Time : 1:07:34 PM
Date : Tuesday, September 13, 2005
Sender Name: Kinepolis Group
Alternatieve filmprogrammatie is een schot in de roos bij Kinepolis
Amper twee jaar na de lancering in België van Cinémanie, de
'alternatieve' programmatie van Kinepolis Group voor het cinefiele
filmpubliek, kan een positieve balans worden opgemaakt. Zowel de
bezoekersaantallen als de tevredenheidsgraad van het publiek worden
zeer positief geëvalueerd. Dit is meteen het sein voor Kinepolis om
verder te investeren in Cinémanie, en de programmatie van het najaar
te ondersteunen met een opmerkelijke imagocampagne.
Van januari tot en met augustus dit jaar mochten de kwaliteitsfilms
van Cinémanie samen meer dan 350 000 filmliefhebbers verwelkomen, een
resultaat dat de verwachtingen overtreft. Bij de drukbezochte toppers
behoren titels als Der Untergang, Hotel Rwanda, Birth, Mar Adentro,
Sin City en Les Poupées Russes.
Met deze gunstige evaluatie wordt het vooroordeel weerlegd dat
cinefiele en auteursfilms beter tot hun recht zouden komen in kleine,
(ver)oude(rde) bioscoopzaaltjes. Het hoge bezoekersaantal voor de
Cinémanie-programmatie toont aan dat liefhebbers van dit genre in
dezelfde mate als de andere Kinepolisbezoekers, het comfort van de
zaal laten meespelen bij de keuze van hun bioscoop. Uit de
systematische bevraging van de bezoekers blijkt dat bij die afweging
de diverse troeven van Kinepolis in rekening worden genomen, zoals de
gemakkelijke zetels en beenruimte, de optimale beeld- en
geluidskwaliteit (THX-certificatie), en andere voordelen zoals de
geautomatiseerde ticketing en de parkeerfaciliteiten.
Kinepolis Group concludeert hieruit dat Cinémanie op korte tijd de
verwachtingen ruimschoots heeft ingelost. Het Kinepolis-initiatief om
na een grondige, voorafgaandelijke filmevaluatie,
Cinémanie-kwaliteitslabels toe te kennen aan films, mag bijgevolg als
geslaagd beschouwd worden.
Genieten met alle zintuigen
Het succes van Cinémanie heeft tot gevolg dat Kinepolis Group de
inspanningen zal opdrijven om dit alternatieve filmgenre verder te
promoten en om meer en meer culturele projecten te ondersteunen. Als
eerste uiting hiervan, werd zopas een opmerkelijke imagocampagne
gelanceerd. Visueel ondersteund door levensechte foto's van het hart,
de hersenen, een oog en een oor, wordt in de bijhorende baselines een
allusie gemaakt op de integrale zintuiglijke beleving die een bezoek
aan Cinémanie met zich meebrengt. Deze authentieke films doen het
hart sneller slaan, gaan de intellectuele uitdaging aan, en bieden
door de uitstekende technische omstandigheden in de zaal, ook een
authentieke audiovisuele beleving. Die gevoelsmatige, passionele
ervaring wordt uitgedrukt in vier affiches:
*Hart, met baseline 'Het is niet verboden om je hart te laten
spreken'
*Hersenen, met baseline 'Het is niet verboden je verstand te
gebruiken'
*Oog, met baseline 'Beleef de andere film in de beste omstandigheden,
met een optimale beeldkwaliteit'
*Oor, met baseline 'Beleef de andere film in de beste omstandigheden,
met een excellent geluid'
Goede vooruitzichten
Met uitstekende films van dit alternatieve genre in het vooruitzicht,
zoals L' enfant (van de broers Dardenne, Gouden Palm in Cannes 2005),
Broken Flowers, A Good Woman, The Brothers Grimm, Bloedbruiloft, A
History of Violence en Matchpoint, ziet ook het najaar 2005 er voor
Cinémanie erg rooskleurig uit.
Met dit sterke aanbod in de 'andere' film, moet Kinepolis Group in
staat zijn om de leidende marktpositie doorheen de diverse genres te
bestendigen en zodoende ook het cinefiele filmpubliek op lange
termijn voor zich te winnen.
Website: www.cinemanie.be
Press Contact:
Informatie Cinémanie:
Karen Van Riet, B2C/B2B Product Manager: tel 02/ 474 26 15, e-mail:
kvanriet@kinepolis.com
Corporate informatie:
Myriam Dassonville, Corporate Communication Manager: tel 02/ 474 26
91, e-mail: mdassonville@kinepolis.com
URL: http://www.cinemanie.be
http://www.kinepolis.com