Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, Melanie Schultz van Haegen, tijdens de opening van RIONED, op 8 september 2005 in Ede

"Kaderrichtlijn Water en Nationaal Bestuursakkoord Water - wat komt er op u af?"

Dames en heren,

Het verwoestende bezoek van de orkaan Katrina aan het vasteland van de VS heeft ons weer met de neus op de feiten gedrukt: de wereld wordt steeds natter. Hevige regens, afbrokkelende ijskappen en kusten die verdwijnen onder een stijgende zeespiegel illustreren het klimaat van de 21e eeuw. En in het bijzonder het klimaat van het laaggelegen, natte Nederland.

Deze veranderingen vroegen - na het jarenlang ophogen van dijken en wegpompen van water - om een koerswijziging. Terecht dan ook dat we onze - ooit zo succesvolle - strategie van `vechten tegen water' achter ons hebben gelaten en `leven met water' als motto hebben omarmd. Ruimte geven aan water is namelijk de enige manier om te voorkomen dat het water die ruimte vroeg of laat, met veel geweld, zelf opeist.

Dat is alleen geen gemakkelijke opgave. In onze Delta groeit namelijk ook de behoefte aan ruimte om te werken, te wonen en te recreëren. Het rood op de kaart van Nederland breidt zich uit. Zo bestond in 1970 nog 8 % van ons land uit bebouwd gebied, in 2000 was dit al 12 %. Dit oprukkende rood vraagt, samen met het oprukkende blauw van water, om een innovatieve aanpak. Het is de taak van planologen en projectontwikkelaars om - in het bijzonder in onze dichtbevolkte steden - functies slim met elkaar te combineren. En u, als provincies en gemeenten, vervult een sleutelrol als het gaat om ruimtelijke ordening. Gemeenten moeten het waterbeleid verankeren in hun bestemmingsplannen. Ik wil u oproepen om dat te doen en daarbij ook over de grenzen van u gemeente heen te kijken, want water trekt zich van die grenzen niets aan. Met de Watertoets heeft u hét instrument in handen om water en ruimte te integreren.

Dames en heren,

Door de radicale ommezwaai naar `leven met water' is het waterbeleid in een enorme stroomversnelling terechtgekomen. Dit beleid vormt de basis voor een Nederland waarin water en ruimte hand in hand gaan. Waterbeheer 21^e eeuw oftewel WB21 en het Nationaal Bestuursakkoord Water, kortweg NWB zijn succesformules van Hollandse bodem en Brussel heeft het rijtje aangevuld met de Kaderrichtlijn Water. Het doel van deze KRW is schoon en ecologisch gezond water. Het valt niet mee om aan deze Brusselse eisen te voldoen, maar we vergroten de kans op succes als we waterkwaliteitsmaatregelen combineren met het WB21 programma en het Nationaal Bestuursakkoord Water.

Het is duidelijk: aan beleid, plannen, ideeën en richtlijnen ontbreekt het niet. Maar het gaat er natuurlijk om wat we er uiteindelijk van terugzien in de praktijk. U, als gemeenten, provincies en waterschappen heeft daarin een belangrijke rol. U bent diegene die de stap moet zetten van papier naar praktijk en vormt daarmee een onmisbare schakel in de waterketen. En ik krijg de indruk dat u dat goed heeft begrepen. De 100 miljoen regeling die ik in het leven had geroepen om u een eindje op weg te helpen was binnen een paar dagen uitgeput, vooral door stedelijke waterprojecten. Fijn dat u zo enthousiast met dat geld aan de slag bent gegaan. Ik doe graag even een greep uit de omvangrijke verzameling projecten die binnen deze regeling het levenslicht zagen.

Om te beginnen laat Hoogeveen-Noord zien wat het woord integraal in de praktijk betekent. Ze slaan daar twee vliegen in één klap met hun zeven hectare grote waterbekken. Moerasplanten, zoals biezen en riet zuiveren daar het water. Waterkwaliteit en -kwantiteit in één project. Een andere noordelijke gemeente, Stadskanaal is een absolute koploper als het gaat om het ontlasten van het riool van regenwater. Ze gebruiken daar met succes een route van daken en wegen om regenwater af te voeren. En ook het Overijssel Rijssen-Holten is goed bezig als het om de afvoer van water gaat. Ondergrondse infiltratiebuizen moeten de bewoners van deze gemeente beschermen tegen natte voeten.

Dames en heren,

Er gebeurt dus al heel veel op watergebied, maar het kan en moet beter. Uit een enquête van de VNG blijkt dat water een nog prominentere plek op de gemeentelijke agenda verdient. 40 % van de gemeenten nemen watermaatregelen, een behoorlijk aandeel, maar het doel is natuurlijk om de 100% te halen. En dan moeten we wel duidelijk in beeld hebben wat er moet gebeuren en dat hebben we helaas nog niet. Dat laat de VNG in 2006 zien met een gedetailleerd overzicht van de stedelijke wateropgave en alle bijbehorende kosten. Dit overzicht hebben we ook hard nodig voor de Kaderrichtlijn Water en het stroomgebiedbeheersplan dat we daarvoor gaan maken en dat in 2009 klaar moet zijn. In dat plan staat wat wij - rijk, gemeenten, waterschappen en provincies - tot 2015 gaan doen om de waterkwaliteit op orde te krijgen. Maar zo'n overzicht maken kan de VNG niet alleen. Met mijn stimuleringsprogramma voor gemeenten zorg ik voor extra mankracht die we nodig hebben om deze taak te volbrengen. En ook u zult uw steentje moeten bijdragen door aan te geven hoe de vlag er in uw gemeente bij hangt. Mijn tweede verzoek aan u is om te samenwerkingsbanden met andere overheden die bezig zijn met water, dus het Rijk, provincies en waterschappen, stevig aan te halen. En terwijl het VNG-overzicht nog in de maak is kunt u ook al binnen uw eigen muren aan slag door in te zetten op de volgende vier dingen.

Ten eerste moeten we het risico op overstromingen terugdringen. En u voelt `m al aankomen, dat kan alleen door ruimte te bieden aan water, dus zorgen voor goede opvang en afvoer van overtollig water.

Daarnaast vraagt de riolering onze aandacht. De rioleringsatlas van RIONED laat zien dat gemeenten hard bezig met het doen van vervanginginvestering. Erg mooi natuurlijk, maar het probleem is dat de extra eisen aan het riool die de Kaderrichtlijn Water en WB21 met zich meebrengen niet zijn meegenomen. Ik wil u, gemeenten, oproepen om ook deze eisen mee te nemen in uw rioleringsplannen en milieubeleid.

Het riool komt vooral in de problemen bij hevige regenval. Een ruimer jasje is geen sluitend antwoord op dit vraagstuk. En daarmee ben ik aangeland bij het derde deel van de stedelijke wateropgave. We moeten er voor zorgen dat overtollig water via een andere systeem dan het riool wordt afgevoerd, met een ander woord afkoppelen. Dit is ook goed voor de kwaliteit van het water, omdat we zo voorkomen dat ongezuiverd water in rivieren en kanalen terechtkomt. Een prettige bijkomstigheid met oog op de Kaderrichtlijn. Ik begrijp dat dit kosten met zich mee brengt, maar ik wil benadrukken dat deze investeringen zichzelf op de lange termijn zeker terug betalen.

Ten vierde zorgt grondwater op veel plekken in Nederland voor natte voeten. Vaak is dat onnodig. Door bij nieuwbouwprojecten beter rekening te houden met grondwater kan een hoop ellende worden voorkomen. Toch is grondwater vaak een ondergeschoven kindje bij nieuwbouw. Zo werd er in Leidschenveen pas nagedacht over grondwater toen de kelders van huizen onder water stonden.

Dames en heren,

U staat dus voor een behoorlijke opgave en als oud-wethouder besef ik maar al te goed dat u ook genoeg andere dingen te doen heeft. Maar volgens mij bent u prima in staat om deze taak met succes te volbrengen - zeker als u hiervoor straks met het verbreed rioolrecht een extra instrument in handen heeft. De associatie met `meer blauw op straat ligt voor de hand', maar in ons geval gaat het om minder blauw in de straat. Dat is het doel. De enorme lijst aan initiatieven die de afgelopen jaren is ontstaan - de projecten in Stadskanaal, Hoogeveen en Rijssen-Holten zijn hier slechts een fractie van - laat zien dat u bij dit doel bent aangesloten. Ik reken dus op u!

Dank u wel.