Lexus: ook hybride versie voor GS-serie
(9/12/2005)
De GS 450h, de nieuwe luxueuze sportsedan van Lexus, zal vanaf de
lente van 2006 in de Europese showrooms staan en is het tweede model
dat de hybridetechnologie van Lexus toepast in het luxesegment.
De Lexus GS 450h is de allereerste luxe sedan met hybride-technologie
die een voorin geplaatste motor combineert met een
achterwielaandrijving, een essentieel kenmerk van sportieve autoâs.
Hij wordt aangedreven door een 3,5-liter V6 benzinemotor en een erg
krachtige elektromotor. Zo produceert de nieuwe aandrijflijn een
gecombineerd vermogen van meer dan 340 pk, genoeg om de nieuwe GS 450h
in minder dan 6,0 seconden van 0 naar 100 km/uur te stuwen zonder dat
hij daarbij meer verbruikt dan een compacte middenklasser met 2-liter
viercilindermotor. Hij produceert bovendien veel minder CO dan
concurrerende prestigesedans met een vergelijkbaar vermogen.
De nieuwe Lexus GS 450h werd uitgerust met een brede waaier van
actieve en passieve veiligheidssystemen waaronder het uitermate
geavanceerde Vehicle Dynamics Integrated Management, kortweg VDIM, dat
de prestaties, de tractiecontrole en het rijplezier bevordert.
Nieuwe generatie Lexus IS
De lancering van de nieuwe generatie van de compacte sportsedan, die
eind 2005 te koop zal zijn in Europa, gaat gepaard met de komst van de
allereerste dieselmotor van Lexus. De 2.231 cm3 grote common-rail
turbodieselmotor is de krachtigste motor in zijn inhoudsklasse en
genereert een vermogen van 130 kW / 177 pk bij 3.600 tpm en een
indrukwekkend koppel van 400 Nm tussen 2.000 en 2.600 tpm. Daarmee
sprint de IS 220d in 8,9 seconden van
0 naar 100 km/uur en haalt hij een topsnelheid van 217 km/uur zonder
daarbij meer te verbruiken dan 6,3 l / 100 km in de gemengde cyclus
(volgens EEC-norm).
De nieuwe Lexus IS biedt de meest volledige, geavanceerde actieve en
passieve veiligheidsuitrusting in dit segment, waaronder het Vehicle
Dynamics Integrated Management (VDIM) en het Pre-Crash Safety systeem
(PCS). Ook een adaptieve snelheidsregelaar (ACC) is verkrijgbaar. De
frontale airbag voor de bestuurder, de zijdelingse airbags en de
gordijnairbag worden standaard geleverd, net als de allereerste
passagiersairbag met twee kamers en de dubbele knieairbags.
Zodra de passagiersairbag met twee kamers is opgeblazen, creëren de
twee kamers een holte in het midden van de airbag waardoor de fysieke
impact over diverse contactpunten (hoofd, schouder, lichaam) kan
worden gespreid.
Mark Levinson creëerde speciaal voor het Lexus IS-gamma een nieuw
Surround-systeem met een 10-kanaalsversterker van 300 Watt en 14
luidsprekers.
Wanneer het systeem geïnstalleerd wordt in combinatie met het
multifunctionele 7-inch Electro Multi Vision LCD-scherm (EMV) van het
gloednieuwe navigatiesysteem, laat het systeem de passagiers genieten
van de ongeëvenaarde audio-/video-ervaring van âhome theatre
entertainmentâ, dat werd geoptimaliseerd voor het afspelen van muziek,
muziekvideoâs en DVD-films in de luxueuze ambiance van het nieuwe
IS-interieur.
SC 430 2006 â Europese première
De opgefriste Lexus SC 430 die vanaf november 2005 in de Europese
showrooms zal staan, onderging enkele subtiele wijzigingen die de
luxueuze coupé-cabriolet een nieuwe elegante uitstraling geven en ook
het interieur werd verbeterd. De uitgebreide veiligheidsuitrusting
omvat onder meer kracht-begrenzers op de voorste veiligheidsgordels,
meesturende koplampen (Intelligent Adaptive Front Lighting System,
i-AFS) en run-flatbanden. Aan boord is een op maat gemaakte 240 Watt
sterke Mark Levinson-geluidsinstallatie met 9 luidsprekers standaard
inbegrepen.
De 286 pk sterke 4,3-liter V8-motor wordt voortaan aan een nieuwe
sequentiële zestrapsautomaat gekoppeld. Het systeem wordt gestuurd
door artificiële intelligentie (AI-SHIFT) die het schakelpatroon
automatisch aan het wegdek en de rijstijl van de bestuurder aanpast.
LF-A conceptauto
De LF-A is de vierde conceptauto op rij die werd ontworpen om
L-finesse, de revolutionaire nieuwe designfilosofie van Lexus te
verkennen. Hij combineert de geraffineerde luxe van een echte Lexus
met de kracht en het weggedrag van een uiterst krachtige tweezits
supersportauto.
Zijn motor haalt meer dan 500 pk uit een cilinderinhoud van minder dan
5,0 liter. De ver doorgevoerde verkleining van de onderdelen en de
uitgekiende ruimtelijke indeling resulteerden in een uitzonderlijk
compact ontwerp met erg korte overhang voor en achter en een perfecte
gewichtsverdeling voor/achter, twee essentiële kenmerken voor een
optimaal weggedrag en dito stabiliteit bij hoge snelheden.
Geavanceerde veiligheidstechnologie van Lexus
Lexus engageert zich om een onovertroffen gamma actieve en passieve
veiligheidstechnologieën aan te bieden in het luxesegment, waaronder
het Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM), de meest
geavanceerde stabiliteitsregeling ter wereld, een nieuw Pre-Crash
Safety (PCS)-systeem en een adaptieve snelheidsregelaar (Adaptive
Cruise Control, ACC).
VDIM, dat verkrijgbaar is in de nieuwe RX 400h, de GS en het nieuwe
IS-gamma, is uniek in het opzicht dat het alle actieve
veiligheidssystemen van Lexus (ABS, ECB, EBD, TRC en VSC) integreert
om de prestaties, de tractie en de stabiliteit van de auto te
optimaliseren. VDIM grijpt onopgemerkt in voordat de auto zijn grenzen
bereikt en garandeert een naadloze, preventieve controle van het
weggedrag op de limiet. Het systeem is verfijnd en gedraagt zich veel
minder opdringerig dan de reactieve VSC-systemen.
Door de toevoeging van de elektronische stuurbekrachtiging (EPS) en de
variabele stuurbekrachtiging (VGRS) van de nieuwe Lexus GS 450h en GS
430, biedt VDIM ook de actieve sturing die nodig is voor de
koppelcontrole en de stuurhoekcontrole. Via het EPS-systeem levert
VDIM automatisch het nodige stuurkoppel om tegen te sturen wanneer het
evenwicht tussen de linker- en rechterkant wordt verstoord bij remmen
of accelereren. Dankzij het VGRS-systeem zal het systeem ook
corrigerend optreden wanneer de auto begint te slippen, zodat de
behoefte aan bestuurdersinput wordt beperkt.
Lexus ontwikkelde ook een geavanceerd Pre-Crash Safety-systeem (PCS)
dat werd gelanceerd in de GS en LS en binnenkort zijn opwachting maakt
in de nieuwe IS. Het PCS-systeem gebruikt een radarsensor met
millimetergolven om obstakels voor de auto op te sporen. Tegelijk
controleert een elektronische sturing de gegevens van talloze sensoren
om vooraf te bepalen of een aanrijding onvermijdelijk is. Als het
PCS-systeem bepaalt dat dit het geval is, activeert het uit voorzorg
de gordelspanners en bereidt het tegelijk het remhulpsysteem voor om
zo efficiënt mogelijk te kunnen remmen.
Als aanvulling op het PCS-systeem ontwikkelde Lexus een adaptieve
snelheidsregelaar (Adaptive Cruise Control, ACC), die niet alleen een
constante snelheid kan aanhouden maar ook de afstand tussen de auto en
zijn voorligger kan regelen. Het systeem kan onderscheid maken tussen
autoâs die zich voor de auto bevinden en autoâs op een andere
rijstrook en past de snelheid van de auto automatisch aan die van zijn
voorligger aan. Wanneer de weg vrij is, accelereert de auto weer tot
aan de ingestelde snelheid.
AutoRai