Wereldpremière Mazda Sassou en Mazda2 Modeljaar 2006
(9/13/2005)
Mazda toont tijdens de IAA van Frankfurt een opwindende mix van
geavanceerde conceptstudies en nieuwe Zoom-Zoom productiemodellen die
binnenkort in de showroom zullen staan.
De meeste aandacht zal worden opgeëist door de Mazda Sassou, een
conceptmodel dat laat doorschemeren hoe de nieuwe Mazda in het
B-segment er mogelijk uit gaat zien. De Sassou weet zich in goed
gezelschap van de Mazda MX-Crossport conceptstudie die in Frankfurt
zijn Europese debuut maakt. Verder zullen ook de Mazda2 Modeljaar 2006
en twee geheel nieuwe Mazdaâs hun opwachting maken: de derde generatie
van de MX-5 en het snelle vlaggenschip van de Mazda6 serie, de Mazda6
MPS.
Mazda Sassou â Mazda Alive
De Mazda Sassou, ontworpen en ontwikkeld door het Europese
ontwerpcentrum van Mazda in Oberursel bij Frankfurt, is een
praktische, lichtgewicht driedeurs hatchback bedoeld voor jonge
autorijders die hun eerste nieuwe auto aanschaffen. De vormgeving van
de carrosserie ademt duidelijk de Zoom-Zoom vormtaal uit die de
dynamiek van het merk beklemtoont, vermengd met speelse en verborgen
details die nog niet eerder bij een Mazda te zien waren.
Het concept van de Mazda Sassou is deels gebaseerd op het principe van
âShojiâ. Shoji-schermen zijn dunne Japanse deuren gemaakt van
rijstpapier, die slechts een vaag beeld geven van wat er achter
verborgen is. Als de deuren voor het eerst worden geopend, wacht een
verrassing. Dit geldt zeker voor de eerste kennismaking met de Mazda
Sassou. Zo worden de koplamp- en achterlichtunits door een slimme
toepassing van heldere lenskappen deels aan het zicht onttrokken. Als
de auto wordt ontgrendeld, worden de contouren van de lampen zichtbaar
en lijkt het alsof de auto tot leven komt â Mazda Alive.
Het verrassende interieur van de Sassou is zeer functioneel en biedt
veel comfort. Alle functies worden geactiveerd door een USB-stick in
de USB-poort in de middenconsole te steken, waarna een joystick uit de
middenconsole oprijst. Met deze joystick en via een scherm in het
midden van het dashboard bedient de bestuurder alle belangrijke
functies. Het Mazda Alive aspect wordt letterlijk zichtbaar doordat
een lichttraject de route naar de geselecteerde functie toont. De
USB-stick zorgt ook voor extra gebruiksgemak doordat muziek en andere
informatie erop gedownload kan worden die vervolgens op de harde
schijf en het navigatiesysteem van de Sassou kan worden
overgeschreven. De Mazda Sassou biedt verrassend veel comfort en biedt
plaats aan drie of vier inzittenden. De unieke, door middel van
samengeperste lucht om te vormen achterbank biedt naar keuze ruimte
aan één of twee passagier(s). In het eerste geval ontstaat er een
enkele zitplaats in het midden van de achterzitting.
Mazda MX-Crossport â Het beste van twee werelden
De show van Frankfurt beleeft ook de Europese première van de Mazda
MX-Crossport, een gedurfde crossover die de sportieve vormgeving van
de Mazda RX-8 combineert met de praktische bruikbaarheid van een
sport-utility vehicle (SUV). Met deze crossover verlaat Mazda de
gebaande paden en gaat het merk op zoek naar een nieuwe interpretatie
van Zoom-Zoom.
De agressief ogende Crossport is lager dan andere compacte SUVâs. De
sportieve onderste grille en de krachtig getekende voorschermen lijken
op die van de RX-8 en zorgen voor een unieke balans tussen hedendaagse
vormgeving en de recente traditie van Mazda op het gebied van
sportwagens. Het interieur is verbazend ruim en de stoelen zijn
âzwevendâ opgehangen, waarbij elke stoel op een enkele rail in de
bodem is bevestigd. De Mazda MX-Crossport beschikt over een
geavanceerd informatie- en entertainmentsysteem met een afzonderlijk
scherm, waarop de voorpassagier vier beeldhoeken vanaf de rijdende
auto voorgeschoteld krijgt.
Mazda2 Modeljaar 2006 â De kleinste Mazda nog aantrekkelijker
Tijdens de IAA presenteert Mazda ook een opgefriste versie van de
compacte Mazda2. De karakteristieke vormgeving met zijn Zoom-Zoom
gezicht werd opgewaardeerd met onder meer nieuwe carrosseriekleuren,
nieuwe wielen en andere koplampen, andere mistlampen en nieuwe
achterlichtunits.
Binnenin gaat de Mazda2 er dankzij nieuwe bekleding en een nieuwe
geluidsinstallatie met CD-speler ook op vooruit. Het motorengamma werd
uitgebreid met een schonere versie van de 1.4 liter CiTD common rail
turbodiesel die nu voldoet aan Euro Stage IV. In alle Europese landen
wordt de Mazda2 standaard geleverd met ABS, elektronische
remkrachtverdeling en noodstophulp.
AutoRai