Citroën C SportLounge: de nieuwe kijk op plezierig autorijden
(9/13/2005)
Citroën komt tijdens de Internationale Autotentoonstelling van 2005
in Frankfurt met een werelddebuut, namelijk met de nieuwe
interpretatie van 'grand tourisme', in het kielzog van de nieuwe
trends in rijplezier.
De origineel vormgegeven conceptcar C-SportLounge combineert de kracht
en aërodynamica van het exterieur met een als cockpit ingericht
interieur en comfort voor drie medepassagiers. Sportief autorijden en
hoge interieurkwaliteit gaan bij de C SportLounge hand in hand. De C
SportLounge onderscheidt zich door een optimaal aërodynamisch design.
De lange dakglooiing en de aandacht voor detail versterken de klasse
en de elegantie. De vloeiende lijnen worden benadrukt door twee
horizontale chromen lijsten, waarvan er één door het midden loopt en
de ander de motorkap tot aan de bovenkant van de koplampen volgt. De
enorme grootte, benadrukt door de goed gevormde wielkasten en de
aluminium 20â velgen verraden de kracht en het vermogen van de C
SportLounge.
Optimale aërodynamica
Extra aandacht werd besteed aan de aërodynamische vloeiende lijnen,
die voor Citroën zo kenmerkend zijn. De Cx-waarde bedraagt 0,26 en de
lift achter 0,02. Naast de styling die de luchtstromen duidelijk
verbetert, dragen de volgende technische voorzieningen ook aan dit
resultaat bij:
* Luchtinlaten aan beide zijden van de voorbumper. Hierdoor ontstaat
een luchtstroom door de voorste wielkasten, met als gevolg een
extra effect op de stroomlijn.
* Een elektromechanisch systeem aan de achterzijde van het dak, dat
bestaat uit micro-elektromechanische systemen (MEM's). Hiermee
wordt een aërodynamisch vlak bewerkstelligd door het opwekken van
luchtstromen, waardoor bij hoge snelheden de luchtweerstand en de
stabiliteit van de auto aanzienlijk worden verbeterd.
* Een omgekeerde spoiler onderaan de achterzijde van de auto. Deze
omgekeerde spoiler wordt door cilinders ingesteld en zorgt bij
hoge snelheden voor meer neerwaartse druk en betere stabiliteit
van het voertuig. Hij heeft drie standen:
- de âneutraleâ stand, geïntegreerd in de vormgeving van de
achterkant, als de auto stilstaat of in de stad rijdt
- de stand voor snelheden boven 90 km/h, voor optimale
luchtweerstand en neerwaartse druk
- de stand tijdens noodstops voor meer neerwaartse druk. Hierdoor
blijft de auto bij noodstops stabieler.
* Het gestroomlijnde onderstel zorgt voor een optimale luchtstroom
onder de auto, met als resultaat onder meer minder luchtweerstand.
Doordat de lucht op deze wijze wordt afgevoerd, wordt het rijden
met de C SportLounge economischer en dynamischer, en wordt het
milieu gespaard.
Dynamisch en milieuvriendelijk
Deze conceptcar kan worden voorzien van benzine- of HDi-dieselmotoren
met roetfilter, met een vermogen van 140 pk tot 200 pk. Deze motoren
worden gekoppeld aan een automatische zesversnellingsbak. De
bestuurder kan met de peddels achter het stuur de versnellingsbak met
de hand bedienen.
Uitnodiging tot reizen
De bestuurdersplaats is ontworpen voor meer rijplezier. De bestuurder
bevindt zich in een authentieke cockpit die zich tussen de
middenconsole en de ruime, gebogen deur bevindt. Deze indruk wordt
versterkt door de vormgeving en de plaatsing van het
instrumentenpaneel: een navigatiescherm recht voor de bestuurder, een
startknop in het plafond en aluminium bedieningsknoppen voor de
gescheiden airconditioning op de middenconsole, afgedekt met
doorzichtig geel materiaal.
Er zijn vier eenvoudig te herkennen displaygedeeltes:links van het
stuurwiel: temperatuurmeters en de snelheidsmeter met twee schalen en
naalden;rechts van het stuurwiel: toerenteller en informatie over de
airconditioning;midden op het stuur: stand van de automatische
transmissie;voorportieren: twee touchscreens, binnen handbereik van de
bestuurder en de voorpassagier, displayinformatie van de telefoon,
audio- en navigatiesystemen en pocket-pc-functies.
De passagier kan ook gebruikmaken van multimediafuncties zoals
DVD-speler en spellen. Door de enigszins verhoogde rijpositie heeft de
bestuurder een goede comfortabele en veilige ooghoogte, een
sportievere zitpositie voor meer rijplezier is echter ook mogelijk. De
stoel van de bestuurder en de middenconsole zijn uit één geheel
vervaardigd. Binnen handbereik bevinden zich, ongeacht de stand van de
stoel, de automatische versnellingsbak en de bedieningsknoppen van de
airconditioning.
De bestuurdersstoel is zo geplaatst, dat de bestuurder zich
tegelijkertijd op de weg en op het stuurwiel met de bedieningsknoppen
en peddels voor het schakelen kan concentreren.
Comfortabel reizen
Met de tegengesteld openende achterdeuren biedt de C SportLounge voor
een voertuig van dit type een onverwacht ruime instap. De deuren gaan
samen met de middelste stijl open tot een hoek van 87º.
De bestuurder en de passagiers zitten op vier afzonderlijke stoelen,
bekleed met bronskleurig leer, met geïntegreerde veiligheidsgordels.
Hierdoor reizen zij comfortabel in een interieur dat lijkt op dat van
een straaljager. De met leer beklede deurpanelen en de vloer dragen
bij aan de weelderige aanblik van het interieur. De zuivere lijnen van
het dashboard worden voortgezet in de deurpanelen en vinden we ook
terug in de stoelen.
De middenconsole deelt het interieur in afzonderlijke delen. Het
glazen panoramische dak is in vieren verdeeld om de individuele
zitplaatsen te markeren. De brede voorruit en de hoge zijramen bieden,
samen met het panoramische dak, het gevoel van rijden in de open
lucht. De verfijning van het interieur wordt verder geaccentueerd door
het gefilterde licht van de LED-lampjes in de armleuningen.
In de opvallend grote kofferruimte kan op comfortabele wijze de bagage
voor lange reizen worden opgeborgen. Het originele ontwerp en de
dynamische, prestigieuze verschijning geven duidelijk de 'grand
tourisme'-ambitie van de C SportLounge weer.