Gemeente Hulst


Persbericht - 06.09.2005

Ondertekening convenant Cliëntenparticipatie.

Op 12 september 2005 wordt het convenant Cliëntenparticipatie ondertekend door de gemeente Hulst en de Stichting Gehandicaptenbeleid Hulst. De ondertekening vindt plaats in de commissiekamer van het stadhuis te Hulst en vangt aan om 11.00 uur. Het convenant wordt ondertekend door het bestuur van de stichting en door wethouder van Driessche, als portefeuillehouder van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Per 1 januari 2002 is de Wet voorzieningen gehandicapten gewijzigd. Deze wijziging houdt in dat de gemeente regels dient vast te stellen voor de vormgeving van de cliëntenparticipatie, betreffende het integrale gemeentelijke gehandicaptenbeleid. Op basis van het gewijzigde artikel dient het gemeentebestuur tijdig advies te vragen aan de Stichting Gehandicaptenbeleid en deze de nodige faciliteiten beschikbaar te stellen.

De Werkgroep Gehandicaptenbeleid Hulst heeft zich de afgelopen jaren nadrukkelijk geprofileerd als belangenbehartiger van de Hulster gehandicapten. Door het geven van adviezen en aanbevelingen, het voeren van regelmatig overleg met de wethouder en het inspreken in raadscommissies drukte deze werkgroep een flinke stempel op het te voeren beleid.
In de afgelopen periode adviseerde de werkgroep onder andere over het te voeren wvg-beleid (sedert 1994), de deelname van de gehandicapte aan het sociaal verkeer en het opheffen van knelpunten in het stratenplan van de gemeente.

In de toekomst wil de Stichting Gehandicaptenbeleid Hulst zich blijvend inzetten voor de gehandicapte inwoner van Hulst. Aandachtspunten voor de komende tijd zijn de prestaties van de reïntegratiebedrijven, de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) en de samenwerking met de andere cliëntenraden in Zeeuws-Vlaanderen.

Samenstelling
De Stichting Gehandicaptenbeleid heeft 17 leden en is o.a. samengesteld uit vertegenwoordigers van de ouderenbonden, de Stichting Welzijn voor Ouderen, diverse patiënten- en cliëntenorganisaties en cliënten van de afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de gemeente Hulst.
Het dagelijks bestuur bestaat uit: Dhr. M. van Loozen (voorzitter), dhr. J. Collet (vice-voorzitter), dhr. E. Verdurmen (secretaris/penningmeester),dhr. E. Steyaert (bestuurslid) en mvr. M. Hendriks (bestuurslid).

Voor nadere informatie kunt u tevens terecht bij dhr. E. Verdurmen, secretaris van de Stichting Gehandicaptenbeleid, op tel 0114-681295.
---

Gemeente Hulst Team Communicatie
Micaëla Van Bunder.
Tel : 0114-389136
Gsm : 06-51427331
Fax : 0114-314627
Email: mbe@gemeentehulst.nl