Ingezonden persbericht
Utrecht, 12 september 2005
Onderzoek opzienbarend
Echter, hart van de pedagogische kwaliteit is onveranderd goed gebleven
De Maatschappelijk Ondernemers Groep (MOgroep), vindt de resultaten van het Nederlands Consortium Kinderopvang Onderzoek 'Kwaliteit van Nederlandse kinderdagverblijven: trends in kwaliteit in de jaren 1995-2005' opzienbarend. Het onderzoek laat zien dat het hart van de pedagogische kwaliteit, de interactie tussen leidster en kind, ten opzichte van 1995 en 2001 onveranderd goed is gebleven. Voor de branche geen verrassing, omdat kwaliteit hoog in het vaandel staat. Het onderzoek wijst verder uit dat vooral de randvoorwaardelijke aspecten van de pedagogische kwaliteit in score achteruit lijkt te zijn gegaan. Dit zijn bij uitstek aspecten die snel en adequaat aangepakt kunnen worden. Het onderzoek biedt daarmee praktische handvatten voor de branche om tot snelle verbeteringen te komen.
De kwaliteit van kinderopvang wordt gevormd door veel verschillende aspecten: openingstijden, flexibiliteit, beschikbare ruimte, pedagogische aanpak, veiligheid, leidster/kind ratio en groepsgrootte zijn allemaal van invloed zijn op de kwaliteit. Met de invoering van de Wet kinderopvang worden voor het eerst eisen gesteld aan de pedagogische kwaliteit. In het onderzoek komen de 'harde' kwaliteitseisen, zoals leidster/kind ratio, groepsgrootte en beschikbare ruimte, niet aan de orde.
De MOgroep deelt de mening van de onderzoekers dat er methodologische beperkingen zijn aan het onderzoek, waardoor voorzichtig moet worden omgesprongen met een vergelijking door de jaren heen.
De pedagogische kwaliteit wordt in het onderzoek gemeten aan de hand van scores op verschillende deelaspecten: ruimte en meubilering, individuele zorg, activiteiten en ontwikkelingsmaterialen, leidster/kind interactie, taal en relatie ouders/staf. Uit het onderzoek blijkt dat de branche de interactie tussen leidster en kind, zoals sensitiviteit in de dagelijkse omgang en stimulerend opvoeden, op hetzelfde goede niveau heeft weten te handhaven als in eerdere onderzoeken (1995 en 2001).
De leidster/kind interactie vormt zondermeer het hart van de pedagogische kwaliteit. Uitdaging voor de branche is om de andere deelaspecten van de pedagogische kwaliteit op een vergelijkbaar niveau te brengen. Dit onderzoek is een stimulans om verder te gaan op de ingeslagen weg. Uit een ander onderzoek blijkt overigens dat ouders de kinderopvang een cijfer van 7,5 en hoger geven.
Perscontacten:
Kyra van der Meulen, telefoon 030 - 298 34 28 of 06 - 51 784 584