Time : 1:07:34 PM
Date : Tuesday, September 13, 2005
Sender Name: Kinepolis Group

Alternatieve filmprogrammatie is een schot in de roos bij Kinepolis

Amper twee jaar na de lancering in België van Cinémanie, de 'alternatieve' programmatie van Kinepolis Group voor het cinefiele filmpubliek, kan een positieve balans worden opgemaakt. Zowel de bezoekersaantallen als de tevredenheidsgraad van het publiek worden zeer positief geëvalueerd. Dit is meteen het sein voor Kinepolis om verder te investeren in Cinémanie, en de programmatie van het najaar te ondersteunen met een opmerkelijke imagocampagne.

Van januari tot en met augustus dit jaar mochten de kwaliteitsfilms van Cinémanie samen meer dan 350 000 filmliefhebbers verwelkomen, een resultaat dat de verwachtingen overtreft. Bij de drukbezochte toppers behoren titels als Der Untergang, Hotel Rwanda, Birth, Mar Adentro, Sin City en Les Poupées Russes.

Met deze gunstige evaluatie wordt het vooroordeel weerlegd dat cinefiele en auteursfilms beter tot hun recht zouden komen in kleine, (ver)oude(rde) bioscoopzaaltjes. Het hoge bezoekersaantal voor de Cinémanie-programmatie toont aan dat liefhebbers van dit genre in dezelfde mate als de andere Kinepolisbezoekers, het comfort van de zaal laten meespelen bij de keuze van hun bioscoop. Uit de systematische bevraging van de bezoekers blijkt dat bij die afweging de diverse troeven van Kinepolis in rekening worden genomen, zoals de gemakkelijke zetels en beenruimte, de optimale beeld- en geluidskwaliteit (THX-certificatie), en andere voordelen zoals de geautomatiseerde ticketing en de parkeerfaciliteiten.

Kinepolis Group concludeert hieruit dat Cinémanie op korte tijd de verwachtingen ruimschoots heeft ingelost. Het Kinepolis-initiatief om na een grondige, voorafgaandelijke filmevaluatie,
Cinémanie-kwaliteitslabels toe te kennen aan films, mag bijgevolg als geslaagd beschouwd worden.

Genieten met alle zintuigen
Het succes van Cinémanie heeft tot gevolg dat Kinepolis Group de inspanningen zal opdrijven om dit alternatieve filmgenre verder te promoten en om meer en meer culturele projecten te ondersteunen. Als eerste uiting hiervan, werd zopas een opmerkelijke imagocampagne gelanceerd. Visueel ondersteund door levensechte foto's van het hart, de hersenen, een oog en een oor, wordt in de bijhorende baselines een allusie gemaakt op de integrale zintuiglijke beleving die een bezoek aan Cinémanie met zich meebrengt. Deze authentieke films doen het hart sneller slaan, gaan de intellectuele uitdaging aan, en bieden door de uitstekende technische omstandigheden in de zaal, ook een authentieke audiovisuele beleving. Die gevoelsmatige, passionele ervaring wordt uitgedrukt in vier affiches:


*Hart, met baseline 'Het is niet verboden om je hart te laten spreken'

*Hersenen, met baseline 'Het is niet verboden je verstand te gebruiken'

*Oog, met baseline 'Beleef de andere film in de beste omstandigheden, met een optimale beeldkwaliteit'

*Oor, met baseline 'Beleef de andere film in de beste omstandigheden, met een excellent geluid'

Goede vooruitzichten
Met uitstekende films van dit alternatieve genre in het vooruitzicht, zoals L' enfant (van de broers Dardenne, Gouden Palm in Cannes 2005), Broken Flowers, A Good Woman, The Brothers Grimm, Bloedbruiloft, A History of Violence en Matchpoint, ziet ook het najaar 2005 er voor Cinémanie erg rooskleurig uit.

Met dit sterke aanbod in de 'andere' film, moet Kinepolis Group in staat zijn om de leidende marktpositie doorheen de diverse genres te bestendigen en zodoende ook het cinefiele filmpubliek op lange termijn voor zich te winnen.

Website: www.cinemanie.be

Press Contact:

Informatie Cinémanie:
Karen Van Riet, B2C/B2B Product Manager: tel 02/ 474 26 15, e-mail: kvanriet@kinepolis.com

Corporate informatie:
Myriam Dassonville, Corporate Communication Manager: tel 02/ 474 26 91, e-mail: mdassonville@kinepolis.com

URL: http://www.cinemanie.be
http://www.kinepolis.com