AEP Home Products winnaar Bouwkennis Marketing Jaarprijs

Aep home products bv

Persbericht 12 september 2005

AEP Home Products winnaar Bouwkennis Marketing Jaarprijs

Tijdens de Bouwkennis Jaarbijeenkomst te Doorn, is AEP Home Products uitgeroepen tot winnaar van de Bouwkennis Marketing Jaarprijs. Deze prijs komt AEP toe voor het concept Service op Maat. Met Service op Maat creëert AEP Home Products toegang tot een belangrijke nieuwe markt, de markt van huurwoningen in Nederland.

AEP levert in Nederland keukeninbouwapparatuur van de merken ATAG, ETNA en Pelgrim, via diverse kanalen aan de consument. De twee belangrijkste verkoop kanalen zijn de keuken vakzaak en de elektrowinkel. Daarbij ligt de focus primair op huiseigenaren.

Service op Maat
Service op Maat richt zich expliciet op de huursector. De moderne, hurende consument wil steeds vaker comfortabel wonen en een luxe keuken met inbouwapparaten. Hij wordt daarin gesteund door de wetgever, die veranderingen in de huurwoning toestaat. Ook wooncorporaties willen graag aansluiten bij de maatschappelijke ontwikkelingen en aan deze wens van huurders ook invulling geven, al is het maar om te voorkomen dat er een wildgroei aan keukens ontstaat, waarbij het beheer ernstig wordt bemoeilijkt.

Wooncorporaties die keukens voorzien van keukeninbouwapparaten krijgen te maken met een aantal beheersaspecten. De corporatie is eigenaar van de keuken en daarmee onderhoudsplichtig voor de inbouwapparatuur. Serviceklachten komen binnen bij de corporatie, die niet is ingericht op dergelijke klachten.

Daarbij komt kijken dat corporaties keukens afschrijven op een termijn tussen de 15 en 25 jaar. De levensduurverwachting van apparaten is korter. De kosten voor service en vervanging zijn voor een corporatie vooraf nauwelijks in kaart te brengen. Er is een gedegen administratie nodig van welke apparaten op welk adres zijn geïnstalleerd, omdat de vervangingsmomenten in de loop van de jaren uit elkaar lopen.

Service op Maat lost bovenstaande problemen op. AEP stelt corporaties in staat haar huurkeukens van inbouwapparaten te voorzien door het beheer van deze apparatuur over te nemen. Service op Maat beheert gedurende de volledige afschrijftermijn de apparatuur van de keuken. De wooncorporatie betaalt een vast bedrag per jaar, dat eenvoudig kan worden doorberekend in de huur. De kosten worden voor de corporatie vast in plaats van variabel. Bovendien kunnen consumenten met hun klachten rechtstreeks met de servicedienst bellen van AEP Home Products. Een technisch of economisch niet meer te repareren apparaat wordt door AEP Home Products vervangen zonder meer kosten.

Het juryoordeel
AEP Home Products heeft met Service op Maat voor zichzelf een enorme marktpotentie blootgelegd. De dienstverlening sluit nauw aan op de problematiek waar corporaties mee te maken hebben. Bovendien speelt het in op de nieuwe regelgeving omtrent De Wet ZAV (Zelf Aangebrachte Voorzieningen). Door de professionele communicatie naar de markt is AEP Home Products bovendien nu al in staat geweest reeds 100 corporaties te interesseren voor dit concept. Bovendien kan de bestaande infrastructuur in de organisatie beter worden benut. Hierbij refereert de jury bijvoorbeeld naar de reeds bestaande showroom en servicedienst die met Service op Maat intensiever gebruikt worden. Al met al is Service op Maat van AEP Home Products een slim concept dat een verhoging van de omzet, een verhoging van het marktaandeel, een verbetering van de winstpositie en een positieve bijdrage aan het imago van AEP Home Products levert. Bovendien voorziet het concept in een aftersalesfunctie die zowel bewoner als corporatie ontzorgt en daarmee positief bijdraagt aan de klanttevredenheid van de klanten van AEP, de corporaties, maar ook de huurders. Voor de volledigheid meldt de jury hierbij dat het concept de Bouwkennis Marketing Jaarprijs verdient. Het concept en de wijze waarop het concept nu naar de markt wordt gecommuniceerd biedt voldoende handvatten om op lange termijn omzet te kunnen realiseren.

De jury bestond uit de volgende personen:

Petra Claessen: Directeur Nima -

Vice Chairman European Marketing Confideration

Karin van Willigen: Directeur Bouweconomie Bouwend Nederland

Fred Sengers: Hoofdredacteur MarketingTribune

Geert Segers: Directeur Marketing Wienerberger

GertJan Prins: Secretaris Nima Werkgroep Bouwtoeleveranciers

Bernard Verburg: Algemeen Directeur Bouwmaat Nederland BV

Jan-Paul Schop: Directeur USP Marketing Consultancy

Marjet Rutten: Algemeen Directeur Bouwkennis