Nuon

PERSVERKLARING

Amsterdam, 13 september 2005

Onjuiste schatting ontwikkeling aantal Nuon-klanten in Het Financieele Dagblad

Het aantal elektriciteitsklanten van Nuon in Nederland is in het afgelopen jaar fors minder gedaald dan blijkt uit berekeningen, die vandaag door Het Financieele Dagblad zijn gepubliceerd. De krant schrijft vandaag dat Nuon "het afgelopen jaar naar schatting 12,5% van zijn elektriciteitsklanten heeft verloren".

De onderneming beschouwt op dit moment het bekendmaken van gedetailleerde klantaantallen als concurrentiegevoelige informatie en maakt deze niet bekend.

Naar aanleiding van de publicatie vandaag in Het Financieele Dagblad, maakt Nuon bekend dat het aantal elektriciteitsklanten in Nederland over de afgelopen twaalf maanden met circa 4% is gedaald.

De in de krant gepubliceerde aannames, gaan voorbij aan het feit dat Nuon in het eerste halfjaar van 2005 een veel groter deel van de eigen elektriciteitsproductie rechtstreeks heeft aangewend voor eigen klanten en niet aan de markt heeft verkocht. Nuon meldt dit gegeven in haar gisteren gepubliceerde halfjaarbericht. Hierdoor viel de externe omzet lager uit dan in de vergelijkbare periode van 2004. Dit hangt samen met de inmiddels volledig doorgevoerde integratie van de elektriciteitscentrales van voormalig Reliant, die Nuon in 2003 heeft overgenomen.