12-9-2005
Onderwerp
Noord-Hollanders vinden biologische producten gezond en lekker
Karin van Eerde
Bijna 40% van de Noord-Hollanders koopt wekelijks biologische
producten. Zo blijkt uit een enquête, die in opdracht van de provincie
Noord-Holland is uitgevoerd. Noord-Hollanders kopen biologische
producten vooral omdat het gezond en lekker is. Als de prijs zakt en
de voorlichting verbetert, gaan meer mensen biologisch eten, zo blijkt
ook. De enquête, is in opdracht van de provincie gehouden ter
gelegenheid van de Eerste Biologische Oogstweek Noord-Holland. Deze
afzet- en voorlichtingscampagne is bedoeld om meer inwoners van
Noord-Holland biologische producten te laten kopen.
De Noord-Hollandse consument koopt biologische producten vooral omdat
ze gezonder (58%), lekkerder (42%) en beter voor het milieu (37%)
zijn. Toch zijn er nog een hoop Noord-Hollanders die de biologische
producten in de schappen laten staan. De belangrijkste redenen: de
prijs en het gebrek aan kennis over biologische producten. Het
prijsverschil tussen biologische en niet-biologische producten is voor
56% van de Noord-Hollandse bevolking een reden om geen biologische
producten te kopen. Tegelijkertijd geeft 38% van de ondervraagden aan
meer biologische producten te kopen als ze er meer over zouden weten.
Opvallend is ook dat driekwart van de Noord-Hollanders wil dat de
provincie een actieve rol neemt bij de stimulering van de afzet van
biologische producten.
Gedeputeerde Hans Schipper: De provincie pakt met deze
publiekscampagne de handschoen op. Ik hoor vaak dat de prijzen van
biologische producten te hoog zijn. Maar daarmee is het verhaal niet
uit. Men wil ook meer kennis. Meer waardering zorgt dat mensen ondanks
het verschil in prijs meer voor biologisch gaan kiezen. Op voorwaarde
dat een breed assortiment gemakkelijk herkenbaar en beter beschikbaar
is. Daar waar meer wordt verkocht, kan de prijs omlaag.
De Eerste Biologische Oogstweek Noord-Holland is een initiatief van de
provincie en vormt de aftrap van een campagne die tot en met 2007 gaat
lopen. Het belangrijkste doel van de campagne is om de burgers bekend
te maken met biologische producten en hen meer producten te laten
kopen.
Provincie Noord-Holland