 pk. De motoren kunnen
gekoppeld worden aan dezelfde versnellingsbakken als die van de Modus.
De Clio III zal er in de loop van het eerste half jaar van 2006 een
gerobotiseerde versnellingsbak bij krijgen, voorzien van
schakelflippers achter het stuur. Deze versnellingsbak zal gekoppeld
kunnen worden aan de 1.2 16V 80 pk en de 1.5 dCi 85 pk motoren.
Met zijn vijf sterren bij de Euro NCAP crashtests bevestigt de Clio
III het leiderschap van Renault op het gebied van veiligheid.
De op de salon van Frankfurt gepresenteerde concept-car Egeus is een
luxe SUV met de flair van een hatchback. Zijn verleidelijke voorkomen
en comfortabele en luxe interieur is een geslaagde combinatie van
elegantie, sportiviteit, vermogen en duurzaamheid. Dankzij zijn
SUV-afmetingen biedt de Egeus veel ruimte in een robuust en dynamisch
jasje.
Renault onthult verder de showcar Clio Renault Sport Concept met
duidelijke lijnen, een sterke persoonlijkheid en een exclusief
interieur. De achterspoiler en de luchthappers in de zijschermen
weerspiegelen het sportieve karakter van de Clio III en zullen terug
komen in een seriegeproduceerd model dat in de loop van het eerste
halfjaar van 2006 op de markt gebracht zal worden.
De referentie in het segment van de âludospacesâ, de Kangoo, is in een
nieuw jasje gestoken en heeft toch zijn sympathieke en speelse
karakter behouden. De nieuwe Kangoo, die Génération 2006 genoemd is,
heeft nieuwe kleuren en bekledingen gekregen, plus nieuwe
uitrustingsniveaus. Het motorengamma blijft het meest uitgebreide in
het segment van de âludospacesâ, met twee benzinemotoren (1.2 16V 75
pk en 1.6 16V 95 pk) en drie Dieselmotoren (1.5 dCi 60, 70 en 85 pk).
Er zijn ook LPG- (1.2 LPG) en aardgasversies (1.6 16V aardgas)
leverbaar.
Motoren en versnellingsbakken
Renault komt ook met nieuwe motoren, waaronder de 2.0 dCi dieselmotor
van de Renault-Nissan Alliantie. Deze motor profiteert van de laatste
technieken van de dieselmarkt. In combinatie met een nieuwe
handgeschakelde 6-versnellingsbak zal deze motor geleidelijk, en
afhankelijk van de verschillende markten, op steeds meer modellen uit
het gamma verschijnen.
De 1.9 dCi motor is voorzien van een microfilter en ontwikkelt nu een
vermogen van 130 pk. Deze motor wordt aangeboden op de Mégane en de
Laguna en wordt gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak of
een pro-actieve 4-trapsautomaat.
Renault vergroot het aanbod van gerobotiseerde versnellingsbakken in
het segment van de kleine autoâs. Na de Twingo en de Clio II, worden
nu ook de Modus en de Clio III voorzien van de gerobotiseerde
versnellingsbak op de motoren 1.2 16V 80 pk en 1.5 dCi 85 pk.
Veiligheid
Renault beschikt over het veiligste gamma van de markt: acht van haar
modellen hebben de maximale score van 5 sterren behaald bij de
crashtests van de onafhankelijke organisatie Euro NCAP. Niettemin
blijft Renault innoveren op het gebied van veiligheid, met een geheel
van energieabsorberende stoelen en hoofdsteunen, en op de middelste
zitplaats achter een nieuw concept voor de veiligheid van kinderen van
6 tot 10 jaar.
Sportbeleid
Renault leidt na 14 races het wereldkampioenschap van de Formule 1
voor zowel coureurs als constructeurs. Met behulp van een goede auto
en snelle coureurs kan het Renault F1 Team rekenen op veel troeven op
weg naar de titel van wereldkampioen van de Formule 1, een streven dat
de stal zich aan het begin van het seizoen ten doel had gesteld.
AutoRai