Ingezonden persbericht
Automobilist wil puntenrijbewijs tegen agressie in het verkeer
Meer dan de helft van de Nederlandse automobilisten ziet de invoering van het puntenrijbewijs als meest effectief middel om agressie in het verkeer aan te pakken.
Dit komt naar voren uit de vijfde editie van Het Nationale Automobilisten Onderzoek van YPCA (Your Personal Call Assistant) dat deze week uitkomt. Dit representatieve onderzoek naar de Nederlandse automobilist werd in juni en juli van dit jaar uitgevoerd door YPCA in samenwerking met De Vos & Jansen Marktonderzoek.
Als de respondenten het zelf als verantwoordelijk Minister van Verkeer voor het zeggen zouden hebben om agressie in het verkeer aan te pakken is 'het puntenrijbewijs' de populairste maatregel met 52,4%. Daarnaast worden 'goed rijgedrag belonen' (45,6%), 'meer controles' (34,6%) en 'hogere boetes' (30,3%) als populaire maatregelen genoemd. Campagne voeren tegen agressief rijgedrag wordt als een minder effectief middel beschouwd (22,5%). Het ministerie van Verkeer en Waterstaat startte vorige week onder het motto "I love verkeersregels" met een grote reclamecampagne die agressief rijgedrag moet gaan terugdringen.
Uit het onderzoek komt bovendien naar voren dat bijna driekwart van de Nederlandse automobilisten zichzelf wel eens schuldig maakt aan agressief rijgedrag. Zo rijdt 53,6% van de respondenten wel eens te hard. Jonge bestuurders komen uit het onderzoek naar voren als de ergste hardrijders. In deze leeftijdscategorie geeft ruim 70 procent toe zich niet aan de maximum snelheid te houden.
In de vijfde editie van Het Nationale Automobilisten Onderzoek konden weggebruikers ook aangeven aan welk gedrag ze zich het meest ergeren. Driekwart van de ondervraagden geeft hierbij aan 'bumperkleven' als het meest ergerlijk te ervaren, gevolgd door 'gevaarlijk inhalen' (59,5%) en 'onnodig links rijden' (53,6%).
In Het Nationale Automobilisten Onderzoek, dat 3 keer per jaar wordt uitgevoerd, komen diverse thema's over mobiliteit aan bod. Centraal staan zaken als de fileproblematiek, tijdsbesteding in de auto, rijgedrag, verkeersinformatie en het gebruik van communicatie- en informatiediensten onderweg.
YPCA (Your Personal Call Assistant) is een snel groeiend en innovatief bedrijf op het gebied van telefonische dienstverlening. YPCA biedt een uitgebreid pakket diensten specifiek afgestemd op de (auto)mobiele beller, waaronder 'Eileen' de persoonlijke assistente voor onderweg.
-
Noot voor de redactie (