Groen!

Brussel, 13 september 2005

Groen!: Waals wegenvignet is geen structurele maatregel

De Waalse minister Michel Daerden (PS) wil een wegenvignet invoeren alleen in het Waalse gewest. Voor de Walen zou dit een nuloperatie worden omdat in ruil de radiotaks wordt afgeschaft, maar Vlamingen zouden jaarlijks 25 moeten betalen voor een zelfklever op de ruit van hun wagen. Met zijn voorstel wil Daerden blijkbaar op een makkelijke manier geld in het laatje krijgen. Groen! dringt aan op een structurele maatregel om het verbruik van brandstof en de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Groen! wil een slimme kilometerheffing voor vrachtwagens in heel België. Als vrachtwagens per kilometer betalen en op termijn ook meer als ze rijden in de spits en op heel drukke wegen, dan krijgen we positieve effecten voor het milieu en het klimaat.

De Vlaamse regering wordt nu wel in snelheid genomen door de Waalse. In Vlaanderen is men al maanden aan het studeren, maar zonder enig concreet resultaat. Allicht omdat er geen consensus is binnen de Vlaamse regering. En dan doet men maar liever niets. Groen! heeft dit reeds aangeklaagd voor de vakantie (zie persconferentie 20 juni 2005) en gevraagd dat men snel werk zou maken van de invoering van een kilometerheffing zoals in Duitsland. Door het getalm van de Vlaamse regering rijden buitenlandse vrachtwagens op onze wegen nog altijd gratis rond, terwijl onze vrachtwagens wel moeten betalen in veel andere Europese landen. Het is vooral ook een gemiste kans voor het milieu. Een kilometerheffing voor vrachtwagens kan er voor zorgen dat er minder gereden wordt met vrachtwagens en dat makkelijker gekozen wordt voor vervoer over het water of per spoor. Groen! wil de kilometerheffing voor vrachtwagens compenseren door een afschaffing van het bestaand eurovignet en de vermindering van de verkeersbelasting. Een kilometerheffing zit ook in de lijn van de Europese plannen, terwijl een vignet wellicht op forse Europese bezwaren kan rekenen. Uit een Nederlandse studie blijkt dat een slimme kilometerheffing niet enkel de uitstoot van vervuilende producten drastisch vermindert maar ook dat het brandstofverbruik door het vrachtverkeer daalt met meer dan 30%. Groen! dringt aan op snel overleg tussen de drie gewesten om tot een gezamenlijk systeem te komen. Een vignet alleen in Wallonië is onzinnig. En door een regeling waarbij Vlamingen niet moeten betalen en Walen wel, gaat men het dossier communautair verzieken. Dit soort spielereien kunnen we missen als kiespijn. Een doordacht initiatief van de drie gewesten samen en dan in eerste instantie voor vrachtwagens, conform de Europese plannen, is wel dringend nodig. Groen! wil dat de Vlaamse ministers Van Brempt en Peeters daar nu eindelijk eens werk van maken.