Ingezonden persbericht


Persbericht: Socratos bereikt 1 miljoen mijlpaal

's-Hertogenbosch, 13 september 2005 - Socratos, de enterprise applicatie voor online marktonderzoek, heeft haar eerste mijlpaal bereikt. Sinds de introductie van Socratos in april, werden inmiddels meer dan 1 miljoen uitnodigingen voor online marktonderzoek verstuurd. Gezien het huidige groeitempo verwacht Socratos dat ook de 2 miljoen mijlpaal snel bereikt zal worden.

GROTE VERSCHILLEN IN RESPONS
Door de vele online marktonderzoeken dat Socratos verwerkt voor verschillende opdrachtgevers, is het mogelijk om betrouwbare marktgemiddelden te berekenen. De 1 miljoen uitnodigingen resulteerden in ongeveer 229.000 enquête starts (23%). Ongeveer 175.000 enquêtes werden volledig afgemaakt door personen die binnen de doelgroep van de verschillende onderzoeken vielen (18%).

20 minuten) daalt het responspercentage vaak tot onder de 10%.

Enkele vuistregels voor de lengte van een webvragenlijst:
* optimale lengte is maximaal 11 minuten.

* (hoge respons / hoge kwaliteit data)

* na 15 minuten begint de aandacht te verslappen.
* (respons daalt / kwaliteit data daalt)

* na 21 minuten haakt men massaal af.

* (lage respons / lage kwaliteit data)

Goed onderhoud van online panels is een absolute noodzaak. Gemiddeld veroudert 10% van de e-mail adressen per jaar. Socratos biedt uitgebreide oplossingen voor het automatisch opschonen van verouderde adressen of inactieve panelleden. Daarnaast bevat Socratos meerdere functies om een interactief contact met panelleden te vereenvoudigen.

ONLINE RESPONDENT IS NIEUWSGIERIG EN SNEL
Uit eigen onderzoek blijkt dat nieuwsgierigheid één van de belangrijkste drijfveren is om aan online onderzoek deel te nemen. Voor ongeveer een kwart van de deelnemers aan online onderzoek is dit de belangrijkste reden. Dit wordt ook ondersteund door het feit dat van de personen die een webenquête niet afmaken, verreweg het grootste deel blijft steken bij vraag 1. Het lijkt er op dat zij alleen komen voor een 'sneak preview'.

Online respondenten reageren erg snel op oproepen tot deelname. Bij de meeste projecten is 50% van de benodigde respons vaak al na 8 uur binnen. Slechts 5% reageert pas na 3 dagen of later. Een stijgende breedbandpenetratie en een toenemend gebruik van webmail (bijv. Hotmail of Gmail) zorgen ervoor dat respondenten uitnodigingen voor online marktonderzoek nagenoeg direct onder ogen krijgen.

Een opvallend verschijnsel is dat Socratos overdag kleine pieken in de deelname waarneemt vlak voor het begin van de werkdag, voor de lunch en voor het einde van de werkdag. Dit kan verklaard worden door personen die vanaf de werkplek behoefte hebben aan afleiding en daarom de tijd doden door deel te nemen aan online onderzoek.

OVER SOCRATOS
Socratos is een enterprise applicatie service voor het uitvoeren van online marktonderzoek. Bedrijven, organisaties en overheden waarvoor het uitvoeren van (online) marktonderzoek van vitaal belang is, verkrijgen met Socratos een direct te gebruiken totaaloplossing. Via deze oplossing wordt het gehele online onderzoeksproces van begin tot eind via het web uitgevoerd en gemanaged. Socratos onderscheidt zich door haar vele gebruiksmogelijkheden, schaalbaarheid en gebruiksgemak. Socratos is een product van Ematic Interactive.

OVER EMATIC INTERACTIVE
Ematic Interactive is gespecialiseerd in de ontwikkeling van interactieve web oplossingen op basis van het open source platform. Daarbij concentreert de dienstverlening zich vooral op het leidende open source platform LAMP (Linux, Apache, MySQL en PHP). Een moderne hosting infrastructuur die geheel in eigen beheer is zorgt dat innovaties van klanten geheel tot hun recht komen. De klanten van Ematic Interactive bevinden zich in de agrarische sector, automotive industrie, bouw, food, makelaardij, overheid en zakelijke dienstverlening. De (open source) oplossingen die ontwikkeld worden liggen daarbij vooral op het gebied van customer intelligence, online communities, extranet en interactieve web oplossingen.