Volkswagen Caddy met automatische versnellingsbak
(9/12/2005)
Volkswagen presenteert in oktober tijdens de TERTS 2005 in Amsterdam
de Caddy 1.9 TDI (105 pk/77kW) met DSG-transmissie. DSG is de
afkorting van Direct Shift Gear.
Meest opvallende kenmerk van DSG is een dubbele hydraulische
koppeling. Deze systematiek zorgt voor snelle en comfortabele
schakelmomenten waarmee niet alleen het optimale rendement uit het
motorvermogen wordt gehaald maar ook een significant lager
brandstofverbruik, in vergelijking met een conventionele automaat,
wordt gerealiseerd. De Volkswagen Caddy 1.9 TDI met DSG wordt
leverbaar vanaf ⬠14.995,- (excl. BTW/BPM).
De Caddy met DSG is het enige model in zijn segment dat een
dieselmotor combineert met een automatische versnellingsbak. Doordat
tijdens het schakelen nagenoeg geen onderbreking van de trekkracht
plaatsvindt kan uitermate soepel aan intensief verkeer worden
deelgenomen. Zeker in het geval van fijnmazige stadsdistributie kan de
DSG-versnellingsbak het rijcomfort en daarmee ook de rijveiligheid
aanmerkelijk verbeteren.
Direct Shift Gear
Het hoge rendement van de DSG transmissie komt voort uit het
ingenieuze koppelingsmanagement. De combinatie van een intelligent
hydraulisch en elektronisch transmissiemanagement (mechatronica), twee
natte koppelingen, twee hoofdassen en twee secundaire assen maken het
mogelijk dat in fracties van secondes wordt geschakeld. Een van de
meest opvallende kenmerken van de dwars voorin gebouwde bak betreft de
hydraulische regeling van de twee natte koppelingen. Koppeling 1
bedient daarbij de oneven versnellingen plus de achteruit en koppeling
2 de drie even versnellingen. Feitelijk is sprake van twee parallel
geschakelde transmissies.
Brandstofverbruik
De voordelen van DSG in combinatie met een TDI-motor ten opzichte van
een conventionele automaat in dezelfde configuratie zijn onmiskenbaar.
Bij het schakelen met DSG ligt het toerental 150 tot 200 omwentelingen
per minuut lager wat logischerwijs invloed heeft op het
brandstofverbruik. De inzet van de Volkswagen Caddy voor
stadsdistributie zal hier zeker nog extra invloed op uit oefenen. Een
reductie van het verbruik tot 10 procent is hierbij niet ondenkbaar.
Tentoonstellingsprimeur
Volkswagen Bedrijfswagens zal tijdens de TERTS 2005 nog een aantal
noviteiten presenteren waaronder een Caddy EcoFuel. Vanaf volgend
voorjaar is de Caddy leverbaar met een krachtbron die geschikt is voor
zowel benzine als aardgas. Het vermogen van de EcoFuel-motor bedraagt
80 kW/109 pk. De vier aardgastanks zijn ruimtebesparend ingebouwd
(onderbouw) zodat de interieurruimte in tact blijft. Op de stand
wordt tevens een Volkswagen Caddy 1.9 TDI met roetfilter getoond.
Vanaf 1 januari 2006 is deze optie opgenomen in het leveringsprogramma
van Volkswagen.
BedrijfsautoRAI