Ingezonden persbericht


Persbericht

Financiële managers te intern georiënteerd volgens onderzoek van Cartesis ~ nieuwe regelgevingen dwingen bedrijven de externe informatievoorziening de verbeteren ~

13 september 2005 - Financiële managers profiteren nauwelijks van hun interne performance management-oplossingen, zo blijkt uit onderzoek van BPM-specialist Cartesis. Het onderzoek, gehouden onder financiële directies van de 350 grootste bedrijven aan de Londen Stock Exchange (FTSE 350), toont aan dat de meeste van hen zich te sterk concentreren op interne processen en planning. Hoewel dit een belangrijke basis vormt voor performance management, betekent dit dat veel organisaties compliance-eisen, cruciale externe factoren en belanghebbenden negeren.

De introductie van nieuwe regelgevingen zoals de Operating and Financial Review (OFR) in Groot-Brittannië - die zeer waarschijnlijk ook invloed zal hebben op Europese bedrijven- betekent dat voorspellingen van de bedrijfsprestaties wettelijk verplicht worden gesteld. Ondernemingen moeten de noodzaak inzien van externe informatievoorziening over bedrijfsprestaties, om het vertrouwen van belanghebbenden en toekomstige investeringen veilig te stellen. Het negeren van deze noodzaak zal negatieve gevolgen hebben voor compliance, corporate governance en de relatie met aandeelhouders.

Volgens het onderzoek van Cartesis* zijn de drie belangrijkste motivaties om te investeren in performance management: ondersteuning van dagelijkse besluitvorming (84%), ontwikkeling van een langetermijnstrategie (73%) en vat krijgen op de organisatie (69%). Slechts eenderde van de respondenten ziet externe rapportage over prestaties als een voordeel van performance management. Daarnaast gelooft geen van de ondervraagden dat investeringen in performance management bijdragen aan een verbetering van corporate governance of het uitdragen van prestaties.

Het feit dat zestig procent van de ondervraagden toegeeft geen officiële benchmark ten opzichte van concurrenten uit te voeren, onderstreept het gebrek aan externe oriëntatie bij veel financiële managers.

"In een wereld die gedomineerd wordt door corporate governance, kunnen bedrijven het zich niet veroorloven om zo intern georiënteerd te zijn", aldus James Fisher, Marketing Director bij Cartesis. "Interne financiële rapportage is enkel het topje van de ijsberg als het gaat om het inzicht dat buitenstaanders nodig hebben om investeringen en prestaties te kunnen beoordelen. Bedrijven die hun bedrijfsprestaties serieus nemen en bovendien verplicht zijn om aan regelgevingen zoals OFR en Europese standaarden te voldoen, moeten veel verder gaan dan het uitbrengen van interne financiële rapportage. Verbetering van corporate governance, wat weer zorgt voor compliance, zou bovenaan de agenda van elke organisatie moeten staan. Door transparantie en controleerbaarheid naar buiten toe sterk te vergroten kunnen belanghebbenden zich baseren op volledige en betrouwbare gegevens."

"Binnen afzienbare tijd zullen bedrijven door de wet verplicht zijn om deze informatie vrij te geven. Het is echter belangrijk om te realiseren dat compliance niet alleen een last hoeft te zijn, maar ook kan zorgen voor concurrentievoordeel", concludeert Fisher.


* onderzoek uitgevoerd door FT Research

(432 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Cartesis
Cartesis is een wereldwijde softwareleverancier die bedrijven betrouwbare oplossingen biedt om hun financiële en operationele prestaties te sturen. Cartesis voorziet haar klanten van controle en inzicht die zij nodig hebben om te kunnen inspelen op de snel veranderende marktomstandigheden. Met de recente overname van INEA Corporation, biedt Cartesis geavanceerde planning- en forecasting-mogelijkheden, met de beste oplossing voor financiële consolidatie en compliance. Hiermee creëert Cartesis een geïntegreerde benadering van business performance management.

Eén op de vijf bedrijven uit de Fortune Global 100 vertrouwt op Cartesis' krachtige technologie die complexe informatie, processen en mensen samenbrengt in één datamodel, dat snel en consistent over meerdere geografische en business segmenten kan worden toegepast. Het hoofdkantoor van Cartesis is gevestigd in Parijs. Verder heeft het bedrijf kantoren in Brussel, Frankfurt, Londen, Norwalk (CT), Tokyo en Utrecht. Cartesis heeft ruim 1300 klanten en een uitgebreid partnernetwerk verspreid over 44 landen wereldwijd. Kijk voor meer informatie op: www.cartesis.com

###

De genoemde merken en commerciële namen zijn eigendom van hun respectieve houders.

Voor verdere persinformatie of fotomateriaal, kunt u contact opnemen met Rian de Wit van LEWIS, het IT PR bureau: Tel: +31 (0)40 235 46 00
E-mail: riand@lewispr.com
http://www.lewispr.com

Voor meer informatie over Cartesis, kunt u contact opnemen met James Fisher: Tel: + 44 (0)20 7031 1121
E-mail: jfisher@cartesis.com
http://www.cartesis.com

LEWIS - Global Public Relations

Hoevenweg 23
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com

Financial Times - Top 20 Best Places to Work, 2004 PRWEEK UK - Top ten all-sector agency, 2004
PRWEEK US - Fastest climbing technology agency, 2004 PRSA - Campaign award winner, 2003
Marketing - PR Agency of the year finalist, 2003