AutoRai

Opel Antara GTC: Gran Turismo Crossover

(9/13/2005)
Met de vierwielaangedreven Concept Car Antara GTC (Gran Turismo Crossover) demonstreert Opel hoe dynamisch en atletisch een SUV (Sport Utility Vehicle) kan zijn. Deze stijlstudie beleeft haar première op de Internationale Automobil Ausstellung (IAA) in Frankfurt, van 15 tot en met 25 september.
Opel vertaalde zijn dynamische designtaal naar dit speciale concept en creëerde met het typische driedeurs-design (lengte/breedte/hoogte: 4.530/1.970/1.640 mm), een uitzonderlijk sportieve interpretatie van een SUV. Met de opvallende koplampen, die tot ver op de flanken doorlopen en de merktypische vouw in de motorkap, benadrukt de voorzijde van deze vierzitter het nieuwe design van Opel. Van de zijkant gezien trekt hij de aandacht met zijn âframelozeâ ramen die recht naar beneden gaan en bijdragen tot het coupéachtige silhouet.

âZelfs wanneer hij stilstaat, straalt de Antara GTC Concept Car avontuur uit. Hij geeft de designtaal van Opel een nieuwe dimensie en past deze toe op het SUV-segment," aldus Bryan Nesbitt, Executive Director bij GM Design Europe. âIn tegenstelling tot klassieke off-road concepten geeft de Antara GTC duidelijk aan dat hij meer thuishoort op de weg, dan op ruw terrein.â

Voor Alain Visser, Executive Director European Marketing bij Adam Opel AG, is de Antara GTC een overtuigende ambassadeur voor het merk: âIedereen die het geluk heeft om de Antara GTC in werkelijkheid te zien, voelt instinctief aan dat er een sterke Opel op komst is." Als verrassend sportief SUV-concept illustreert de stijlstudie ook dat Opel resoluut voor innovatie kiest.

Dankzij een aantal optische en technische details en de typische interieurflexibiliteit van Opel sluit de stylingstudie ook aan bij alle prak tische eisen. Zo heeft de kofferdeksel een pantograafvormige scharnier en draait deze door het innovatieve design naar boven en voorwaarts wanneer hij wordt geopend. De persoon die de bagage inlaadt hoeft geen stap naar achter te doen, wat resulteert in een erg gemakkelijke toegang tot de kofferruimte. De twee achterstoelen kunnen volledig worden weggeklapt, waardoor men een vlakke laadvloer krijgt. De voorstoelen worden verankerd op monorails en geven de indruk dat ze zweven. Met behulp van een âEasyEntry' systeem schuiven de stoelen met één druk op de knop richting het dashboard, zodat passagiers gemakkelijk achterin kunnen plaatsnemen.

Onder de motorkap ligt een 212 pk sterke twin-turboversie van de 1.9 CDTi viercilinder common-rail dieselmotor. De dwars geplaatste conceptmotor produceert 400 Nm koppel vanaf 1.400 t/min en beschikt - zoals alle 1.9 CDTi-motoren van Opel - over een onderhoudsvrij Diesel Partikel Filter (DPF). In combinatie met de zestrapsautomaat zet hij dan ook uitstekende prestaties neer: computersimulaties tonen een topsnelheid van 210 km/u en een acceleratie van nul naar 100 km/u in ongeveer 8 seconden.

Met de Antara GTC borduurt Opel voort op een reeks sensationele Concept Cars die stuk voor stuk de dynamische designtaal van het merk herinterpreteren en toepassen op verschillende autosegmenten. Voorbeelden daarvan zijn de GTC Genève (Genève 2003), de Insignia (IAA 2003), de Trixx (Genève 2004) en de VX Lightning (Londen 2003).