Verbond van Verzekeraars

Is vorstschade in fruitteelt verzekerbaar?

Minister Veerman (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) wil een verzekering tegen vorstschade in de fruitteelt. In antwoord op Kamervragen van Atsma en Mastwijk (beiden CDA) noemt hij het gewenst dat het bedrijfsleven een structurele oplossing bewerkstelligt. Een dergelijke verzekering zal door marktpartijen zelf moeten worden opgezet, aldus Veerman, maar de vraag is of die marktpartijen daar wel brood in zien.

Gert-Jan van Dijk, Onderlinge Fruittelers
Hagelverzekeringsmaatschappij OFH/afdeling Hagel van het Verbond: Het gaat er niet om of er brood in zit, maar of het verzekeringstechnisch mogelijk is. Begrijp me goed, wij zijn absoluut niet tegen. Als er behoefte is aan dekking, moet worden geprobeerd dat te ondersteunen. Het grote probleem is echter dat áls vorstschade optreedt dat waarschijnlijk op grote schaal gebeurt. In het afgelopen voorjaar, in de nacht van 3 op 4 maart, vroor het plaatselijk meer dan 20 graden en de gevolgen waren enorm. Je praat dan niet over een paar bedrijven die worden getroffen, maar over honderd tot tweehonderd. Als je het vergelijkt met wateroverlast, is het verzekeren van vorstschade een heel ander verhaal. Wateroverlast, bijvoorbeeld na een wolkbreuk, is meestal lokaal, waardoor de schade beperkt blijft. Vorstschade heeft veel meer het karakter van alles of niks. Ik denk dat het uiteindelijk wel kan worden verzekerd, hoewel het niet makkelijk zal zijn. De motivatie is er, omdat Veerman de tegemoetkoming voor de telers die in maart zijn gedupeerd koppelt aan het opzetten van een verzekeringsdekking. De andere voorwaarde die Veerman stelt, dat telers zich voor vijf jaar verzekeren, leidt bij ons tot de vraag wat ze daarna doen. Continueren ze de verzekering of zeggen ze: ik heb aan de termijn voldaan, mijn uitkering is binnen en ik zie wel hoe het schip strandt. Daarnaast moet ons tijd worden gegund een buffer op te bouwen. Stel dat er volgend jaar een dekking wordt gerealiseerd en een jaar later krijgen we met een grote schade te maken. Dan is er te weinig buffer opgebouwd en betaalt elke teler als het ware zijn eigen schade. Al met al leven er nog veel vragen, maar dat wil nu niet zeggen dat een verzekering onmogelijk is.

Marco Simmers, woordvoerder Interpolis:
Wij nemen het risico niet mee in ons reguliere pakket. Het risico leent zich eigenlijk alleen maar voor een onderlinge oplossing. In de fruitsector is al een eigen onderlinge actief, de OFH, en het ligt voor de hand dat zij de leidende partij zijn in dit verhaal. Zeker omdat de OFH ook betrokken is bij de uitvoering van Aquapol (de Onderlinge Waarborgmaatschappij die het risico dekt van schade aan gewassen als gevolg van extreme regenval) hebben zij de kennis en kunde in huis. Ook als straks zou blijken dat het een verzekerbaar risico is, zal het in de onderlinge sfeer blijven. Ik verwacht niet dat vorstschade op de commerciële markt dekking zal vinden.

Siep Koning, Nederlandse Fruittelers Organisatie: Het risico is niet nieuw. Wij hebben vanaf begin 2000 gesproken over een calamiteitenverzekering voor de land- en tuinbouw. In 2002 is daar de verzekering tegen wateroverlast (Aquapol) uitgekomen, maar wij hebben altijd gezegd dat waterschade niet het belangrijkste was. Andere risicos zijn meer van belang en vorstschade is er één van. Veerman wil dat er een structurele oplossing komt en het zal u niet verbazen dat juichen wij toe. Uiteindelijk hebben wij er belang bij en dus zullen we actief met betrokken partijen kijken hoe we een verzekering in de markt kunnen zetten. Verzekeraars kunnen het initiatief nemen, maar wij zullen ook proberen verzekeraars zover te krijgen dat ze het risico willen dekken. Vanzelfsprekend hebben wij voor de uitspraak van Veerman al veelvuldig overleg gevoerd over de huidige schade die het gevolg is van de strenge vorst in maart. Dus hebben we ook al de nodige verkenningen uitgevoerd en op basis daarvan denken wij dat het haalbaar moet zijn om tot een verzekeringsdekking te komen. Hoe die er precies uit komt te zien en op welke termijn vind ik lastig in te schatten, maar gezien het karakter en ook de ervaringen bij het opzetten van Aquapol denken wij dat we de oplossing voornamelijk in de onderlinge hoek moeten zoeken. Ook hopen we dat het traject nu snel kan verlopen, mede door de ervaringen die bij Aquapol zijn opgedaan, maar laat wel helder zijn dat wij geen partijen uitsluiten. Als commerciële verzekeraars geïnteresseerd zijn, horen we dat graag.

Verzekerd!, september 2005