Ingezonden persbericht
sociaal-economische redactie CNV Beroepsgoederenvervoer 12 september 2005
"Transportwerkgevers verkwanselen
duizenden Nederlandse banen"
"Nederlandse werkgevers in het beroepsgoederenvervoer staren zich blind
op een korte-termijnoplossing, door massaal goedkope arbeidskrachten uit
de nieuwe EU-lidstaten in te schakelen. Op die manier verkwanselen zij de
goede naam van de Nederlandse transportwereld. Bovendien raken op die
manier duizenden Nederlandse chauffeurs hun baan kwijt."
CNV-bestuurder Arjan Huizinga heeft keiharde kritiek op de korte-termijnpolitiek van
de Nederlandse transportwerkgevers. "Gezonde concurrentie mag, maar niet over de
ruggen van de Nederlandse chauffeurs. En dat is precies wat er nu gaande is."
Onder de tienduizenden chauffeurs in het internationaal transport is veel onrust over
de komst van goedkope buitenlanders, die zich voor een (naar Nederlandse
begrippen) zeer laag salaris en vaak zonder diploma een weg door Europa banen.
Transportwerkgevers maken dankbaar gebruik van hun goedkope diensten. Dat
gebeurt op verschillende manieren:
· Werkgevers schakelen Oost-Europeanen in voor de internationale ritten. De
Nederlandse chauffeur wordt vervolgens tegen zijn wil op de binnenlandse
ritten gezet. Huizinga: "Daarmee komen ze in een lagere functieschaal en raken
ze hun toelagen kwijt. Dat heeft enorme consequenties. Het kan een chauffeur
maandelijks netto 1.000 tot 1.500 euro schelen."
· Werkgevers maken een ander rooster, zetten de Nederlanders op de goedkopere
buitenlandritten en schakelen de buitenlanders in voor de lange en dure ritten. Op
die manier lopen de Nederlandse chauffeurs een groot deel van hun
onkostenvergoedingen en onregelmatigheidstoeslag mis.
· Werkgevers `kantelen' de ritten: ze zetten een vestiging op in een van de nieuwe
EU-lidstaten, nemen buitenlandse werknemers in dienst en laten hen de ritten
rijden die voorheen door Nederlandse chauffeurs werden gedaan.
De Nederlandse transportbedrijven zoeken hiermee de mazen van de wet op, zegt
Huizinga. "Wat hier gebeurt, kost wel duizenden Nederlandse chauffeurs hun baan. In
plaats daarvan sturen transportbedrijven chauffeurs op pad die de taal vaak niet
machtig zijn en die een opleiding hebben gevolgd die niet kan tippen aan de onze.
Daarmee gooien ze onze goede Nederlandse naam op het gebied van
vakbekwaamheid en betrouwbaarheid te grabbel. Op de lange termijn is dat
ontzettend stom."
Op 15 september beginnen de onderhandelingen over een nieuwe cao voor de
werknemers in het beroepsgoederenvervoer.