Young European Truck Driver
Scania's nieuwe serie Euro 3, 4 en 5 aandrijflijnen Modulaire motoren
tot 620 pk en 3.000 Nm
09/12/2005
De nieuwe R 620 met de nieuwe 620 pk V8 motor het hoogste koppel
(3.000 Nm) op de markt (klik voor grotere foto) Vanaf de herfst van
2005 hebben de klanten van Scania de keuze uit maar liefst 21
verschillende motorvarianten (Euro 3, Euro 4 en Euro 5). Aan de top
van de nieuwe motorenserie staat de sterkste V8-motor die momenteel
voor vrachtwagens verkrijgbaar is: een krachtbron met een ongeëvenaard
vermogen en koppel. Voor alle nieuwe motoren geldt dat de
rijeigenschappen verder zijn verbeterd. In combinatie met de nieuwe
serie versnellingsbakken, de Scania Retarder en Scania Opticruise,
kunnen de klanten voor elk soort transport een geoptimaliseerde
aandrijflijn specificeren.
De nieuwe Scania-motoren harmoniëren perfect met de nieuwe serie
versnellingsbakken. Dankzij het gelijkmatig opgebouwde
vermogensspectrum van 230 tot 620 pk en de grote keus aan
versnellingsbakken en achterassen, kan voor elk soort toepassing een
ideale aandrijflijn worden samengesteld, ongeacht het gewenste
emissieniveau.
Sinds de introductie van de nieuwe 9-liter vijfcilindermotor is
Scania's motorenserie gemodulariseerd, d.w.z. elke motor heeft
dezelfde verbrandingsruimte. Hierdoor kan Scania zich concentreren op
het ontwikkelen van inspuit- en verbrandingsprocessen voor één
basisontwerp, zodat een zeer hoge graad van verfijning in de
belangrijkste motorkarakteristieken kan worden bereikt.
Scania's modulaire filosofie betekent ook dat de verschillende
motorenseries een groot aantal componenten gemeenschappelijk hebben,
wat resulteert in een hoge mate van efficiency in het onderhoud, de
onderdelenvoorziening en de training van de servicemedewerkers. Iedere
Scania-monteur zal dan ook direct bekend zijn met elke nieuwe
motorvariant.
De rijeigenschappen van alle Euro 4 en Euro 5 motoren zijn verder
verbeterd. Zo is het maximumkoppel over een breder toerengebied
beschikbaar en vindt er een snellere koppelopbouw plaats bij lage
toerentallen.
De keuze in het high-output segment dat door de V8-motoren wordt
gevormd is weer vergroot. Naast de twee Euro 3 motoren biedt Scania
voortaan drie Euro 4 krachtbronnen evenals een versie die aan de Euro
5 eisen voldoet.
Prestigieuze V8-aandrijflijnen met vermogens van 620, 580, 560 en 500
pk
De krachtigste nieuwe Scania V8 produceert een vermogen van maar
liefst 620 pk en een imposant koppel van 3000 Nm, dat over een breed
nuttig toerengebied beschikbaar is. De grote vermogens- en
trekkrachtreserves staan garant voor soepele rijeigenschappen en
uitstekende prestaties in heuvelachtig terrein. Zowel de 580 pk Euro 3
versie als de Euro 4 variant met 560 pk leveren een maximum koppel van
2700 Nm. Daarmee is de keuze een kwestie van emissieniveaus, en niet
van rijprestaties. De 500 pk versie heeft in de Euro 3 en Euro 4
uitvoeringen een maximum koppel van 2400 Nm, terwijl de Euro 5
uitvoering een koppel van 2500 Nm koppel levert.
Alle Euro 4 en Euro 5 motoren profiteren van nieuwe koppelcurves in de
vorm van een snellere koppelopbouw en een breder toerengebied
waarbinnen het maximum koppel wordt geleverd.
Er zijn twee Euro 3 V8 motoren leverbaar en drie Euro 4 varianten,
zodat ook in dit prestigieuze segment de aandrijflijn kan worden
geoptimaliseerd. Bovendien is er een Euro 5 motor verkrijgbaar, wat
het totaal aantal V8-krachtbronnen op zes brengt.
Bij alle V8-motoren vindt de brandstofinspuiting plaats via het Scania
PDE-systeem. Om aan Euro 4 en Euro 5 te voldoen, wordt gebruik gemaakt
van de Scania SCR-technologie. De Scania V8-motoren kunnen worden
gecombineerd met alle varianten van de Scania R-cabine, inclusief de
dagcabine.
Euro 3 Scania SCR
Euro 4 Scania SCR
Euro 5
500 pk DC16 04 500 DC16 06 500 DC16 09 500
560 pk DC16 05 560
580 pk DC16 03 580
620 pk DC16 08 620
De productie van Euro 4 motoren op klantorder begint in februari 2006,
waarbij enige variatie mogelijk is, afhankelijk van het cabinetype. In
mei 2006 start de productie van de Euro 5 motoren.
Zuinige 11/12-liter motoren van 470, 420, 380 en 340 pk
Deze motorvermogens worden toegepast in het gros van de voertuigen
voor internationaal vervoer en ook in de meeste bouwvoertuigen. Ze
worden aangeboden in combinatie met diverse P en R cabines en een
grote keuze aan transmissie-opties.
De vermogens van Scania's zescilinder Euro 4 en Euro 5 lijnmotoren
zijn niet veranderd ten opzichte van hun Euro 3 tegenhangers, maar de
rijeigenschappen zijn bij alle motoren verbeterd dankzij een nog
gunstiger koppelcurve.
De van 11 tot 12 liter vergrote cilinderinhoud voor de Euro 4 versies
resulteert bij de 340 en 380 pk motoren in een koppel dat 100 Nm hoger
is. Deze vergroting van de souplesse is voor de chauffeur duidelijk
merkbaar, vooral door het bredere toerenbereik voor het maximum koppel
en de snellere koppelstijging. Bovendien zorgt de grotere
cilinderinhoud ervoor dat de uitlaatgassen gemakkelijker te recyclen
zijn.
Voor de brandstofinspuiting wordt op alle 12-liter motoren gebruik
gemaakt van het Scania HPI-systeem (Scania PDE op de 11-liter
versies). De naleving van de Euro 4 normen vindt plaats door middel
van Scania EGR (Exhaust Gas Recirculation), terwijl voor de Euro 5
motor de SCR-technologie (Selective Catalytic Reduction) wordt
toegepast. De 420 is een turbocompound-motor voor Euro 4 en de 470 is
een turbocompound-motor voor Euro 3 én Euro 4.
Euro 3 Scania EGR
Euro 4 Scania SCR
Euro 5
340 pk DC11 08 340 DC12 10 340
380 pk CD11 09 380 DC12 13 380
420 pk DC12 14 420 DT12 12 420 DC12 15 420
470 pk DT12 06 470 DT12 03 470
De productie van de Euro 4 motoren op klantorder klant begint in
september 2005, waarbij enige variatie mogelijk is, afhankelijk van
het cabinetype. In februari 2006 start de productie van de Euro 5
motor.
9-liter motoren met 310, 270 en 230 pk die hoge koppels leveren
De nieuwe 9-liter vijf-cilindermotor die in 2004 is geïntroduceerd,
heeft al een solide reputatie opgebouwd op het vlak van
rijkwaliteiten, betrouwbaarheid en robuustheid. Ondanks zijn kleinere
formaat is het een volwaardige Scania-motor die volop trekkracht
levert bij lagere toerentallen. Dit maakt een ontspannen rijstijl
mogelijk, waarbij het schakelen tot een minimum beperkt blijft en het
brandstofverbruik laag is.
De emissieregeling vindt plaats door middel van Scania EGR (Exhaust
Gas Recirculation), terwijl voor de brandstofinspuiting gebruik wordt
gemaakt van Scania PDE. De Scania 9-liter motoren zijn leverbaar voor
uiteenlopende toepassingen, waaronder distributie (230, 270 en 310
pk), werk in de bouw (270 en 310 pk) en internationaal vervoer (310
pk). Er is keuze uit verschillende P en R cabines, waaronder de nieuwe
CrewCab uit de P-serie, die in twee versies verkrijgbaar is.
Euro 3 Scania EGR
Euro 4 Scania EGR
Euro 5
230 pk DC9 13 230 DC9 16 230
270 pk DC9 12 270 DC9 17 270 DC9 31 270*
310 pk DC9 11 310 DC9 18 310
* Versie van de 270 pk Euro 4 motor, speciaal aangepast voor
stadsbussen.
De productie op klantorder begint in september 2005, waarbij enige
variatie mogelijk is, afhankelijk van het cabinetype.
© Copyright Scania 2004 All rights reserved.
Beers Bedrijfsauto