AutoRai

Citroën C SportLounge: de nieuwe kijk op plezierig autorijden

(9/13/2005)

Citroën komt tijdens de Internationale Autotentoonstelling van 2005 in Frankfurt met een werelddebuut, namelijk met de nieuwe interpretatie van 'grand tourisme', in het kielzog van de nieuwe trends in rijplezier.
De origineel vormgegeven conceptcar C-SportLounge combineert de kracht en aërodynamica van het exterieur met een als cockpit ingericht interieur en comfort voor drie medepassagiers. Sportief autorijden en hoge interieurkwaliteit gaan bij de C SportLounge hand in hand. De C SportLounge onderscheidt zich door een optimaal aërodynamisch design. De lange dakglooiing en de aandacht voor detail versterken de klasse en de elegantie. De vloeiende lijnen worden benadrukt door twee horizontale chromen lijsten, waarvan er één door het midden loopt en de ander de motorkap tot aan de bovenkant van de koplampen volgt. De enorme grootte, benadrukt door de goed gevormde wielkasten en de aluminium 20â velgen verraden de kracht en het vermogen van de C SportLounge.

Optimale aërodynamica
Extra aandacht werd besteed aan de aërodynamische vloeiende lijnen, die voor Citroën zo kenmerkend zijn. De Cx-waarde bedraagt 0,26 en de lift achter 0,02. Naast de styling die de luchtstromen duidelijk verbetert, dragen de volgende technische voorzieningen ook aan dit resultaat bij:

* Luchtinlaten aan beide zijden van de voorbumper. Hierdoor ontstaat een luchtstroom door de voorste wielkasten, met als gevolg een extra effect op de stroomlijn.

* Een elektromechanisch systeem aan de achterzijde van het dak, dat bestaat uit micro-elektromechanische systemen (MEM's). Hiermee wordt een aërodynamisch vlak bewerkstelligd door het opwekken van luchtstromen, waardoor bij hoge snelheden de luchtweerstand en de stabiliteit van de auto aanzienlijk worden verbeterd.
* Een omgekeerde spoiler onderaan de achterzijde van de auto. Deze omgekeerde spoiler wordt door cilinders ingesteld en zorgt bij hoge snelheden voor meer neerwaartse druk en betere stabiliteit van het voertuig. Hij heeft drie standen:

- de âneutraleâ stand, geïntegreerd in de vormgeving van de achterkant, als de auto stilstaat of in de stad rijdt
- de stand voor snelheden boven 90 km/h, voor optimale luchtweerstand en neerwaartse druk

- de stand tijdens noodstops voor meer neerwaartse druk. Hierdoor blijft de auto bij noodstops stabieler.

* Het gestroomlijnde onderstel zorgt voor een optimale luchtstroom onder de auto, met als resultaat onder meer minder luchtweerstand. Doordat de lucht op deze wijze wordt afgevoerd, wordt het rijden met de C SportLounge economischer en dynamischer, en wordt het milieu gespaard.



Dynamisch en milieuvriendelijk
Deze conceptcar kan worden voorzien van benzine- of HDi-dieselmotoren met roetfilter, met een vermogen van 140 pk tot 200 pk. Deze motoren worden gekoppeld aan een automatische zesversnellingsbak. De bestuurder kan met de peddels achter het stuur de versnellingsbak met de hand bedienen.

Uitnodiging tot reizen
De bestuurdersplaats is ontworpen voor meer rijplezier. De bestuurder bevindt zich in een authentieke cockpit die zich tussen de middenconsole en de ruime, gebogen deur bevindt. Deze indruk wordt versterkt door de vormgeving en de plaatsing van het instrumentenpaneel: een navigatiescherm recht voor de bestuurder, een startknop in het plafond en aluminium bedieningsknoppen voor de gescheiden airconditioning op de middenconsole, afgedekt met doorzichtig geel materiaal.

Er zijn vier eenvoudig te herkennen displaygedeeltes:links van het stuurwiel: temperatuurmeters en de snelheidsmeter met twee schalen en naalden;rechts van het stuurwiel: toerenteller en informatie over de airconditioning;midden op het stuur: stand van de automatische transmissie;voorportieren: twee touchscreens, binnen handbereik van de bestuurder en de voorpassagier, displayinformatie van de telefoon, audio- en navigatiesystemen en pocket-pc-functies.

De passagier kan ook gebruikmaken van multimediafuncties zoals DVD-speler en spellen. Door de enigszins verhoogde rijpositie heeft de bestuurder een goede comfortabele en veilige ooghoogte, een sportievere zitpositie voor meer rijplezier is echter ook mogelijk. De stoel van de bestuurder en de middenconsole zijn uit één geheel vervaardigd. Binnen handbereik bevinden zich, ongeacht de stand van de stoel, de automatische versnellingsbak en de bedieningsknoppen van de airconditioning.

De bestuurdersstoel is zo geplaatst, dat de bestuurder zich tegelijkertijd op de weg en op het stuurwiel met de bedieningsknoppen en peddels voor het schakelen kan concentreren.

Comfortabel reizen
Met de tegengesteld openende achterdeuren biedt de C SportLounge voor een voertuig van dit type een onverwacht ruime instap. De deuren gaan samen met de middelste stijl open tot een hoek van 87º.

De bestuurder en de passagiers zitten op vier afzonderlijke stoelen, bekleed met bronskleurig leer, met geïntegreerde veiligheidsgordels. Hierdoor reizen zij comfortabel in een interieur dat lijkt op dat van een straaljager. De met leer beklede deurpanelen en de vloer dragen bij aan de weelderige aanblik van het interieur. De zuivere lijnen van het dashboard worden voortgezet in de deurpanelen en vinden we ook terug in de stoelen.

De middenconsole deelt het interieur in afzonderlijke delen. Het glazen panoramische dak is in vieren verdeeld om de individuele zitplaatsen te markeren. De brede voorruit en de hoge zijramen bieden, samen met het panoramische dak, het gevoel van rijden in de open lucht. De verfijning van het interieur wordt verder geaccentueerd door het gefilterde licht van de LED-lampjes in de armleuningen.

In de opvallend grote kofferruimte kan op comfortabele wijze de bagage voor lange reizen worden opgeborgen. Het originele ontwerp en de dynamische, prestigieuze verschijning geven duidelijk de 'grand tourisme'-ambitie van de C SportLounge weer.