Provincie Noord-Holland

12-9-2005

Onderwerp

Noord-Hollanders vinden biologische producten gezond en lekker

Karin van Eerde

Bijna 40% van de Noord-Hollanders koopt wekelijks biologische producten. Zo blijkt uit een enquête, die in opdracht van de provincie Noord-Holland is uitgevoerd. Noord-Hollanders kopen biologische producten vooral omdat het gezond en lekker is. Als de prijs zakt en de voorlichting verbetert, gaan meer mensen biologisch eten, zo blijkt ook. De enquête, is in opdracht van de provincie gehouden ter gelegenheid van de Eerste Biologische Oogstweek Noord-Holland. Deze afzet- en voorlichtingscampagne is bedoeld om meer inwoners van Noord-Holland biologische producten te laten kopen.

De Noord-Hollandse consument koopt biologische producten vooral omdat ze gezonder (58%), lekkerder (42%) en beter voor het milieu (37%) zijn. Toch zijn er nog een hoop Noord-Hollanders die de biologische producten in de schappen laten staan. De belangrijkste redenen: de prijs en het gebrek aan kennis over biologische producten. Het prijsverschil tussen biologische en niet-biologische producten is voor 56% van de Noord-Hollandse bevolking een reden om geen biologische producten te kopen. Tegelijkertijd geeft 38% van de ondervraagden aan meer biologische producten te kopen als ze er meer over zouden weten. Opvallend is ook dat driekwart van de Noord-Hollanders wil dat de provincie een actieve rol neemt bij de stimulering van de afzet van biologische producten.

Gedeputeerde Hans Schipper: De provincie pakt met deze publiekscampagne de handschoen op. Ik hoor vaak dat de prijzen van biologische producten te hoog zijn. Maar daarmee is het verhaal niet uit. Men wil ook meer kennis. Meer waardering zorgt dat mensen ondanks het verschil in prijs meer voor biologisch gaan kiezen. Op voorwaarde dat een breed assortiment gemakkelijk herkenbaar en beter beschikbaar is. Daar waar meer wordt verkocht, kan de prijs omlaag.

De Eerste Biologische Oogstweek Noord-Holland is een initiatief van de provincie en vormt de aftrap van een campagne die tot en met 2007 gaat lopen. Het belangrijkste doel van de campagne is om de burgers bekend te maken met biologische producten en hen meer producten te laten kopen.