AutoRai

Lexus verbetert Pre-Crash Safety system (PCS) met volgfunctie bestuurder

(9/12/2005)
Lexus heeft onlangs bekend gemaakt dat er een nieuwe versie van het Pre-Crash Safety system (PCS) is ontwikkeld dat bij een dreigende aanrijding in een vroegtijdig stadium waarschuwt als het systeem signaleert dat de bestuurder niet voor zich kijkt. Deze functie â die inspeelt op de gedachte dat de meeste aanrijdingen het gevolg zijn van onvoldoende oplettendheid van de bestuurder*1 â is een wereldprimeur*2 en zal voor het eerst leverbaar zijn op een Lexus-model dat in het voorjaar van 2006 op de markt komt.

Het huidige Pre-Crash Safety system van Lexus concentreert zich op het signaleren van andere voertuigen en objecten voor de auto maar het nieuwe systeem houdt, voor het eerst, ook rekening met de status van de bestuurder. Met een camera op de stuurkolom en een beeldverwerkende computer stelt het systeem vast in welke richting de bestuurder kijkt. Als het systeem signaleert dat de bestuurder niet recht vooruit kijkt terwijl de kans op een aanrijding groot is, waarschuwt het systeem eerder dan wanneer de bestuurder wel recht vooruit kijk, om de kans op letsel bij een aanrijding te beperken.

Toyota Motor Corporation (het moederconcern van Lexus) was al de eerste automobielfabrikant ter wereld met een op radartechnologie gebaseerd veiligheidssysteem toen in februari 2003 het Pre-Crash Safety system werd geïntroduceerd; dit systeem maakt gebruik van een microgolf-radar en een camera om andere voertuigen en obstakels voor de auto te signaleren en de bestuurder te waarschuwen bij een dreigende aanrijding. Sindsdien is Lexus continu en actief bezig geweest deze geavanceerde technologie verder te ontwikkelen. In augustus 2003 werd het systeem uitgebreid met de Pre-Crash Brakes, een functie die het remsysteem activeert als de bestuurder dat niet tijdig doet. In juli 2004 werd het systeem uitgebreid met een beeldverwerkende functie, waarbij de informatie die wordt verzameld door de microgolf-radar wordt aangevuld met beelden die door een camera worden waargenomen. De laatste versie van het Pre-Crash Safety system houdt niet alleen rekening met obstakels voor de auto maar is ook nog uitgerust met een functie die de status van de bestuurder controleert.

In een poging een bijdrage te leveren aan het definitief voorkomen van verkeersslachtoffers â het ultieme doel van een mobiele samenleving â streeft Lexus naar uitbreiding van de reeds talrijke initiatieven op het gebied van de verkeersveiligheid door veiliger autoâs te ontwikkelen die voorzien zijn van de GOA*3 passieve veiligheidscarrosserie, het Pre-Crash Safety system en uiteenlopende technologieën die gericht zijn op het onder controle houden van de auto, zoals VDIM*4. Ook het ontplooien van activiteiten die het verkeersveiligheidsbesef moeten vergroten en deelname aan initiatieven die de verkeersomgeving veiliger moeten maken passen in deze strategie.

* *1: Gegevens 2004 afkomstig van het Institute for Traffic Accident Research and Data Analysis (IR+TARDA)
* *2: Gebaseerd op een onderzoek van Toyota/Lexus, uitgevoerd in augustus 2005

* *3: Global Outstanding Assessment (de zwaarste veiligheidsnormen ter wereld)

* *4: Vehicle Dynamics Integrated Management