AutoRai

Mercedes-Benz denkt aan het milieu

(9/13/2005)
Op de autotentoonstelling IAA 2005 in Frankfurt presenteert Mercedes-Benz twee studiemodellen op basis van de nieuwe S-Klasse: de DIRECT HYBRID en de BLUETEC HYBRID. Beide modellen beschikken over innovatieve techniek om de emissie-uitstoot van autoâs in de toekomst nog verder te beperken.
"Onze doelstelling voor de nabije toekomst is om benzine-autoâs net zo zuinig te maken als autoâs met dieselmotoren en de emissie-uitstoot van autoâs met dieselmotoren op het niveau van benzineversies te brengenâ, aldus Dr. Thomas Weber, directielid van DaimlerChrysler AG en verantwoordelijk voor onderzoek, ontwikkeling en techniek bij Mercedes-Benz. Kort gezegd wil Mercedes-Benz dit bereiken door de modernste benzine- en dieselmotoren in een hybride-aandrijflijn te gebruiken en hier ultramoderne reinigingstechnieken aan toe te voegen.

De DIRECT HYBRID geeft aan wat met benzine-autoâs mogelijk is. Op de eerste plaats wordt het verbruik verminderd door directe brandstofinjectie van de tweede generatie. Dit systeem injecteert uiterst gecontroleerd het brandstofmengsel met piëzo injectoren, onder een druk van maximaal 200 bar, uiterst gecontroleerd in de cilinders.

Aan de benzinemotor is een compacte elektromotor toegevoegd die een hoog koppel levert. De DIRECT HYBRID is gebaseerd op de nieuwe S-Klasse met 3.5 V6-motor.
De S 350 DIRECT HYBRID levert 221 kW/300 pk en 395 Nm, accelereert in 7,5 seconden van 0 naar 100 km/u, haalt een elektronisch begrensde top van 250 km/u en verbruikt gemiddeld 8,3 liter per 100 km. Ter vergelijking de cijfers van de S 350: 200 kW/272 pk en 350 Nm, 0-100 km/u in 7,2 seconden, een top van 250 km/u en een verbruik van 10,1-10,3 liter per 100 km.

S 320 BLUETEC HYBRID
De dieselaandrijving van de toekomst is te vinden in de S 320 BLUETEC HYBRID. De grootste uitdaging voor diesels is om de uitstoot van stikstofoxide (NOx) terug te brengen. Nu de dieselmotoren van Mercedes-Benz worden voorzien van een diesel partikel filter, is stikstofoxide de enige uitlaatgascomponent die zij ten opzichte van benzine-autoâs meer uitstoten. Met behulp van Selectiv Catalytic Reduction (SCR), een nieuwe reinigingstechniek van de uitlaatgassen, is de NOx-uitstoot van het studiemodel BLUETEC HYBRID met zoân tachtig procent verminderd. Dankzij deze techniek, gecombineerd met een elektromotor, wordt met deze auto de laagst mogelijke emissie bereikt.

De S 320 BLUETEC HYBRID levert 179 kW/243 pk en 575 Nm, accelereert in 7,2 seconden van 0 naar 100 km/u, haalt een elektronisch begrensde top van 250 km/u en verbruikt gemiddeld 7,7 liter per 100 km. Ter vergelijking de voorlopige cijfers van de S 320 CDI: 173 kW/235 pk en 540 Nm, 0-100 km/u in 7,5 seconden, een top van 239 km/u en een verbruik van 8 liter per 100 km.

Elektromotor als ondersteuning van de verbrandingsmotor De aandrijflijn in beide studiemodellen bevat âmildeâ hybridetechniek. Dit wil zeggen dat de elektromotor puur als ondersteuning van de benzine- of dieselkrachtbron dient.
Door het gebruik van de elektromotor verbruikt de auto gemiddeld minder, met name in stadsverkeer. Daar slaat de benzine- of dieselmotor automatisch af zodra de auto even stilstaat en helpt de elektromotor bij het accelereren. Bij het afremmen en afdalen wordt weer energie teruggewonnen.

Mercedes-Benz verwacht dat hybride-aandrijving de komende jaren in bepaalde landen en verkeerssituaties een redelijk en economisch verantwoord alternatief kan zijn om de rijdynamiek te verbeteren, het comfort te verhogen en het brandstofverbruik te verminderen.

Samenwerking tussen DaimlerChrysler, General Motors en BMW In augustus hebben DaimlerChrysler en General Motors een overeenkomst getekend waarin staat dat beide partijen samen hybridemotoren ontwikkelen. In een intentieverklaring heeft BMW verklaard zich hierbij te willen aansluiten.

Mercedes-Benz vindt de verbrandingsmotor de komende jaren onmisbaar voor de aandrijving van autoâs. Door schonere brandstoffen en alternatieve brandstoffen te gebruiken, worden alle autoâs op de markt schoner en niet alleen nieuwe exemplaren. Met name synthetische brandstoffen uit aardgas of biomassa, worden als veelbelovend gezien. Voor de verdere toekomst zet Mercedes-Benz onverminderd in op brandstofceltechnologie. Met de A-Klasse F-Cell testvloot zijn inmiddels in totaal al zoân 444.000 succesvolle testkilometers afgelegd.