Mercedes-Benz denkt aan het milieu
(9/13/2005)
Op de autotentoonstelling IAA 2005 in Frankfurt presenteert
Mercedes-Benz twee studiemodellen op basis van de nieuwe S-Klasse: de
DIRECT HYBRID en de BLUETEC HYBRID. Beide modellen beschikken over
innovatieve techniek om de emissie-uitstoot van autoâs in de toekomst
nog verder te beperken.
"Onze doelstelling voor de nabije toekomst is om benzine-autoâs net zo
zuinig te maken als autoâs met dieselmotoren en de emissie-uitstoot
van autoâs met dieselmotoren op het niveau van benzineversies te
brengenâ, aldus Dr. Thomas Weber, directielid van DaimlerChrysler AG
en verantwoordelijk voor onderzoek, ontwikkeling en techniek bij
Mercedes-Benz. Kort gezegd wil Mercedes-Benz dit bereiken door de
modernste benzine- en dieselmotoren in een hybride-aandrijflijn te
gebruiken en hier ultramoderne reinigingstechnieken aan toe te voegen.
De DIRECT HYBRID geeft aan wat met benzine-autoâs mogelijk is. Op de
eerste plaats wordt het verbruik verminderd door directe
brandstofinjectie van de tweede generatie. Dit systeem injecteert
uiterst gecontroleerd het brandstofmengsel met piëzo injectoren,
onder een druk van maximaal 200 bar, uiterst gecontroleerd in de
cilinders.
Aan de benzinemotor is een compacte elektromotor toegevoegd die een
hoog koppel levert. De DIRECT HYBRID is gebaseerd op de nieuwe
S-Klasse met 3.5 V6-motor.
De S 350 DIRECT HYBRID levert 221 kW/300 pk en 395 Nm, accelereert in
7,5 seconden van 0 naar 100 km/u, haalt een elektronisch begrensde top
van 250 km/u en verbruikt gemiddeld 8,3 liter per 100 km. Ter
vergelijking de cijfers van de S 350: 200 kW/272 pk en 350 Nm, 0-100
km/u in 7,2 seconden, een top van 250 km/u en een verbruik van
10,1-10,3 liter per 100 km.
S 320 BLUETEC HYBRID
De dieselaandrijving van de toekomst is te vinden in de S 320 BLUETEC
HYBRID. De grootste uitdaging voor diesels is om de uitstoot van
stikstofoxide (NOx) terug te brengen. Nu de dieselmotoren van
Mercedes-Benz worden voorzien van een diesel partikel filter, is
stikstofoxide de enige uitlaatgascomponent die zij ten opzichte van
benzine-autoâs meer uitstoten. Met behulp van Selectiv Catalytic
Reduction (SCR), een nieuwe reinigingstechniek van de uitlaatgassen,
is de NOx-uitstoot van het studiemodel BLUETEC HYBRID met zoân tachtig
procent verminderd. Dankzij deze techniek, gecombineerd met een
elektromotor, wordt met deze auto de laagst mogelijke emissie bereikt.
De S 320 BLUETEC HYBRID levert 179 kW/243 pk en 575 Nm, accelereert in
7,2 seconden van 0 naar 100 km/u, haalt een elektronisch begrensde top
van 250 km/u en verbruikt gemiddeld 7,7 liter per 100 km.
Ter vergelijking de voorlopige cijfers van de S 320 CDI: 173 kW/235 pk
en 540 Nm, 0-100 km/u in 7,5 seconden, een top van 239 km/u en een
verbruik van 8 liter per 100 km.
Elektromotor als ondersteuning van de verbrandingsmotor
De aandrijflijn in beide studiemodellen bevat âmildeâ hybridetechniek.
Dit wil zeggen dat de elektromotor puur als ondersteuning van de
benzine- of dieselkrachtbron dient.
Door het gebruik van de elektromotor verbruikt de auto gemiddeld
minder, met name in stadsverkeer. Daar slaat de benzine- of
dieselmotor automatisch af zodra de auto even stilstaat en helpt de
elektromotor bij het accelereren. Bij het afremmen en afdalen wordt
weer energie teruggewonnen.
Mercedes-Benz verwacht dat hybride-aandrijving de komende jaren in
bepaalde landen en verkeerssituaties een redelijk en economisch
verantwoord alternatief kan zijn om de rijdynamiek te verbeteren, het
comfort te verhogen en het brandstofverbruik te verminderen.
Samenwerking tussen DaimlerChrysler, General Motors en BMW
In augustus hebben DaimlerChrysler en General Motors een overeenkomst
getekend waarin staat dat beide partijen samen hybridemotoren
ontwikkelen. In een intentieverklaring heeft BMW verklaard zich
hierbij te willen aansluiten.
Mercedes-Benz vindt de verbrandingsmotor de komende jaren onmisbaar
voor de aandrijving van autoâs. Door schonere brandstoffen en
alternatieve brandstoffen te gebruiken, worden alle autoâs op de markt
schoner en niet alleen nieuwe exemplaren. Met name synthetische
brandstoffen uit aardgas of biomassa, worden als veelbelovend gezien.
Voor de verdere toekomst zet Mercedes-Benz onverminderd in op
brandstofceltechnologie. Met de A-Klasse F-Cell testvloot zijn
inmiddels in totaal al zoân 444.000 succesvolle testkilometers
afgelegd.
AutoRai