Groen!
Brussel, 13 september 2005
Groen!: Waals wegenvignet is geen structurele maatregel
De Waalse minister Michel Daerden (PS) wil een wegenvignet invoeren
alleen in het Waalse gewest. Voor de Walen zou dit een nuloperatie
worden omdat in ruil de radiotaks wordt afgeschaft, maar Vlamingen
zouden jaarlijks 25 moeten betalen voor een zelfklever op de ruit van
hun wagen. Met zijn voorstel wil Daerden blijkbaar op een makkelijke
manier geld in het laatje krijgen. Groen! dringt aan op een
structurele maatregel om het verbruik van brandstof en de uitstoot van
broeikasgassen te verminderen. Groen! wil een slimme kilometerheffing
voor vrachtwagens in heel België. Als vrachtwagens per kilometer
betalen en op termijn ook meer als ze rijden in de spits en op heel
drukke wegen, dan krijgen we positieve effecten voor het milieu en het
klimaat.
De Vlaamse regering wordt nu wel in snelheid genomen door de Waalse.
In Vlaanderen is men al maanden aan het studeren, maar zonder enig
concreet resultaat. Allicht omdat er geen consensus is binnen de
Vlaamse regering. En dan doet men maar liever niets. Groen! heeft dit
reeds aangeklaagd voor de vakantie (zie persconferentie 20 juni 2005)
en gevraagd dat men snel werk zou maken van de invoering van een
kilometerheffing zoals in Duitsland. Door het getalm van de Vlaamse
regering rijden buitenlandse vrachtwagens op onze wegen nog altijd
gratis rond, terwijl onze vrachtwagens wel moeten betalen in veel
andere Europese landen. Het is vooral ook een gemiste kans voor het
milieu. Een kilometerheffing voor vrachtwagens kan er voor zorgen dat
er minder gereden wordt met vrachtwagens en dat makkelijker gekozen
wordt voor vervoer over het water of per spoor. Groen! wil de
kilometerheffing voor vrachtwagens compenseren door een afschaffing
van het bestaand eurovignet en de vermindering van de
verkeersbelasting. Een kilometerheffing zit ook in de lijn van de
Europese plannen, terwijl een vignet wellicht op forse Europese
bezwaren kan rekenen. Uit een Nederlandse studie blijkt dat een slimme
kilometerheffing niet enkel de uitstoot van vervuilende producten
drastisch vermindert maar ook dat het brandstofverbruik door het
vrachtverkeer daalt met meer dan 30%.
Groen! dringt aan op snel overleg tussen de drie gewesten om tot een
gezamenlijk systeem te komen. Een vignet alleen in Wallonië is
onzinnig. En door een regeling waarbij Vlamingen niet moeten betalen
en Walen wel, gaat men het dossier communautair verzieken. Dit soort
spielereien kunnen we missen als kiespijn. Een doordacht initiatief
van de drie gewesten samen en dan in eerste instantie voor
vrachtwagens, conform de Europese plannen, is wel dringend nodig.
Groen! wil dat de Vlaamse ministers Van Brempt en Peeters daar nu
eindelijk eens werk van maken.