Europees productoffensief van Chrysler, Jeep(TM) en Dodge
(9/12/2005)
Het gaat goed met de Chrysler Group en dat stralen de merken ook uit.
Met verfrissende nieuwe modellen en concept cars bewijzen Chrysler,
Jeep en Dodge dat het in elk segment mogelijk is om je op zelfbewuste
wijze te onderscheiden van de rest, zonder dat dit ten koste gaat van
praktische bruikbaarheid.
Neem bijvoorbeeld de fraaie Chrysler 300C. Deze âandere keuzeâ in het
zakelijk segment is er nu ook met common-rail dieselmotor, een must in
Europa. Al langer als CRD verkrijgbaar is de PT Cruiser, die voor
modeljaar 2006 flink is gewijzigd, maar nog steeds het eigenwijze
MPV-alternatief is.
Jeep(TM), het merk dat als inspiratiebron diende voor alle andere
aanbieders van terreinautoâs en hun softere afgeleiden, de SUVâs,
breidt het gamma gestaag uit. De grote Commander volgt als eerste,
maar ook aan de onderkant van de modellenlijn is nieuws te verwachten,
zoals de studiemodellen Patriot en Compass aantonen.
Ook voor Dodge is de IAA 2005 belangrijk. Dodge komt immers naar
Europa met stoere modellen voor iedereen. In Frankfurt staat de
Caliber Concept, waarvan de productieversie weinig zal afwijken. Dat
ook Dodge de Europese markt zeer serieus neemt, blijkt uit het feit
dat de Caliber van meet af aan leverbaar zal zijn met een moderne
turbodieselmotor. Verder is op de stand onder meer de Dodge Nitro
Concept te zien, een design statement in zijn segment.
Chrysler 300C Sedan en Touring met 3.0 CRD-motor
De imponerende Chrysler 300C is vanaf oktober 2005 leverbaar met een
moderne 3.0 CRD-motor. Deze relatief compacte en lichte V6-krachtbron
levert een vermogen van 160 kW/218 pk bij 3.800 t/min en een maximum
koppel van 510 Nm tussen 1.600 en 2.800 t/min. De 3.0 CRD is standaard
uitgerust met een dieselpartikelfilter. Met deze motor haalt de sedan
een begrensde topsnelheid van 230 km/h en de Touring komt tot 227
km/h. De acceleratietijden van 0 naar 100 km/h bedragen
respectievelijk 7,6 en 7,9 seconden.
Gezien het grote aandeel van dieseluitvoeringen in het segment van de
300C verwacht Chrysler zeer veel van de nieuwe 3.0 CRD. Thomas Hausch,
Executive Director International Sales and Marketing bij de Chrysler
Group: âMet de Chrysler 300C hebben we meer prijzen gewonnen en lof
geoogst dan met welk model dan ook. De auto is wereldwijd een succes.
Met de komst van de 3.0 CRD verwachten we nog beter te scoren. In
Europa is het dieselaandeel in het E-segment van de automarkt immers
zoân zeventig procent.â
Indrukwekkende start van Amerikaanse eye-catcher
De 300C is een eye-catcher en het vlaggenschip van Chrysler. Het
toonaangevende Amerikaanse tijdschrift Motor Trend heeft deze Chrysler
uitgeroepen tot â2005 Car of the Yearâ. In de 300C is, net zoals in de
andere Chrysler-modellen van de huidige generatie, de hoge
bouwkwaliteit en afwerkingsgraad goed zichtbaar.
Belangrijkste kenmerken van deze imposante bolides zijn de lange
motorkap, de korte achteroverhang, de hoge taillelijn, de
karakteristieke grille en de 18-inch velgen. Deze Amerikaanse
fullsizer blijft qua lengte net één millimeter onder de vijf meter.
En zoals het een auto van dit kaliber betaamt, beschikt de 300C over
achterwielaandrijving.
De rijdynamiek van de 300C is namelijk volledig toegesneden op de
Europese normen. De Touring biedt als extraâs een laadvolume van 1.602
liter (met neergeklapte achterbank) en de mogelijkheid om permanente
vierwielaandrijving (AWD) te bestellen, in combinatie met de 3.5 of
5.7 liter.
Nieuw interieur en sterkere dieselmotor voor Chrysler PT Cruiser
De succesvolle Chrysler PT Cruiser, waarvan er wereldwijd al meer dan
860.000 verkocht zijn, is voor modeljaar 2006 grondig vernieuwd. Het
karakteristieke design is behouden gebleven en versterkt met nieuwe
details. Aan de voorzijde valt de grille met chroomaccenten op, waarin
trots de Chrysler âwingâ prijkt. De koplampen vertonen aan de
onderzijde een boogje en ook de ronde mistlampen zijn nieuw. Aan de
achterzijde zit een discrete dakspoiler in carrosseriekleur, die de
neerwaartse druk vergroot en de aërodynamica verbetert.
Het interieur is forser aangepakt, met onder andere een nieuw
dashboard. De aanduidingen op de drie wijzerplaten zijn beter
afleesbaar. Verder is het dashboard voorzien van een aluminiumkleurige
afwerking van het instrumentenpaneel, vier ronde ventilatieopeningen,
een ronde analoge klok en een handgreep voor de passagier. Deze
laatste zit horizontaal tussen de passagiersairbag en het ruimere
dashboardkastje. Nieuw aan de bestuurderszijde is de toevoeging van
een knie-airbag, als aanvulling op de reeds omvangrijke
veiligheidsuitrusting.
Modeljaar 2006 heeft ook een andere middenconsole, waarbij de radio nu
hoger is geplaatst en daardoor gemakkelijker bereikbaar is. Erboven
zitten de schakelaars voor de elektrische raambediening en twee
uitstroomopeningen voor de verwarming/ventilatie. Het verwarmings- en
ventilatiesysteem is overigens geheel herzien, waardoor dit meer lucht
in de auto krijgt en toch stiller werkt.
De aan de stoelen gemonteerde armsteunen en opbergruimte aan
passagierszijde hebben plaatsgemaakt voor een verstelbare centrale
armsteun met eronder een opbergvak. In de centrale console zitten
verder een 12 Volt-stopcontact (handig voor het opladen van een
mobiele telefoon) en, bij de achterpassagiers, twee bekerhouders en de
schakelaars voor de elektrische raambediening achterin.
Muziekliefhebbers kunnen in de Touring, Limited en GT als extra een
top geluidsinstallatie van Boston Acoustics bestellen, met een
versterker van 368 Watt, zes luidsprekers (Cabrio) en een subwoofer
(hatchback). De hatchback is ook voorzien van nieuwe luidsprekers met
een betere basweergave in de achterportieren. Het is in alle
uitvoeringen mogelijk om een MP3-speler aan te sluiten.
Andere aantrekkelijke nieuwe uitrustingsitems voor de PT Cruiser zijn
kaartleeslampjes, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met
handmatig instelbare lendensteunen en vanaf de Touring-uitvoering een
scherm in het instrumentenpaneel voor de weergave van de
windrichtingen (kompasfunctie), buitentemperatuur, radiozender,
brandstofverbruik, actieradius, rijtijd en persoonlijke instellingen.
Jeep(TM) Commander: zevenzitter met klassiek design
De volledig nieuwe Jeep(TM) Commander is de eerste Jeep met drie
zitrijen. Deze nieuwkomer met klassieke Jeep stylingdetails komt aan
de top van het gamma, bestaande uit de Wrangler, Cherokee en Grand
Cherokee. Bovendien geeft de Commander de aftrap voor nog meer nieuwe
modellen, die voor de komende jaren in de planning staan.
De Commander blinkt uit door zijn kenmerkende Jeep ontwerptrekken: de
rechtopstaande carrosseriepanelen zijn typisch Jeep. De designers
hebben met name de Willys Station Wagon (1946-1962), Jeep Wagoneer
(1963-1991) en Jeep Cherokee (1984-2001) in het achterhoofd gehouden.
Modellen met krachtige lijnen, vlakke oppervlakken en een stoere
uitstraling, net zoals de Commander.
Ook het interieur oogt bijzonder aantrekkelijk en past uitstekend bij
de Jeep uitstraling. De nieuwe stoelen zijn niet alleen comfortabel,
ze bieden ook nog eens veel steun. En, voor het eerst in een Jeep: ze
zijn verdeeld over drie zitrijen. De middelste rij staat iets hoger
dan de voorstoelen en de derde rij is nog weer hoger geplaatst.
Hierdoor hebben alle inzittenden een uitstekend zicht naar voren.
Doordat het dak van de Commander ter hoogte van de achterinzittenden
hoger is, is ook op de tweede en derde zitrij voldoende hoofdruimte
aanwezig. Tegen meerprijs zijn een schuifdak leverbaar en
Command-Viewâ¢, innovatieve skylights boven de tweede zitrij. Zowel de
tweede als derde zitrij zijn neerklapbaar, waardoor de bagageruimte
maximaal 1.951 liter groot is.
De Commander wordt leverbaar met een 4.7 V8 van 170 kW/231 pk bij
4.500 t/min en een koppel van 410 Nm bij 3.600 t/min, de beroemde 5.7
HEMI(TM) V8 van 240 kW/326 pk bij 5.000 t/min en 500 Nm bij 4.000 t/min
en als 3.0 CRD met 160 kW/218 pk bij 4.000 t/min en 510 Nm bij
1.600-2.800 t/min. Deze laatste beschikt standaard over een
dieselpartikelfilter. Een vijftraps automaat is in alle gevallen
standaard.
De 4.7 V8 Base beschikt over het Quadra-Trac II(TM) aandrijfsysteem en
de overige versies (4.7 V8 Limited, 5.7 HEMI V8 Limited, 3.0 CRD Base
en Limited) over Quadra-Drive II(TM). Beide zorgen voor permanente
vierwielaandrijving, maar het verschil is dat Quadra-Drive II is
voorzien van elektronisch werkende gelimiteerde slipdifferentiëlen
voor en achter en dat Quadra-Trac II âgewoneâ differentiëlen heeft.
Met Quadra-Drive II is het mogelijk om de aandrijfkrachten sneller te
verdelen â waarbij desnoods bijna 100 procent naar één wiel kan
gaan. Daarmee is de Commander (en ook de Grand Cherokee) uniek.
De productie voor Europa en andere markten buiten Noord-Amerika zal
plaatsvinden bij Magna Steyr in Graz, Oostenrijk. De geheel nieuwe
Jeep Commander staat naar verwachting in het eerste kwartaal van 2006
in de Europese Jeep showrooms.
Concept cars Jeep(TM) Patriot en Compass hint naar nieuwe modellen
De concept cars Jeep(TM) Patriot en Compass zijn compact van formaat,
maar beschikken over de indrukwekkende terreinvaardigheden waarmee
Jeep beroemd is geworden. Deze autoâs zijn een plezier om in te rijden
en zeer gebruiksvriendelijk. Beide concept cars lichten een tipje van
de sluier op van twee toekomstige compacte modellen waaraan Jeep
achter de schermen werkt.
Voor de motorisering van de Jeep Patriot en Compass komen veel
benzine- en dieselmotoren in aanmerking, waaronder een volledig nieuwe
2.4-krachtbron. Ook nieuw voor Jeep is de CVT-transmissie. Verder
beschikken beide modellen over geheel nieuwe
vierwielaandrijftechniek.
Jeep Patriot concept car: kleiner, maar nog steeds een echte Jeep
De Patriot is onmiskenbaar een Jeep. Dankzij de grille met zeven
sleuven, de robuuste bumper en ronde koplampen is meteen duidelijk uit
welke stal deze stoere auto komt. Het vierdeurs studiemodel is
gespoten in Armor Green en voorzien van diverse zwarte
carrosseriedetails. Onder de hoekige spatborden schuilen agressief
ogende 17-inch velgen en offroad banden.
Doelgroep voor deze concept car zouden automobilisten kunnen zijn die
graag in een Jeep rijden, maar dan wel eentje die een maat kleiner is
dan de huidige modellen. Wat dat betreft stelt de Patriot beslist niet
teleur. De krachtige uitstraling bevestigt de unieke merkwaarden van
Jeep: meesterschap, authenticiteit, vrijheid en avontuur.
Tegelijkertijd heeft de Patriot een gunstig brandstofverbruik, een
zeer veelzijdig bruikbaar interieur en praktische
gebruikseigenschappen. Vertaald in een productiemodel zou dit een Jeep
opleveren die uitzonderlijk veel waar voor zijn geld biedt.
Jeep Compass concept car: een nieuwe richting voor een nieuwe
doelgroep
Met de Jeep Compass slaat het beroemde merk een nieuwe richting in.
Dit compacte studiemodel heeft in de verte iets weg van een rallyauto,
maar oogt tegelijkertijd slanker en verfijnder dan welke Jeep dan ook.
Dit model moet automobilisten aanspreken die voorheen wellicht niet
aan een Jeep dachten en zodoende wereldwijd de aantrekkingskracht van
het merk vergroten.
De Compass is onmiskenbaar een Jeep, mede dankzij de grille met zeven
verticale openingen, ronde koplampen en vrij hoekig gevormde
spatbordranden. De schuin geplaatste voorruit, de carrosserie die
dichter bij het wegdek ligt, de honingraat grille, de laaggeplaatste
luchtinlaat, de achterspoiler en verchroomde dubbele uitlaatpijpen
maken duidelijk dat de Compass een boodschap vertolkt die nieuw is
voor Jeep: dit is een auto gericht op sportieve prestaties.
Dodge Caliber Concept: ruig pragmatisme in het C-segment
Frankfurt zal veel belangstelling uitgaan naar de Dodge Caliber
Concept. Niet alleen is dit de vrijwel definitieve versie zoals die
vanaf begin 2006 van de band zal rollen, maar bovenal is het de eerste
Dodge die voor een groot deel van het Europese publiek bereikbaar zal
zijn.
De productieversie van de Caliber Concept komt op de markt als 1.8,
2.0, 2.4 en 2.0 CRD. De drie benzinemotoren stammen uit het World
Engine-concept dat de Chrysler Group ontwikkelde met haar strategische
partners Mitsubishi en Hyundai.
Dodge is een ruige, stoere auto. De Viper heeft de toon gezet en alle
komende modellen volgen die maat van de muziek. Tegelijkertijd is de
Caliber Concept een praktische auto, ruim van binnen en veelzijdig
voor inzittenden en hun bagage. Tel karakter en eigenschappen bij
elkaar op en het is duidelijk dat deze nieuwkomer een welkome
aanvulling is in het C-marktsegment.
Om Europa kennis te laten maken met Dodge is een speciale website
gemaakt. Op www.discoverdodge.com is in de aanloop naar de
marktintroductie veel te zien en te lezen over het karakteristieke
Amerikaanse merk dat als motto heeft âGrab life by the hornsâ.
Liefhebbers kunnen een Viper of Caliber Concept als
bureaubladachtergrond of screensaver downloaden en om meer te weten te
komen over het laatste nieuws kan men zich aanmelden voor een
nieuwsbrief.
Dodge Nitro concept car: design statement in het SUV-segment
De Dodge Nitro concept car zet een design statement neer in een
autosegment waarin âdoorsneeâ het kernwoord is. De zelfbewuste
Dodge-uitstraling en unieke stylingdetails zorgen voor een gespierd
uiterlijk. De carrosserie is gespoten in de fraaie kleur Anodized Red.
Exterieurkenmerken die de aandacht trekken zijn de âcrosshairâ grille,
rechthoekige koplampen, een forse motorkap, oogverblindende 20-inch
gegoten lichtmetalen velgen, grote portiergrepen, luchtinlaten van
geborsteld aluminium in de voorspatborden, een geïntegreerde
trekhaak, een fraaie nummerbordlijst annex handgreep van geborsteld
aluminium op de achterklep en twee verchroomde uitlaateinden.
Maar de Dodge Nitro concept car ziet er niet alleen goed uit, hij
rijdt ook fantastisch. Hij is in staat om in minder dan tien seconden
van 0 naar 100 km/h te accelereren. De topsnelheid bedraagt naar
schatting zoân 175 km/h. Onder de indrukwekkende motorkap ligt een
bekende motor uit de Chrysler Group: de 3.7 V6 SOHC, die 157 kW/210 pk
levert bij 5.200 t/min en een maximum koppel van 319 Nm bij 4.000
t/min. Deze krachtbron is gekoppeld aan een viertraps automaat. Voor
de aandrijving zorgt permanente vierwielaandrijving. De Nitro beschikt
over onafhankelijke voorwielophanging en een achterwielconstructie met
vijf draagarmen.
Het ruime interieur is niet alleen functioneel, maar ook nog eens
veelzijdig bruikbaar voor inzittenden en hun bagage. In de Dodge Nitro
is gebruik gemaakt van aluminiumkleurige accenten. Deze vormen een
fraai geheel met de zwart/rode bekleding.
Het dashboard valt op door de grote, aluminiumkleurige middenconsole.
Bovenin zit het 7-inch LCD-scherm van het navigatiesysteem, waarvan de
bedieningsknoppen zijn geïntegreerd in het paneel van de
radio-cd-speler. Het fraaie instrumentenpaneel is voorzien van witte
wijzerplaten en rode naalden. De instrumenten worden op luminiscente
wijze verlicht. De aandacht voor detail blijkt ook uit de pedalen van
geborsteld aluminium, met rubbernopjes voor een goede grip.
Achterpassagiers hebben profijt van de handgrepen aan de rugleuning
van de voorstoelen, die in- en uitstappen vergemakkelijken.
De stoelen zijn bekleed met zwart leder en sterke rode stof. In de
open hoofdsteunen is zwarte netstof verwerkt. De achterbank en de
rechter voorstoel zijn neerklapbaar, zodat het gemakkelijk is om in de
Dodge Nitro concept car grote voorwerpen mee te nemen.
De bagageruimtevloer van vinyl met noppen is gemakkelijk schoon te
maken. In- en uitladen van spullen is extra gemakkelijk dankzij het
feit dat de bagagevloer voor een deel naar buiten is te schuiven.
Tegen de zijwanden van de bagageruimte zijn modulaire opbergvakken
geplaatst, waar ook een EHBO-doos plek vindt.
Dodge verkocht in 2004 wereldwijd meer dan 1,4 miljoen autoâs. Met een
marktaandeel van 6,9 procent in de Verenigde Staten is het daar het op
vier na grootste automerk. Vanaf 2006 exporteert Dodge ook autoâs naar
Europa.
AutoRai