Vernieuwing core banking-systemen noodzakelijk voor toekomstige groei
banken
Amsterdam / ´s-Hertogenbosch - 12 september 2005 - Wereldwijd
onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Accenture en SAP, maakt
duidelijk voor welke uitdagingen banken staan en bewijst dat banken de
strategie achter hun basissystemen en architectuur moeten heroverwegen
Banken zijn wereldwijd steeds ontevredener over hun verouderende
banking-systemen en maken plannen om hun IT-architectuur te vernieuwen
om zo de concurrentie het hoofd te kunnen blijven bieden. Dat is een
conclusie van een wereldwijd onderzoek dat is mogelijk gemaakt door
Accenture en SAP. De resultaten van het onderzoek zijn bekendgemaakt
op Sibos 2005, het toonaangevende jaarlijkse forum voor de financiële
wereld, dat plaatsvindt in Kopenhagen, Denemarken.
Zeventig procent van de ondervraagde managers bij banken gaf aan dat
vooral gebrek aan flexibiliteit het succes van hun core
banking-activiteiten in de weg staat. Bijna de helft van de
ondervraagde managers zei ook dat de hoge beheerkosten en het gebrek
aan systeemintegratie een belemmering kunnen vormen om concurrerend te
blijven. Om deze situatie aan te pakken, maakt een aanzienlijk deel
van de ondervraagde banken plannen om binnen vijf jaar de bancaire
kernapplicaties te vervangen. Dit geldt voor 30 procent van de banken
in Europa, voor meer dan 35 procent in Azië en voor meer dan 20
procent in Noord-Amerika.
"Overal ter wereld blijkt het onderhoud van core banking-systemen een
grote last voor IT-afdelingen van banken," zegt Octavio Marenzi, CEO,
Celent. "Zware concurrentie en de noodzaak om bij te blijven met
nieuwe producten en de relatie met klanten te versterken, motiveren
banken om hun IT-architectuur de komende tien jaar aandachtig te
heroverwegen en opnieuw vorm te geven."
SAP en Accenture zijn in 2003 een samenwerking aangegaan voor de
financiële dienstensector. Onlangs lieten zij gezamenlijk een
onderzoek uitvoeren met als titel 'Redefining Core Banking'. Hierin
wordt gekeken naar de huidige status van de core banking-systemen, de
impact hiervan en naar de plannen voor vernieuwing. Het uitgebreide
wereldwijde onderzoek brengt de meningen bijeen van hooggeplaatste
business managers en IT-managers bij banken en van medewerkers bij
bankfilialen die de banking-systemen daadwerkelijk gebruiken.
Bijna 1.500 bankiers wereldwijd deden mee aan het onderzoek; zij
vertegenwoordigen 43 van de top-100 banken. Het onderzoek omvatte
banken van verschillende omvang in Europa (40 procent), Azië (30
procent) en Noord-Amerika (30 procent). Voor het onderzoek werden core
banking-systemen omschreven als het geheel van IT-onderdelen waarmee
banken hun financiële producten en diensten beheren, zoals
klantgegevens, depositorekeningen, leningen, hypotheken,
betalingstransacties en creditcards.
Ook bankfiliaalmedewerkers worden bij hun dagelijkse werk
geconfronteerd met de tekortkomingen van de kernsystemen. In het
onderzoek onder bankfilialen geven medewerkers aan voor welke
problemen zij dagelijks staan en de invloed daarvan op hun
klantcontacten:
* Medewerkers van bankfilialen besteden bijna veertig procent van
hun dag aan klantgerelateerde backoffice-taken in plaats van aan
klantcontacten. Filiaalmedewerkers in Azië gaven aan dat zij 48
procent van hun tijd besteden aan backoffice-taken. Bij
Noord-Amerikaanse en Europese banken besteden medewerkers ook een
aanzienlijk deel van hun tijd aan backoffice-taken:
respectievelijk 36 procent en 34 procent.
* Bankfiliaalmedewerkers waren het erover eens dat responstijd (38
procent) en integratie van verschillende applicaties (38 procent)
bovenaan de lijst te verbeteren zaken staan. Responstijd werd
vooral belangrijk gevonden in Europa (50 procent), terwijl
integratie van verschillende applicaties het belangrijkst was in
Azië (41 procent) en Noord-Amerika (38 procent).
* Vijftig procent van de bankfiliaalmedewerkers was het erover eens
dat regelmatige en ongewenste vertraging de meest voorkomende
verwerkingsproblemen zijn. Andere verwerkingsproblemen zijn
inconsistente klantgegevens en het niet begrijpen van de behoeften
van de klant.
* De meningen over de beste manier om de service voor bestaande
klanten te verbeteren waren wereldwijd verdeeld. Vierenvijftig
procent van de respondenten uit Azië zei dat de service aan
bestaande klanten te verbeteren is door beter te weten wat klanten
willen. Daarentegen zei 55 procent van de respondenten in Europa
en 41 procent in Noord-Amerika dat ze meer tijd voor de klant
nodig had.
Wereldwijde behoefte aan flexibiliteit en integratie
Ondervraagde managers gaven twee belangrijke redenen voor de
inflexibiliteit van de systemen. Allereerst zijn oude systemen niet
gebouwd op de juiste technologie voor toekomstige groei. Daarnaast
zijn systemen in de loop van de jaren steeds aangepast, wat heeft
geresulteerd in complexe systemen die vrijwel onaanpasbaar zijn en
duur in onderhoud. Wereldwijd besteden medewerkers bij bankfilialen
meer dan veertig procent van hun tijd aan backoffice-taken. Hiermee
identificeert het onderzoek niet alleen de problemen van de managers
bij banken, maar ook de uitdagingen waarvoor de bankfiliaalmedewerkers
zich gesteld zien in hun dagelijkse werk.
"Dit onderzoek toont de noodzaak voor toonaangevende banken om hun
interne activiteiten te vereenvoudigen en zichzelf te voorzien van
bancaire systemen op basis van een flexibele, robuuste,
toekomstgerichte IT-architectuur die servicegericht is," vertelt
Jean-Marc Ollagnier, global managing partner van Accenture's Financial
Services Solutions group. "Zo'n architectuur op basis van componenten
vervangt onnodig complexe IT-systemen, waardoor IT optimaal aansluit
bij het bedrijfsmodel. Daarnaast zorgt deze architectuur ervoor dat
banken in de toekomst flexibel zijn bij 'sourcing'-vraagstukken."
Een andere belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat business
managers en IT-managers verschillende verwachtingen hebben van de
waarde die een core banking-systeem moet hebben voor een bank.
Negenendertig procent van de business managers wil een systeem dat
zich richt op productinnovatie, terwijl IT-managers op de eerste
plaats een systeem willen dat de kosten verlaagt (40 procent).
Kosten
Het was geen verrassing dat bijna de helft van de ondervraagde
managers kosten als één van de belangrijke knelpunten van hun core
banking-systemen noemde. Het onderzoek bracht aan het licht dat banken
de helft van hun gehele IT-budget besteden aan de kernsystemen. Een
groot deel van deze uitgaven gaat naar ontwikkelwerk voor het
realiseren van nieuwe productfunctionaliteit of systeemmogelijkheden
van de kernsystemen. In Azië besteden banken 70 procent van de
budgetten voor core banking-systemen aan het onderhoud daarvan.
"Wereldwijd moeten banken hun core banking-systemen 'future proof'
maken met een flexibele omgeving die hen in staat stelt zich aan te
passen aan en te reageren op onvoorziene toekomstige veranderingen en
vooruitgang binnen de branche," zegt Thomas Balgheim, senior vice
president of financial services, SAP. "De bankwereld is het
industriële tijdperk ingestapt, vergelijkbaar met de verandering die
producenten jaren geleden hebben doorgemaakt. Met de voordelen die
moderne core banking-systemen bieden, kunnen banken geld besparen,
kunnen medewerkers zich weer op de klant richten en hem de producten
en het prijsniveau bieden die hij nodig heeft."
Realisatie van systeemvernieuwing
Een zeer groot deel van de ondervraagde IT-managers vertelde dat zij
een uit componenten opgebouwde, servicegeoriënteerde architectuur ziet
als belangrijkste kenmerk van de toekomstige IT-infrastructuur. Hoewel
respondenten verschillende antwoorden gaven op de vraag naar hun
gewenste architectuur, hebben slechts enkelen een technologisch
ontwikkelpad klaar liggen. Het grootste deel van de ondervraagde
banken heeft echter wel een duidelijke mening over hoe de gewenste
core banking-systemen moeten worden gerealiseerd. Negenenveertig
procent van de IT-managers en 50 procent van de business managers gaf
aan dat de gewenste systemen zouden worden geïmplementeerd per
productlijn; 28 procent van de IT-managers en 29 procent van de
business managers neemt hiervoor functionele gebieden als
uitgangspunt.
Onderzoeksmethode
Het onderzoek is uitgevoerd door Celent, een onderzoeks- en
adviesbureau dat zich richt op de financiële dienstensector, en door
Novametrie, een Europees onderzoeksbureau dat is gespecialiseerd in
onderzoeken in de financiële branche. Celent interviewde managers in
Noord-Amerika en Azië. Novametrie interviewde Europese managers en
medewerkers bij bankfilialen over de hele wereld. Accenture en SAP
sponsorden deze twee parallel uitgevoerde, wereldwijde onderzoeken,
die plaatsvonden van maart tot juli 2005. Hierbij werden de huidige
status, de impact ervan en de transformatie van core banking-systemen
in zeventien landen onderzocht. Daarbij trad de European Financial
Management and Marketing Association (EFMA) op als operationeel
sponsor. Het managersonderzoek richtte zich op 147 senior managers van
70 banken. Hiervan was 45 procent IT-manager en 55 procent business
manager. Het filiaal-onderzoek ondervroeg 1.300 bankfiliaalmanagers en
-medewerkers. Het grootste deel van de onderzoeksresultaten komt van
de top-100 banken wereldwijd.
Samenwerking Accenture en SAP
In september 2003 zijn SAP en Accenture een samenwerkingsverband
aangegaan voor de financiële dienstensector. Zo bieden zij banken en
verzekeraars een effectievere en minder risicovolle manier om te
groeien en te transformeren, met een gezamenlijk ontwikkelteam en
verkoopkanaal, geïntegreerde oplossingen en diensten, innovatieve
levering en zeer efficiënte implementatie. Met dertig jaar ervaring
met het leveren van innovatieve, zakelijke oplossingen aan meer dan
duizend toonaangevende financiële dienstverleners, werken Accenture en
SAP samen om verzekeraars en banken te helpen hun visie op een open en
op standaarden gebaseerde architectuur te realiseren.
Over Accenture
Accenture is een wereldwijd bedrijf voor management consulting,
technology services en outsourcing. Het werkt met zijn klanten samen
om hen te helpen hun ambities te realiseren en tastbaar resultaat te
leveren. Dankzij diepgaande kennis van de markt, een wereldwijd
netwerk én bewezen ervaring in consulting en outsourcing, kan
Accenture de juiste mensen, vaardigheden, allianties en technologieën
inzetten. Vanuit meer dan 110 kantoren verspreid over 48 landen werken
ruim 115.000 medewerkers, van wie meer dan 1.600 in Nederland. De
wereldwijde omzet bedraagt 13,67 miljard dollar over het fiscaal jaar
dat eindigde op 31 augustus 2004. Zie ook www.accenture.com en
www.accenture.nl.
Over SAP for Banking
SAP for Banking biedt een geïntegreerde oplossing voor het beheren van
elk aspect van de frontoffice en backoffice van banken, van core
banking-processen, bancaire transacties met een hoog volume en CRM tot
financiële verslaglegging, kostenbeheersing en analyses van winst en
risico's. Met meer dan 550 klanten in zestig landen wereldwijd helpt
SAP for Banking financiële instellingen professioneel transacties en
relaties te beheren, snel marktmogelijkheden te benutten en eenvoudig
nieuwe producten aan te passen aan de specifieke behoeften van
individuele klanten. Meer informatie is te vinden op
www.sap.com/netherlands/banking/.
Over SAP
SAP is wereldwijd marktleider in business software-oplossingen. Met
deze oplossingen bedient SAP zowel kleine en middelgrote bedrijven als
grote internationale ondernemingen. Met behulp van mySAP Business
Suite verbeteren bedrijven overal ter wereld hun relaties met klanten
en partners, stroomlijnen zij hun bedrijfsvoering en bereiken zij
aanzienlijke efficiencyverbeteringen binnen hun toeleveringsketens en
bedrijfsprocessen. SAP NetWeaver, het open integratie- en
applicatieplatform voor op webservices gebaseerde applicaties, vormt
hiervoor de basis. SAP heeft momenteel 25 branchespecifieke
marktoplossingen, variërend van de high-tech industrie, retail,
overheids- en financiële instellingen. Op dit moment gebruiken meer
dan 28.200 bedrijven verspreid over meer dan 120 landen software van
SAP. Het totale aantal SAP installaties is wereldwijd gestegen tot
boven 96.400. SAP heeft dochterondernemingen in meer dan vijftig
landen. Het bedrijf is genoteerd aan een aantal beurzen, waaronder de
beurs van Frankfurt en de NYSE onder het symbool 'SAP'.
Bezoek ook: www.sap.com/community/netherlands
---
SAP