Lexus verbetert Pre-Crash Safety system (PCS) met volgfunctie bestuurder
(9/12/2005)
Lexus heeft onlangs bekend gemaakt dat er een nieuwe versie van het
Pre-Crash Safety system (PCS) is ontwikkeld dat bij een dreigende
aanrijding in een vroegtijdig stadium waarschuwt als het systeem
signaleert dat de bestuurder niet voor zich kijkt.
Deze functie â die inspeelt op de gedachte dat de meeste aanrijdingen
het gevolg zijn van onvoldoende oplettendheid van de bestuurder*1 â is
een wereldprimeur*2 en zal voor het eerst leverbaar zijn op een
Lexus-model dat in het voorjaar van 2006 op de markt komt.
Het huidige Pre-Crash Safety system van Lexus concentreert zich op het
signaleren van andere voertuigen en objecten voor de auto maar het
nieuwe systeem houdt, voor het eerst, ook rekening met de status van
de bestuurder. Met een camera op de stuurkolom en een beeldverwerkende
computer stelt het systeem vast in welke richting de bestuurder kijkt.
Als het systeem signaleert dat de bestuurder niet recht vooruit kijkt
terwijl de kans op een aanrijding groot is, waarschuwt het systeem
eerder dan wanneer de bestuurder wel recht vooruit kijk, om de kans op
letsel bij een aanrijding te beperken.
Toyota Motor Corporation (het moederconcern van Lexus) was al de
eerste automobielfabrikant ter wereld met een op radartechnologie
gebaseerd veiligheidssysteem toen in februari 2003 het Pre-Crash
Safety system werd geïntroduceerd; dit systeem maakt gebruik van een
microgolf-radar en een camera om andere voertuigen en obstakels voor
de auto te signaleren en de bestuurder te waarschuwen bij een
dreigende aanrijding. Sindsdien is Lexus continu en actief bezig
geweest deze geavanceerde technologie verder te ontwikkelen. In
augustus 2003 werd het systeem uitgebreid met de Pre-Crash Brakes, een
functie die het remsysteem activeert als de bestuurder dat niet tijdig
doet. In juli 2004 werd het systeem uitgebreid met een
beeldverwerkende functie, waarbij de informatie die wordt verzameld
door de microgolf-radar wordt aangevuld met beelden die door een
camera worden waargenomen. De laatste versie van het Pre-Crash Safety
system houdt niet alleen rekening met obstakels voor de auto maar is
ook nog uitgerust met een functie die de status van de bestuurder
controleert.
In een poging een bijdrage te leveren aan het definitief voorkomen van
verkeersslachtoffers â het ultieme doel van een mobiele samenleving â
streeft Lexus naar uitbreiding van de reeds talrijke initiatieven op
het gebied van de verkeersveiligheid door veiliger autoâs te
ontwikkelen die voorzien zijn van de GOA*3 passieve
veiligheidscarrosserie, het Pre-Crash Safety system en uiteenlopende
technologieën die gericht zijn op het onder controle houden van de
auto, zoals VDIM*4. Ook het ontplooien van activiteiten die het
verkeersveiligheidsbesef moeten vergroten en deelname aan initiatieven
die de verkeersomgeving veiliger moeten maken passen in deze
strategie.
* *1: Gegevens 2004 afkomstig van het Institute for Traffic
Accident Research and Data Analysis (IR+TARDA)
* *2: Gebaseerd op een onderzoek van Toyota/Lexus, uitgevoerd
in augustus 2005
* *3: Global Outstanding Assessment (de zwaarste
veiligheidsnormen ter wereld)
* *4: Vehicle Dynamics Integrated Management
AutoRai