Is vorstschade in fruitteelt verzekerbaar?
Minister Veerman (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) wil een
verzekering tegen vorstschade in de fruitteelt. In antwoord op
Kamervragen van Atsma en Mastwijk (beiden CDA) noemt hij het gewenst
dat het bedrijfsleven een structurele oplossing bewerkstelligt. Een
dergelijke verzekering zal door marktpartijen zelf moeten worden
opgezet, aldus Veerman, maar de vraag is of die marktpartijen daar wel
brood in zien.
Gert-Jan van Dijk, Onderlinge Fruittelers
Hagelverzekeringsmaatschappij OFH/afdeling Hagel van het Verbond:
Het gaat er niet om of er brood in zit, maar of het
verzekeringstechnisch mogelijk is. Begrijp me goed, wij zijn absoluut
niet tegen. Als er behoefte is aan dekking, moet worden geprobeerd dat
te ondersteunen. Het grote probleem is echter dat áls vorstschade
optreedt dat waarschijnlijk op grote schaal gebeurt. In het afgelopen
voorjaar, in de nacht van 3 op 4 maart, vroor het plaatselijk meer dan
20 graden en de gevolgen waren enorm. Je praat dan niet over een paar
bedrijven die worden getroffen, maar over honderd tot tweehonderd. Als
je het vergelijkt met wateroverlast, is het verzekeren van vorstschade
een heel ander verhaal. Wateroverlast, bijvoorbeeld na een wolkbreuk,
is meestal lokaal, waardoor de schade beperkt blijft. Vorstschade
heeft veel meer het karakter van alles of niks.
Ik denk dat het uiteindelijk wel kan worden verzekerd, hoewel het niet
makkelijk zal zijn. De motivatie is er, omdat Veerman de
tegemoetkoming voor de telers die in maart zijn gedupeerd koppelt aan
het opzetten van een verzekeringsdekking. De andere voorwaarde die
Veerman stelt, dat telers zich voor vijf jaar verzekeren, leidt bij
ons tot de vraag wat ze daarna doen. Continueren ze de verzekering of
zeggen ze: ik heb aan de termijn voldaan, mijn uitkering is binnen en
ik zie wel hoe het schip strandt. Daarnaast moet ons tijd worden
gegund een buffer op te bouwen. Stel dat er volgend jaar een dekking
wordt gerealiseerd en een jaar later krijgen we met een grote schade
te maken. Dan is er te weinig buffer opgebouwd en betaalt elke teler
als het ware zijn eigen schade. Al met al leven er nog veel vragen,
maar dat wil nu niet zeggen dat een verzekering onmogelijk is.
Marco Simmers, woordvoerder Interpolis:
Wij nemen het risico niet mee in ons reguliere pakket. Het risico
leent zich eigenlijk alleen maar voor een onderlinge oplossing. In de
fruitsector is al een eigen onderlinge actief, de OFH, en het ligt
voor de hand dat zij de leidende partij zijn in dit verhaal. Zeker
omdat de OFH ook betrokken is bij de uitvoering van Aquapol (de
Onderlinge Waarborgmaatschappij die het risico dekt van schade aan
gewassen als gevolg van extreme regenval) hebben zij de kennis en
kunde in huis. Ook als straks zou blijken dat het een verzekerbaar
risico is, zal het in de onderlinge sfeer blijven. Ik verwacht niet
dat vorstschade op de commerciële markt dekking zal vinden.
Siep Koning, Nederlandse Fruittelers Organisatie:
Het risico is niet nieuw. Wij hebben vanaf begin 2000 gesproken over
een calamiteitenverzekering voor de land- en tuinbouw. In 2002 is daar
de verzekering tegen wateroverlast (Aquapol) uitgekomen, maar wij
hebben altijd gezegd dat waterschade niet het belangrijkste was.
Andere risicos zijn meer van belang en vorstschade is er één van.
Veerman wil dat er een structurele oplossing komt en het zal u niet
verbazen dat juichen wij toe. Uiteindelijk hebben wij er belang bij en
dus zullen we actief met betrokken partijen kijken hoe we een
verzekering in de markt kunnen zetten. Verzekeraars kunnen het
initiatief nemen, maar wij zullen ook proberen verzekeraars zover te
krijgen dat ze het risico willen dekken. Vanzelfsprekend hebben wij
voor de uitspraak van Veerman al veelvuldig overleg gevoerd over de
huidige schade die het gevolg is van de strenge vorst in maart. Dus
hebben we ook al de nodige verkenningen uitgevoerd en op basis daarvan
denken wij dat het haalbaar moet zijn om tot een verzekeringsdekking
te komen. Hoe die er precies uit komt te zien en op welke termijn vind
ik lastig in te schatten, maar gezien het karakter en ook de
ervaringen bij het opzetten van Aquapol denken wij dat we de oplossing
voornamelijk in de onderlinge hoek moeten zoeken. Ook hopen we dat het
traject nu snel kan verlopen, mede door de ervaringen die bij Aquapol
zijn opgedaan, maar laat wel helder zijn dat wij geen partijen
uitsluiten. Als commerciële verzekeraars geïnteresseerd zijn, horen we
dat graag.
Verzekerd!, september 2005
Verbond van Verzekeraars