BedrijfsautoRAI

Volkswagen Caddy met automatische versnellingsbak

(9/12/2005)
Volkswagen presenteert in oktober tijdens de TERTS 2005 in Amsterdam de Caddy 1.9 TDI (105 pk/77kW) met DSG-transmissie. DSG is de afkorting van Direct Shift Gear.
Meest opvallende kenmerk van DSG is een dubbele hydraulische koppeling. Deze systematiek zorgt voor snelle en comfortabele schakelmomenten waarmee niet alleen het optimale rendement uit het motorvermogen wordt gehaald maar ook een significant lager brandstofverbruik, in vergelijking met een conventionele automaat, wordt gerealiseerd. De Volkswagen Caddy 1.9 TDI met DSG wordt leverbaar vanaf ⬠14.995,- (excl. BTW/BPM).

De Caddy met DSG is het enige model in zijn segment dat een dieselmotor combineert met een automatische versnellingsbak. Doordat tijdens het schakelen nagenoeg geen onderbreking van de trekkracht plaatsvindt kan uitermate soepel aan intensief verkeer worden deelgenomen. Zeker in het geval van fijnmazige stadsdistributie kan de DSG-versnellingsbak het rijcomfort en daarmee ook de rijveiligheid aanmerkelijk verbeteren.

Direct Shift Gear
Het hoge rendement van de DSG transmissie komt voort uit het ingenieuze koppelingsmanagement. De combinatie van een intelligent hydraulisch en elektronisch transmissiemanagement (mechatronica), twee natte koppelingen, twee hoofdassen en twee secundaire assen maken het mogelijk dat in fracties van secondes wordt geschakeld. Een van de meest opvallende kenmerken van de dwars voorin gebouwde bak betreft de hydraulische regeling van de twee natte koppelingen. Koppeling 1 bedient daarbij de oneven versnellingen plus de achteruit en koppeling 2 de drie even versnellingen. Feitelijk is sprake van twee parallel geschakelde transmissies.

Brandstofverbruik
De voordelen van DSG in combinatie met een TDI-motor ten opzichte van een conventionele automaat in dezelfde configuratie zijn onmiskenbaar. Bij het schakelen met DSG ligt het toerental 150 tot 200 omwentelingen per minuut lager wat logischerwijs invloed heeft op het brandstofverbruik. De inzet van de Volkswagen Caddy voor stadsdistributie zal hier zeker nog extra invloed op uit oefenen. Een reductie van het verbruik tot 10 procent is hierbij niet ondenkbaar.

Tentoonstellingsprimeur
Volkswagen Bedrijfswagens zal tijdens de TERTS 2005 nog een aantal noviteiten presenteren waaronder een Caddy EcoFuel. Vanaf volgend voorjaar is de Caddy leverbaar met een krachtbron die geschikt is voor zowel benzine als aardgas. Het vermogen van de EcoFuel-motor bedraagt 80 kW/109 pk. De vier aardgastanks zijn ruimtebesparend ingebouwd (onderbouw) zodat de interieurruimte in tact blijft. Op de stand wordt tevens een Volkswagen Caddy 1.9 TDI met roetfilter getoond. Vanaf 1 januari 2006 is deze optie opgenomen in het leveringsprogramma van Volkswagen.