Provincie Limburg

Samenwerkingsovereenkomst Maaslijn getekend Maandag 12 september hebben de Provincie Limburg, het Knooppunt

Arnhem-Nijmegen en de Provincie Noord-Brabant in een samenwerkingsovereenkomst vastgelegd hoe zij na decentralisatie de spoorlijn Roermond Nijmegen (Maaslijn) zullen gaan exploiteren. Gedeputeerde M. Vestjens van de Provincie Limburg: De Maaslijn wordt een belangrijk onderdeel van het nieuwe intermodale vervoerssysteem in Limburg. Dit systeem voorziet in een optimale afstemming tussen trein, bus en collectief vraagafhankelijk vervoer.

Het Rijk is al geruime tijd met de betrokken overheden in overleg over decentralisatie van de zogenaamde contractsectorlijnen. De Maaslijn (spoorlijn Roermond-Nijmegen) behoort tot deze lijnen. De Maaslijn loopt over het grondgebied van het Knooppunt Arnhem Nijmegen (KAN) en de provincies Noord-Brabant en Limburg. Voor de zomer hebben het KAN en de provincies Noord Brabant en Limburg aan de Minister van Verkeer en Waterstaat laten weten in te kunnen stemmen met decentralisatie van de Maaslijn. Dit om te voorkomen dat op de Maaslijn bezuinigd zou gaan worden. Maandag 12 september werd hiervoor in Venlo de samenwerkingsovereenkomst getekend.

Maaslijn ook van groot belang voor KAN
Volgens de portefeuillehouder Verkeer en Vervoer van het KAN, de heer J. Walraven, is de Maaslijn ook van groot belang voor het KAN, vooral voor de universiteits- en kennisstad Nijmegen. De Radboud Universiteit Nijmegen en het UMC St Radboud liggen op loopafstand van het station Heyendaal. Jaarlijks maken duizenden werknemers, studenten en bezoekers gebruik van dit station. Ook veel doorgaande reizigers maken gebruik van de Maaslijn. Ze stappen in Nijmegen over op de intercity naar Arnhem en de Randstad. De Maaslijn is een belangrijk onderdeel van RegioRail KAN. Daarom zijn wij als KAN blij met de mogelijkheden die de decentralisatie ons biedt.

Overdracht bevoegdheden Noord-Brabant aan Limburg Met het resultaat van de onderhandelingen, zoals nu vastgelegd in de overeenkomst, zijn alle partijen tevreden. De afspraken over de dienstregeling zijn duidelijk en houden het niveau op peil. Ten behoeve van duidelijkheid en het inkorten van overlegstructuren heeft de provincie Noord-Brabant haar bevoegdheden voor de aanbesteding van de Maaslijn overgedragen aan de Provincie Limburg. Gedeputeerde E. Janse de Jonge van Brabant: Die overdracht leidt tot een win-win situatie voor alle partijen. Het KAN heeft meer zeggenschap over het openbaar vervoer in zijn gebied, Limburg is in staat om intermodaal aan te besteden en Noord-Brabant is nu verzekerd van een goede bediening van de stations Vierlingsbeek, Boxmeer en Cuijk en kan zich concentreren op het oplossen van de bereikbaarheidsproblemen van BrabantStad.

Besluit minister
Naar verwachting zal de Minister binnenkort het formele besluit tot decentralisatie nemen. Dat besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant. De huidige door het Rijk verleende concessie vervalt per 10 december 2006. Vanaf die datum gelden voor de exploitatie van de Maaslijn twee concessies te weten één concessie verleend door KAN voor het traject van Nijmegen tot Cuijk en één concessie verleend door de Provincie Limburg voor het traject van Cuijk tot Roermond.

Het KAN en de Provincie Limburg zullen de exploitatie van de Maaslijn gezamenlijk aanbesteden. De aanbesteding van de concessies start begin 2006.

13-9-2005 08:32