Opel Antara GTC: Gran Turismo Crossover
(9/13/2005)
Met de vierwielaangedreven Concept Car Antara GTC (Gran Turismo
Crossover) demonstreert Opel hoe dynamisch en atletisch een SUV (Sport
Utility Vehicle) kan zijn. Deze stijlstudie beleeft haar première op
de Internationale Automobil Ausstellung (IAA) in Frankfurt, van 15 tot
en met 25 september.
Opel vertaalde zijn dynamische designtaal naar dit speciale concept en
creëerde met het typische driedeurs-design (lengte/breedte/hoogte:
4.530/1.970/1.640 mm), een uitzonderlijk sportieve interpretatie van
een SUV. Met de opvallende koplampen, die tot ver op de flanken
doorlopen en de merktypische vouw in de motorkap, benadrukt de
voorzijde van deze vierzitter het nieuwe design van Opel. Van de
zijkant gezien trekt hij de aandacht met zijn âframelozeâ ramen die
recht naar beneden gaan en bijdragen tot het coupéachtige silhouet.
âZelfs wanneer hij stilstaat, straalt de Antara GTC Concept Car
avontuur uit. Hij geeft de designtaal van Opel een nieuwe dimensie en
past deze toe op het SUV-segment," aldus Bryan Nesbitt, Executive
Director bij GM Design Europe. âIn tegenstelling tot klassieke
off-road concepten geeft de Antara GTC duidelijk aan dat hij meer
thuishoort op de weg, dan op ruw terrein.â
Voor Alain Visser, Executive Director European Marketing bij Adam Opel
AG, is de Antara GTC een overtuigende ambassadeur voor het merk:
âIedereen die het geluk heeft om de Antara GTC in werkelijkheid te
zien, voelt instinctief aan dat er een sterke Opel op komst is." Als
verrassend sportief SUV-concept illustreert de stijlstudie ook dat
Opel resoluut voor innovatie kiest.
Dankzij een aantal optische en technische details en de typische
interieurflexibiliteit van Opel sluit de stylingstudie ook aan bij
alle prak tische eisen. Zo heeft de kofferdeksel een pantograafvormige
scharnier en draait deze door het innovatieve design naar boven en
voorwaarts wanneer hij wordt geopend. De persoon die de bagage inlaadt
hoeft geen stap naar achter te doen, wat resulteert in een erg
gemakkelijke toegang tot de kofferruimte. De twee achterstoelen kunnen
volledig worden weggeklapt, waardoor men een vlakke laadvloer krijgt.
De voorstoelen worden verankerd op monorails en geven de indruk dat ze
zweven. Met behulp van een âEasyEntry' systeem schuiven de stoelen met
één druk op de knop richting het dashboard, zodat passagiers
gemakkelijk achterin kunnen plaatsnemen.
Onder de motorkap ligt een 212 pk sterke twin-turboversie van de 1.9
CDTi viercilinder common-rail dieselmotor. De dwars geplaatste
conceptmotor produceert 400 Nm koppel vanaf 1.400 t/min en beschikt -
zoals alle 1.9 CDTi-motoren van Opel - over een onderhoudsvrij Diesel
Partikel Filter (DPF). In combinatie met de zestrapsautomaat zet hij
dan ook uitstekende prestaties neer: computersimulaties tonen een
topsnelheid van 210 km/u en een acceleratie van nul naar 100 km/u in
ongeveer 8 seconden.
Met de Antara GTC borduurt Opel voort op een reeks sensationele
Concept Cars die stuk voor stuk de dynamische designtaal van het merk
herinterpreteren en toepassen op verschillende autosegmenten.
Voorbeelden daarvan zijn de GTC Genève (Genève 2003), de Insignia
(IAA 2003), de Trixx (Genève 2004) en de VX Lightning (Londen 2003).
AutoRai