AutoRai

Wereldpremière Mazda Sassou en Mazda2 Modeljaar 2006

(9/13/2005)
Mazda toont tijdens de IAA van Frankfurt een opwindende mix van geavanceerde conceptstudies en nieuwe Zoom-Zoom productiemodellen die binnenkort in de showroom zullen staan.

De meeste aandacht zal worden opgeëist door de Mazda Sassou, een conceptmodel dat laat doorschemeren hoe de nieuwe Mazda in het B-segment er mogelijk uit gaat zien. De Sassou weet zich in goed gezelschap van de Mazda MX-Crossport conceptstudie die in Frankfurt zijn Europese debuut maakt. Verder zullen ook de Mazda2 Modeljaar 2006 en twee geheel nieuwe Mazdaâs hun opwachting maken: de derde generatie van de MX-5 en het snelle vlaggenschip van de Mazda6 serie, de Mazda6 MPS.

Mazda Sassou â Mazda Alive
De Mazda Sassou, ontworpen en ontwikkeld door het Europese ontwerpcentrum van Mazda in Oberursel bij Frankfurt, is een praktische, lichtgewicht driedeurs hatchback bedoeld voor jonge autorijders die hun eerste nieuwe auto aanschaffen. De vormgeving van de carrosserie ademt duidelijk de Zoom-Zoom vormtaal uit die de dynamiek van het merk beklemtoont, vermengd met speelse en verborgen details die nog niet eerder bij een Mazda te zien waren. Het concept van de Mazda Sassou is deels gebaseerd op het principe van âShojiâ. Shoji-schermen zijn dunne Japanse deuren gemaakt van rijstpapier, die slechts een vaag beeld geven van wat er achter verborgen is. Als de deuren voor het eerst worden geopend, wacht een verrassing. Dit geldt zeker voor de eerste kennismaking met de Mazda Sassou. Zo worden de koplamp- en achterlichtunits door een slimme toepassing van heldere lenskappen deels aan het zicht onttrokken. Als de auto wordt ontgrendeld, worden de contouren van de lampen zichtbaar en lijkt het alsof de auto tot leven komt â Mazda Alive.

Het verrassende interieur van de Sassou is zeer functioneel en biedt veel comfort. Alle functies worden geactiveerd door een USB-stick in de USB-poort in de middenconsole te steken, waarna een joystick uit de middenconsole oprijst. Met deze joystick en via een scherm in het midden van het dashboard bedient de bestuurder alle belangrijke functies. Het Mazda Alive aspect wordt letterlijk zichtbaar doordat een lichttraject de route naar de geselecteerde functie toont. De USB-stick zorgt ook voor extra gebruiksgemak doordat muziek en andere informatie erop gedownload kan worden die vervolgens op de harde schijf en het navigatiesysteem van de Sassou kan worden overgeschreven. De Mazda Sassou biedt verrassend veel comfort en biedt plaats aan drie of vier inzittenden. De unieke, door middel van samengeperste lucht om te vormen achterbank biedt naar keuze ruimte aan één of twee passagier(s). In het eerste geval ontstaat er een enkele zitplaats in het midden van de achterzitting.

Mazda MX-Crossport â Het beste van twee werelden De show van Frankfurt beleeft ook de Europese première van de Mazda MX-Crossport, een gedurfde crossover die de sportieve vormgeving van de Mazda RX-8 combineert met de praktische bruikbaarheid van een sport-utility vehicle (SUV). Met deze crossover verlaat Mazda de gebaande paden en gaat het merk op zoek naar een nieuwe interpretatie van Zoom-Zoom.
De agressief ogende Crossport is lager dan andere compacte SUVâs. De sportieve onderste grille en de krachtig getekende voorschermen lijken op die van de RX-8 en zorgen voor een unieke balans tussen hedendaagse vormgeving en de recente traditie van Mazda op het gebied van sportwagens. Het interieur is verbazend ruim en de stoelen zijn âzwevendâ opgehangen, waarbij elke stoel op een enkele rail in de bodem is bevestigd. De Mazda MX-Crossport beschikt over een geavanceerd informatie- en entertainmentsysteem met een afzonderlijk scherm, waarop de voorpassagier vier beeldhoeken vanaf de rijdende auto voorgeschoteld krijgt.

Mazda2 Modeljaar 2006 â De kleinste Mazda nog aantrekkelijker Tijdens de IAA presenteert Mazda ook een opgefriste versie van de compacte Mazda2. De karakteristieke vormgeving met zijn Zoom-Zoom gezicht werd opgewaardeerd met onder meer nieuwe carrosseriekleuren, nieuwe wielen en andere koplampen, andere mistlampen en nieuwe achterlichtunits.
Binnenin gaat de Mazda2 er dankzij nieuwe bekleding en een nieuwe geluidsinstallatie met CD-speler ook op vooruit. Het motorengamma werd uitgebreid met een schonere versie van de 1.4 liter CiTD common rail turbodiesel die nu voldoet aan Euro Stage IV. In alle Europese landen wordt de Mazda2 standaard geleverd met ABS, elektronische remkrachtverdeling en noodstophulp.