Samenwerkingsovereenkomst Maaslijn getekend
Maandag 12 september hebben de Provincie Limburg, het Knooppunt
Arnhem-Nijmegen en de Provincie Noord-Brabant in een
samenwerkingsovereenkomst vastgelegd hoe zij na decentralisatie de
spoorlijn Roermond Nijmegen (Maaslijn) zullen gaan exploiteren.
Gedeputeerde M. Vestjens van de Provincie Limburg: De Maaslijn wordt
een belangrijk onderdeel van het nieuwe intermodale vervoerssysteem in
Limburg. Dit systeem voorziet in een optimale afstemming tussen trein,
bus en collectief vraagafhankelijk vervoer.
Het Rijk is al geruime tijd met de betrokken overheden in overleg over
decentralisatie van de zogenaamde contractsectorlijnen. De Maaslijn
(spoorlijn Roermond-Nijmegen) behoort tot deze lijnen. De Maaslijn
loopt over het grondgebied van het Knooppunt Arnhem Nijmegen (KAN) en
de provincies Noord-Brabant en Limburg. Voor de zomer hebben het KAN
en de provincies Noord Brabant en Limburg aan de Minister van Verkeer
en Waterstaat laten weten in te kunnen stemmen met decentralisatie van
de Maaslijn. Dit om te voorkomen dat op de Maaslijn bezuinigd zou gaan
worden. Maandag 12 september werd hiervoor in Venlo de
samenwerkingsovereenkomst getekend.
Maaslijn ook van groot belang voor KAN
Volgens de portefeuillehouder Verkeer en Vervoer van het KAN, de heer
J. Walraven, is de Maaslijn ook van groot belang voor het KAN, vooral
voor de universiteits- en kennisstad Nijmegen. De Radboud Universiteit
Nijmegen en het UMC St Radboud liggen op loopafstand van het station
Heyendaal. Jaarlijks maken duizenden werknemers, studenten en
bezoekers gebruik van dit station. Ook veel doorgaande reizigers maken
gebruik van de Maaslijn. Ze stappen in Nijmegen over op de intercity
naar Arnhem en de Randstad. De Maaslijn is een belangrijk onderdeel
van RegioRail KAN. Daarom zijn wij als KAN blij met de mogelijkheden
die de decentralisatie ons biedt.
Overdracht bevoegdheden Noord-Brabant aan Limburg
Met het resultaat van de onderhandelingen, zoals nu vastgelegd in de
overeenkomst, zijn alle partijen tevreden. De afspraken over de
dienstregeling zijn duidelijk en houden het niveau op peil. Ten
behoeve van duidelijkheid en het inkorten van overlegstructuren heeft
de provincie Noord-Brabant haar bevoegdheden voor de aanbesteding van
de Maaslijn overgedragen aan de Provincie Limburg. Gedeputeerde E.
Janse de Jonge van Brabant: Die overdracht leidt tot een win-win
situatie voor alle partijen. Het KAN heeft meer zeggenschap over het
openbaar vervoer in zijn gebied, Limburg is in staat om intermodaal
aan te besteden en Noord-Brabant is nu verzekerd van een goede
bediening van de stations Vierlingsbeek, Boxmeer en Cuijk en kan zich
concentreren op het oplossen van de bereikbaarheidsproblemen van
BrabantStad.
Besluit minister
Naar verwachting zal de Minister binnenkort het formele besluit tot
decentralisatie nemen. Dat besluit wordt gepubliceerd in de
Staatscourant. De huidige door het Rijk verleende concessie vervalt
per 10 december 2006. Vanaf die datum gelden voor de exploitatie van
de Maaslijn twee concessies te weten één concessie verleend door KAN
voor het traject van Nijmegen tot Cuijk en één concessie verleend door
de Provincie Limburg voor het traject van Cuijk tot Roermond.
Het KAN en de Provincie Limburg zullen de exploitatie van de Maaslijn
gezamenlijk aanbesteden. De aanbesteding van de concessies start begin
2006.
13-9-2005 08:32
Provincie Limburg