AutoRai

Lexus: ook hybride versie voor GS-serie

(9/12/2005)
De GS 450h, de nieuwe luxueuze sportsedan van Lexus, zal vanaf de lente van 2006 in de Europese showrooms staan en is het tweede model dat de hybridetechnologie van Lexus toepast in het luxesegment. De Lexus GS 450h is de allereerste luxe sedan met hybride-technologie die een voorin geplaatste motor combineert met een achterwielaandrijving, een essentieel kenmerk van sportieve autoâs. Hij wordt aangedreven door een 3,5-liter V6 benzinemotor en een erg krachtige elektromotor. Zo produceert de nieuwe aandrijflijn een gecombineerd vermogen van meer dan 340 pk, genoeg om de nieuwe GS 450h in minder dan 6,0 seconden van 0 naar 100 km/uur te stuwen zonder dat hij daarbij meer verbruikt dan een compacte middenklasser met 2-liter viercilindermotor. Hij produceert bovendien veel minder CO dan concurrerende prestigesedans met een vergelijkbaar vermogen.

De nieuwe Lexus GS 450h werd uitgerust met een brede waaier van actieve en passieve veiligheidssystemen waaronder het uitermate geavanceerde Vehicle Dynamics Integrated Management, kortweg VDIM, dat de prestaties, de tractiecontrole en het rijplezier bevordert.

Nieuwe generatie Lexus IS
De lancering van de nieuwe generatie van de compacte sportsedan, die eind 2005 te koop zal zijn in Europa, gaat gepaard met de komst van de allereerste dieselmotor van Lexus. De 2.231 cm3 grote common-rail turbodieselmotor is de krachtigste motor in zijn inhoudsklasse en genereert een vermogen van 130 kW / 177 pk bij 3.600 tpm en een indrukwekkend koppel van 400 Nm tussen 2.000 en 2.600 tpm. Daarmee sprint de IS 220d in 8,9 seconden van
0 naar 100 km/uur en haalt hij een topsnelheid van 217 km/uur zonder daarbij meer te verbruiken dan 6,3 l / 100 km in de gemengde cyclus (volgens EEC-norm).

De nieuwe Lexus IS biedt de meest volledige, geavanceerde actieve en passieve veiligheidsuitrusting in dit segment, waaronder het Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) en het Pre-Crash Safety systeem (PCS). Ook een adaptieve snelheidsregelaar (ACC) is verkrijgbaar. De frontale airbag voor de bestuurder, de zijdelingse airbags en de gordijnairbag worden standaard geleverd, net als de allereerste passagiersairbag met twee kamers en de dubbele knieairbags.

Zodra de passagiersairbag met twee kamers is opgeblazen, creëren de twee kamers een holte in het midden van de airbag waardoor de fysieke impact over diverse contactpunten (hoofd, schouder, lichaam) kan worden gespreid.

Mark Levinson creëerde speciaal voor het Lexus IS-gamma een nieuw Surround-systeem met een 10-kanaalsversterker van 300 Watt en 14 luidsprekers.

Wanneer het systeem geïnstalleerd wordt in combinatie met het multifunctionele 7-inch Electro Multi Vision LCD-scherm (EMV) van het gloednieuwe navigatiesysteem, laat het systeem de passagiers genieten van de ongeëvenaarde audio-/video-ervaring van âhome theatre entertainmentâ, dat werd geoptimaliseerd voor het afspelen van muziek, muziekvideoâs en DVD-films in de luxueuze ambiance van het nieuwe IS-interieur.
SC 430 2006 â Europese première
De opgefriste Lexus SC 430 die vanaf november 2005 in de Europese showrooms zal staan, onderging enkele subtiele wijzigingen die de luxueuze coupé-cabriolet een nieuwe elegante uitstraling geven en ook het interieur werd verbeterd. De uitgebreide veiligheidsuitrusting omvat onder meer kracht-begrenzers op de voorste veiligheidsgordels, meesturende koplampen (Intelligent Adaptive Front Lighting System, i-AFS) en run-flatbanden. Aan boord is een op maat gemaakte 240 Watt sterke Mark Levinson-geluidsinstallatie met 9 luidsprekers standaard inbegrepen.

De 286 pk sterke 4,3-liter V8-motor wordt voortaan aan een nieuwe sequentiële zestrapsautomaat gekoppeld. Het systeem wordt gestuurd door artificiële intelligentie (AI-SHIFT) die het schakelpatroon automatisch aan het wegdek en de rijstijl van de bestuurder aanpast. LF-A conceptauto
De LF-A is de vierde conceptauto op rij die werd ontworpen om L-finesse, de revolutionaire nieuwe designfilosofie van Lexus te verkennen. Hij combineert de geraffineerde luxe van een echte Lexus met de kracht en het weggedrag van een uiterst krachtige tweezits supersportauto.

Zijn motor haalt meer dan 500 pk uit een cilinderinhoud van minder dan 5,0 liter. De ver doorgevoerde verkleining van de onderdelen en de uitgekiende ruimtelijke indeling resulteerden in een uitzonderlijk compact ontwerp met erg korte overhang voor en achter en een perfecte gewichtsverdeling voor/achter, twee essentiële kenmerken voor een optimaal weggedrag en dito stabiliteit bij hoge snelheden. Geavanceerde veiligheidstechnologie van Lexus
Lexus engageert zich om een onovertroffen gamma actieve en passieve veiligheidstechnologieën aan te bieden in het luxesegment, waaronder het Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM), de meest geavanceerde stabiliteitsregeling ter wereld, een nieuw Pre-Crash Safety (PCS)-systeem en een adaptieve snelheidsregelaar (Adaptive Cruise Control, ACC).

VDIM, dat verkrijgbaar is in de nieuwe RX 400h, de GS en het nieuwe IS-gamma, is uniek in het opzicht dat het alle actieve veiligheidssystemen van Lexus (ABS, ECB, EBD, TRC en VSC) integreert om de prestaties, de tractie en de stabiliteit van de auto te optimaliseren. VDIM grijpt onopgemerkt in voordat de auto zijn grenzen bereikt en garandeert een naadloze, preventieve controle van het weggedrag op de limiet. Het systeem is verfijnd en gedraagt zich veel minder opdringerig dan de reactieve VSC-systemen.

Door de toevoeging van de elektronische stuurbekrachtiging (EPS) en de variabele stuurbekrachtiging (VGRS) van de nieuwe Lexus GS 450h en GS 430, biedt VDIM ook de actieve sturing die nodig is voor de koppelcontrole en de stuurhoekcontrole. Via het EPS-systeem levert VDIM automatisch het nodige stuurkoppel om tegen te sturen wanneer het evenwicht tussen de linker- en rechterkant wordt verstoord bij remmen of accelereren. Dankzij het VGRS-systeem zal het systeem ook corrigerend optreden wanneer de auto begint te slippen, zodat de behoefte aan bestuurdersinput wordt beperkt.

Lexus ontwikkelde ook een geavanceerd Pre-Crash Safety-systeem (PCS) dat werd gelanceerd in de GS en LS en binnenkort zijn opwachting maakt in de nieuwe IS. Het PCS-systeem gebruikt een radarsensor met millimetergolven om obstakels voor de auto op te sporen. Tegelijk controleert een elektronische sturing de gegevens van talloze sensoren om vooraf te bepalen of een aanrijding onvermijdelijk is. Als het PCS-systeem bepaalt dat dit het geval is, activeert het uit voorzorg de gordelspanners en bereidt het tegelijk het remhulpsysteem voor om zo efficiënt mogelijk te kunnen remmen.

Als aanvulling op het PCS-systeem ontwikkelde Lexus een adaptieve snelheidsregelaar (Adaptive Cruise Control, ACC), die niet alleen een constante snelheid kan aanhouden maar ook de afstand tussen de auto en zijn voorligger kan regelen. Het systeem kan onderscheid maken tussen autoâs die zich voor de auto bevinden en autoâs op een andere rijstrook en past de snelheid van de auto automatisch aan die van zijn voorligger aan. Wanneer de weg vrij is, accelereert de auto weer tot aan de ingestelde snelheid.