Gemeente Hulst
Persbericht - 06.09.2005
Ondertekening convenant Cliëntenparticipatie.
Op 12 september 2005 wordt het convenant Cliëntenparticipatie
ondertekend door de gemeente Hulst en de Stichting Gehandicaptenbeleid
Hulst. De ondertekening vindt plaats in de commissiekamer van het
stadhuis te Hulst en vangt aan om 11.00 uur. Het convenant wordt
ondertekend door het bestuur van de stichting en door wethouder van
Driessche, als portefeuillehouder van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid.
Per 1 januari 2002 is de Wet voorzieningen gehandicapten gewijzigd.
Deze wijziging houdt in dat de gemeente regels dient vast te stellen
voor de vormgeving van de cliëntenparticipatie, betreffende het
integrale gemeentelijke gehandicaptenbeleid. Op basis van het
gewijzigde artikel dient het gemeentebestuur tijdig advies te vragen
aan de Stichting Gehandicaptenbeleid en deze de nodige faciliteiten
beschikbaar te stellen.
De Werkgroep Gehandicaptenbeleid Hulst heeft zich de afgelopen jaren
nadrukkelijk geprofileerd als belangenbehartiger van de Hulster
gehandicapten. Door het geven van adviezen en aanbevelingen, het
voeren van regelmatig overleg met de wethouder en het inspreken in
raadscommissies drukte deze werkgroep een flinke stempel op het te
voeren beleid.
In de afgelopen periode adviseerde de werkgroep onder andere over het
te voeren wvg-beleid (sedert 1994), de deelname van de gehandicapte
aan het sociaal verkeer en het opheffen van knelpunten in het
stratenplan van de gemeente.
In de toekomst wil de Stichting Gehandicaptenbeleid Hulst zich
blijvend inzetten voor de gehandicapte inwoner van Hulst.
Aandachtspunten voor de komende tijd zijn de prestaties van de
reïntegratiebedrijven, de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) en
de samenwerking met de andere cliëntenraden in Zeeuws-Vlaanderen.
Samenstelling
De Stichting Gehandicaptenbeleid heeft 17 leden en is o.a.
samengesteld uit vertegenwoordigers van de ouderenbonden, de Stichting
Welzijn voor Ouderen, diverse patiënten- en cliëntenorganisaties en
cliënten van de afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de
gemeente Hulst.
Het dagelijks bestuur bestaat uit: Dhr. M. van Loozen (voorzitter),
dhr. J. Collet (vice-voorzitter), dhr. E. Verdurmen
(secretaris/penningmeester),dhr. E. Steyaert (bestuurslid) en mvr. M.
Hendriks (bestuurslid).
Voor nadere informatie kunt u tevens terecht bij dhr. E. Verdurmen,
secretaris van de Stichting Gehandicaptenbeleid, op tel 0114-681295.
---
Gemeente Hulst Team Communicatie
Micaëla Van Bunder.
Tel : 0114-389136
Gsm : 06-51427331
Fax : 0114-314627
Email: mbe@gemeentehulst.nl