Gemeente Utrecht
Onderzoek naar vestiging helikopterhaven bij oudenrijn
Het bedrijf Helinet wil graag binnen de gemeentegrenzen van de stad Utrecht een helikopterhaven vestigen. Een mogelijk daarvoor geschikte locatie is de 'noordwest oksel van de A2 en A12', bij verkeersknooppunt Oudenrijn. De gemeente onderzoekt nu of deze locatie inderdaad geschikt is, waarbij bewoners en andere belanghebbenden hun mening kunnen laten horen. Vervolgens neemt het college van burgemeester en wethouders een definitieve beslissing. Dinsdagavond 13 september vindt een 'proeflanding' van een helikopter plaats, dinsdagavond 20 september is er een informatiebijeenkomst over de helikopterhaven.
Het college heeft de intentie uitgesproken om medewerking te verlenen aan de vestiging van de helikopterhaven op de bedoelde plek. Wethouder Van den Bergh kon zich met het collegebesluit niet verenigen. Zij nam een minderheidsstandpunt in, omdat ze de voordelen van de helikopterhaven, waar slechts een zeer beperkt aantal mensen gebruik van maakt, niet vindt opwegen tegen de nadelen.
De intentie van college betekent niet dat het zeker is dat Helinet daadwerkelijk toestemming krijgt voor de helikopterhaven. Eerst volgt nader onderzoek of de locatie inderdaad geschikt is. Bewoners en andere belanghebbenden krijgen de gelegenheid hun bedenkingen kenbaar te maken. Deze worden bij de definitieve beslissing van het college worden meegewogen. In eerste instantie gaat het om toestemming voor een tijdelijke helihaven. Pas als er meer duidelijkheid bestaat over de toekomstige inrichting van het omliggende gebied (Strijkviertel), kan de locatie eventueel definitief worden.
Plan Helinet
Helinet wil met helicopters snel mensen (particulieren en zakelijke reizigers) en vracht vervoeren. Tevens kan de helikopterhaven gebruikt worden voor hulpdiensten, zoals traumahelikopters. De noordwest oksel van de A2 en A12 bij knooppunt Oudenrijn lijkt een geschikte locatie, omdat de helicopters daar gebruik kunnen maken van de geluidscontouren van de snelwegen. Helinet wil maximaal 20 vluchten per dag maken, van maandag tot en met vrijdag, en incidenteel in het weekend. De vluchten zijn tussen 8.00 en 20.00 uur.
Het college heeft bij het uitspreken van haar intentie om medewerking te verlenen ook gekeken naar het geluid en luchtverontreiniging die de helikopters met zich meebrengen. Helinet maakt gebruik van moderne, stille helikopters. Als deze op een hoogte van 150 meter overvliegen, veroorzaken ze niet meer geluid dan een voorbij rijdende auto. Het aanvliegen (het stijgen en landen) gebeurt boven de A2 en A12. Als drie mensen tegelijkertijd gebruik maken van de helikopter, is de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen lager dan de situatie waarin deze drie mensen elk in een eigen auto reizen.
Proeflanding
Op dinsdagavond 13 september, rond 19.30 uur, vindt waarschijnlijk een proeflanding plaats van een helikopter van Helinet. Deze landt dan op het terrein achter het Informatiecentrum Leidsche Rijn aan de Verlengde Vleutenseweg. De proeflanding is met name bedoeld om belangstellenden zelf te laten horen hoeveel geluid een landing met zich meebrengt. De landing is onder enig voorbehoud, bijvoorbeeld van het weer.
Informatie- en inspraak
Belangstellenden kunnen op dinsdag 20 september van 19.30 - 21.00 uur meer informatie krijgen tijdens een inloopavond in het Informatiecentrum Leidsche Rijn, Verlengde Vleutenseweg 32 A.
Bewoners en belanghebbenden kunnen via twee procedures gebruik maken van inspraak om hun mening en bezwaren kenbaar te maken. De concept-'verklaring van geen bezwaar' en de 'aanvraag voor de bouwvergunning' (art. 19 lid 1 WRO-procedure) worden gepubliceerd op de gemeentepagina's in het huis-aan-huisblad Ons Utrecht en Ons Leidsche Rijn. Daarbij staat vermeld wanneer en hoe de inspraak verloopt.
* Inspraakprocedure Verklaring van geen bezwaar
Om een helikopterhaven te kunnen vestigen moet de minister van Verkeer en Waterstaat goedkeuring geven. De minister heeft op basis van de Luchtvaartwet hiervoor eerst een zogenoemde 'verklaring van geen bezwaar' nodig van de burgemeester. De burgemeester van Utrecht is van plan deze Verklaring van geen bezwaar af te geven, omdat uit toetsing blijkt dat de helikopterhaven de openbare orde niet aantast. Tegen dit voornemen kan bezwaar worden aangetekend, mits deze bezwaren alleen betrekking hebben op aspecten van openbare orde. Zijn er op andere gronden bezwaren, dan moet gebruik gemaakt worden van de artikel 19 WRO-procedure.
* Artikel 19 WRO-procedure
De zogeheten "artikel 19 lid 1 WRO procedure" is nodig om een (bouw)vergunning voor de helikopterhaven te kunnen krijgen. Om een vergunning voor een helikopterhaven af te geven, moeten de gemeente en provincie vrijstelling verlenen van het geldende bestemmingsplan. In de procedure wordt beoordeeld of een landingsplaats voor helikopters op de bedoelde plek past en gewenst is. Bezwaren die te maken hebben met bijvoorbeeld de ruimtelijke omgeving, het milieu of de veiligheid, vallen onder de inspraakprocedure in het kader van de Wet Ruimtelijke Ordening.
Noot voor de media:
Gemeente Utrecht, Bestuurscommunicatie, P.Bataille, 030.286.1140